داروهای ضد سرفه در درمان سرماخوردگی کودکان توصیه نمی شوند

خبرگزاری پانا: فوق تخصص کودکان شاغل در بیمارستان حکیم نیشابور گفت: آنتی بیوتیک ها در اطفال مبتلا به سرماخوردگی نقشی ندارند و موجب پیشگیری از عفونت میکروبی ثانویه نمی گردند و چه بسا ممکن است موجب عوارض سوء گردیده و در افزایش مقاومت میکروبی به آنتی بیوتیک سهیم باشند. از آنتی بیوتیک ها باید برای درمان میکروبی ثانویه مثل عفونت گوش میانی میکروبی و سینوزیت و عفونت ریه استفاده شود.

کد مطلب: ۲۸۶۹۹۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، دکتر علیرضا اسدی گفت: در موارد احساس ناراحتی ناشی از تب در چند روز اول سرماخوردگی توصیه می شود که از استامینوفن (در کودکان با سن بیش از 3 ماه) یا ایبوپروفن (در کودکان با سن بالاتر از 6 ماه) استفاده شود که در این خصوص ضداحتقان های خوراکی به طور معمولی استفاده می گردند و شامل پسودوافدرین و فنیل افرین است عوارض سوء آنها شامل افزایش فشار خون دیاستولیک و افزایش ضربان قلب است.

این فوق تخصص کودکان ضمن اشاره به اینکه هیچگونه مطالعه ای موثر بودن داروهای ضد احتقان موضعی و خوراکی را در کودکان کمتر از 12 سال نشان نداده است ، افزود:در بررسی کنترل شده اتفاقی مشخصی نگردیده که آنتی هیستامین ها (مانند دیفن هیدرامین، کلرفنیرآمین، هیدروکسی زین و بروموفنیرامین) در تسکین علائم کودکان مبتلا به عفونت های تنفسی چه به تنهایی و چه توأم با ضد احتقان ها موثر باشند.

وی ادامه داد: موثر بودن خلط آورها (مانند گایافنزین) و موکولیتیک (مانند استیل سیستئین) در اطفال به اثبات نرسیده است و عوارض سوء آنها شامل اختلال گوارشی، انقباض برونش و تب است.

دکتر اسدی درباره اقدامات حمایتی چند توصیه به والدین کودکان سرماخورده داشت: خوردن مایعات کافی، خوردن مایعات گرم (به عنوان مثال سوپ جو و چایی) تمیز کردن بینی و قرار دادن در وضعیت upright (برای شیرخواران) و سالین یا اسپری (برای کودکان بزرگتر) است.

وی گفت: سازمان بهداشت جهانی استفاده از دستگاه های بخار آب مرطوب و سرد و گرم را در درمان سرماخوردگی توصیه نمی کند.

مصرف روی (Zn) همراه با کاهش طول مدت و شدت علائم سرماخوردگی بوده است.

وی بهترین راه پیشگیری در خصوص انتقال سرماخوردگی را شستشوی مکرر دستها و اجتناب از تماس با بینی و چشم ها دانست و استفاده از تمیز کننده های حاول الکل و از بین برنده های ویروسی را موثر عنوان نمود

این فوق تخصص کودکان خاطر نشان کرد: هیچگونه مطالعه ای ، موثر بودن ترکیبات ضد سرفه و سرماخوردگی را در این گونه بیماری ها را ثابت نکرده است و داروهای ضدسرفه و داروهای سرماخوردگی همراه با مسمومیت مرگبار در اطفال کمتر از 2 سال بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار