مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی بررسی کرد:

ملاک های آسیب‌شناسی برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در کشور

خبرگزاری پانا: مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش گفت: در تدوین برنامه ششم توسعه، با توجه به موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه در گروه نوجوانان، باید ملاک‌های آسیب‌شناسانه‌ مورد توجه قرار گیرد.

کد مطلب: ۲۹۰۹۱۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس آموزش و پرورش خبرگزاری پانا، نادر منصورکیایی درخصوص چارچوب برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را در کشور، اظهار کرد: مروری بر تجارب برنامه‌ریزی‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در کشور نشان می‌دهد که به طور کلی می‌توانیم چهار رویکرد برنامه‌ریزی را در طی سال‌های گذشته مشخص کنیم.

منصورکیایی ادامه داد: اولین رویکرد، پیشگیری با تمرکز بر آموزش مهارت های زندگی، دومین رویکرد پیشگیری با تمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی، سومین رویکرد پیشگیری با تمرکز بر مداخلات توانمندساز و چهارمین رویکرد پیشگیری با تمرکز بر مشارکت اجتماع ـ محور است.

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش با بیان اینکه هر کدام از این رویکردها با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو بوده‌است، گفت: به نظر می‌رسد، پیشگیری با رویکرد آموزش مهارت‌های زندگی و نیز رویکرد فرهنگی ـ ترویجی بیشتر در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند؛ در زمینه مشارکت‌های اجتماع ـ محور نیز در برخی از محیط ها از جمله در سطح محلات و محیط های کار مورد توجه بوده است و در مدارس نیز این رویکرد در قالب طرحی با عنوان «مدارس مراقب» اجرا می شود.

وی درآسیب های حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، افزود: ارزیابی توفیق طرح های قبل براساس شواهد وجمعیت تحت پوشش این طرح جزو ملاک های ارزش یابی برنامه ریزی درپیشگیری از آسیب های اجتماعی محسوب می شود.

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش افزود: اگر صرفاً به برنامه‌های پیشگیرانه و توانمندساز کفایت نماییم و عوامل مخاطره آمیز مورد کم توجهی قرار بگیرند و کاهش پیدا نکنند، در آن صورت نمی‌توانیم موفق شویم، یکی از راهکارهای مهم در این زمینه، استقرار نظام مراقبت اجتماعی است؛ به‌طوری که عوامل مخاطره‌آمیز و زمینه‌ساز از طریق مداخلات پیشگیرانه و حمایت‌های اجتماعی برای افراد در معرض خطر و پرخطر کاهش پیدا کرده و کنترل شوند.

منصورکیایی ادامه داد: آموزش‌ها و سایر فعالیت‌های پیشگیرانه باید دارای نقاط هدف معین باشند، به عنوان مثال نمی‌توان به تمام جمعیت مخاطب، مهارت‌های مشابهی را آموزش داد؛ هر گروه سنی به سطح متفاوتی از مهارت‌ها نیاز دارند که به همین دلیل نیز ممکن است به قالب برنامه‌ای متفاوتی نیاز باشد.

وی ادامه داد: اجرای برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی لازم است هم از جهت مبانی نظری و هم از جهت روش شناختی از استانداردهای شناخته شده و کیفی در حوزه پیشگیری تبعیت کند؛ برنامه‌های پیشگیری لازم است با همکاری خانواده‌ها، والدین و ذینفعان صورت گیرد؛ این مشارکت و همکاری هم از نظر تربیتی و اثربخشی آموزش‌های پیشگیرانه و هم برای هم‌افزایی ظرفیت‌ها برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی لازم است.

منصورکیایی افزود: برنامه‌ای می‌تواند موفق شود که ضمن برخورداری از استانداردهای کیفی، برای یک دوره زمانی معین اجرا شود و مقطعی نباشد تا میزان اثربخشی و کارایی آن مشخص شود.

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش آمایش سرزمین را در پیشگیری ازآسیب های اجتماعی موثرخواند و افزود: این به این معناست که باید به ویژگی‌ها و مقتضیات متفاوت استان‌ها، شهرها و روستاها در برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های پیشگیرانه توجه کرد.

وی درخصوص تاثیرپذیری هریک ازملاک های آسیب‌شناسی برنامه‌های پیشگیری،اظهار کرد: اول اینکه باید برنامه‌های پیشگیری را مبتنی بر شواهد کرد و آن را درسطح کشور گسترش داد؛ این موضوع هم شامل ارتقای استانداردهای برنامه‌های پیشگیرانه، هم توجه به تجارب موفق وهم وضعیت خطرپذیری یا ویژگی‌های آمایش سرزمین است.

منصوکیایی افزود: دوم اینکه نرخ پوشش برنامه‌های پیشگیری، به ویژه برنامه‌های آموزش رشد مدار، پیشگیری را افزایش می دهد و سوم اینکه به کاهش عوامل مخاطره آمیز و برنامه‌های مراقبت اجتماعی، در قالب خدمات مداخلات آموزشی، توانمندسازی و حمایت‌های اجتماعی، به ویژه برای کودکان و نوجوانان توجه کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار