یک پزشک عمومی تأکید کرد؛

افزایش و کاهش کلسیم سنگ کلیه می سازد

خبرگزاری پانا: پزشک عمومی گفت: مصرف خود سرانه کلسیم که مکانیزم بدن ما به گونه ای است که هرچیزی در بدن اضافه باشد ،دفع می شود ،اما افزایش و کاهش کلسیم در بدن سبب می شود تا سنگ کلیه تشکیل می شود.

کد مطلب: ۲۹۲۲۹۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، صبا همتی، پزشک عمومی و فارغ تحصیل از دانشگاه علوم پزشکی سمنان، اظهار کرد: سیستم ادراری شامل دو کلیه است که در پشت و جلوی ستون مهره ها قرار گرفته دو مجرا از کلیه ها به مثانه می رسد.

وی افزود: بعد از مثانه مجرایی به نام پیش آب راه قرار دارد که در خانم ها این مجرا بسیار کوتاه است و سبب می شود خانم ها نسبت به آقایان بیشتر دچار عفونت‌های ادراری شوند.

این پزشک عمومی ادامه داد: هر سنگ ادراری دو جزء دارد که به بخش های کریستالی و ماتریکس تقسیم می شود.

دکترهمتی بیان کرد: سنگ کریستالی بخش عمده تشکیل دهنده سنگ است که ممکن است در بدن همه ما در شرایطی که کم آب بخوریم و گرسنه باشیم تشکیل شود و نشان داده شده که مایعات در جلوگیری از سنگ بسیاراهمیت دارد.

وی با اشاره به عوامل تشکیل دهنده سنگ کلیه تصریح کرد: یکی از راه های پیشگیری از دفع کریستال در ادرار استفاده زیاد از مایعات است که سبب می شود تا ادرار رقیق و کریستال به هم نچسبد.

این پزشک عمومی ادامه داد: فاکتور اجتماعی و اقتصادی که دلیل آن هنوز مشخص نیست اما دیده شده که در کشورهای در حال توسعه سنگ کلیه شایع تر است.

وی تأکید کرد: تغذیه نامناسب هم دیگر عنصری است که در سنگ کلیه اثرگذاراست به طوری که خوردن برخی غذاها چون مصرف پروتئین حیوانی زیاد، گوشت قرمز،چرپی و نیز نمک زیاد و استفاده کم از فیبر و مایعات می تواند احتمال تشکیل سنگ کلیه را افزایش دهد.

دکترهمتی ابراز کرد: مکانیزم بدن ما به گونه ای است که هرچیزی در بدن اضافه باشد از طریق ادرار دفع می شود اما افزایش و کاهش کلسیم در بدن سبب می شود تا سنگ کلیه تشکیل می شود.

این پزشک تأکید کرد: شغل افراد هم در تشکیل سنگ کلیه اثرگذار است به گونه ای که افرادی که به مدت طولانی در معرض خورشید هستند و بسیار عرق می کنند، نورخورشید سبب می شود تا ویتامین دی تولید شود و سنگ کلیه تشکیل می شود.

دکترهمتی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه باید به نکاتی چون مصرف مایعات، مصرف کم نمک و رژیم غذایی مناسب و استفاده کم از پروتئین به ویژه چربی های حیوانی توجه داشته باشند.

وی تصریح کرد: استرس و اضطراب هم می تواند در تشکیل سنگ کلیه تأثیرگذار باشد.

/گزارش از: سیده زینب موسوی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار