تبادل تجربیات ایران و چین در مبارزه با فساد و نظارت بر دستگاه ها

خبرگزاری پانا:رئیس سازمان بازرسی کل کشور خواستار آن شد که دو نهاد بازرسی و نظارت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین، یک تفاهم نامه همکاری مشترک را به زودی امضاء نمایند و در چارچوب این تفاهم نامه اهداف مشترک دو کشور را برای تبادل تجربیات دو کشور در حوزه‌های نظارت، بازرسی، مبارزه با فساد و رسیدگی به شکایات مردمی تعمیق بخشند.

کد مطلب: ۲۸۶۱۲۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، در جریان سفر رسمی ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور به کشور جمهوری خلق چین، که بنا به دعوت وزارت نظارت این کشور صورت گرفته است، سراج با وزیر نظارت چین دیدار و گفتگو نمود.

در این دیدار هوانگ شو جیان ابتدا از طرف کمیسیون انضباطی حزب کمونیست و وزارت نظارت، حضور رئیس سازمان بازرسی کل کشور جمهوری اسلامی ایران و همراهان را خوش‌آمد گفت و تصریح کرد: سطح روابط دو کشور و دو نهاد عالی نظارت و بازرسی مطلوب و همواره رو به افزایش و پیشرفت است. وی با اشاره به دیدار چندی پیش رئیس‌جمهور ایران با رئیس‌جمهور خلق چین اظهار داشت که مقامات عالیه هر دو کشور تصمیم گرفتند که سطح روابط فی‌مابین بیش‌ازپیش گسترش یابد و دو نهاد نظارت و بازرسی دو کشور نیز در راستای این تصمیم راهبردی باید سهم خود را ایفاء نمایند.

وزیر نظارت جمهوری خلق چین با اشاره به روابط دو نهاد نظارتی و بازرسی دو کشور که از سال 1996 و با تأسیس انجمن آمبودزمان آسیایی آغاز گردیده است اظهار داشت: در چارچوب این انجمن دو نهاد از یکدیگر همواره پشتیبانی نموده و به‌عنوان عضو مؤسس و نیز عضو هیأت مدیره در کنار یکدیگر بوده‌اند. وی ابراز امیدواری کرد: با عنایت به این روابط حسنه، بتوان در زمینه‌های انضباط اداری و نظارتی و مبارزه با فساد همکاری‌های مطلوب‌تری با همتای ایرانی خود داشته باشد. وی یادآور شد: این دو نهاد، به‌غیراز دیدارهای دوجانبه می‌توانند به یکدیگر در خصوص برخی امور خاص مرتبط ازجمله راهبردهای جدید نظارت و بازرسی و مبارزه با فساد و نیز فعالیت‌های آمبودزمانی مشورت داده و در چارچوب انجمن آمبودزمان آسیایی همکاری بیشتری داشته باشند.

وزیر نظارت جمهوری خلق چین گفت: ما توجه خاصی به بهبود عملکرد درون‌حزبی و پاک‌سازی سیستم اداری داریم. اقدامات متخذه برای این امر عبارت است از: اجرای مواد هشت‌گانه‌ای که درصدد اصلاح ساختاری و فضای نامساعد و بوروکراسی و هزینه‌های نامتعارف دستگاه‌های دولتی و حکومتی می‌باشد.هدف اصلی این است که پدیده‌های نامساعد اداری و ولخرجی‌های دولتی و تجملات و بوروکراسی زائد در سیستم‌های اداری اصلاح و حذف گردد. سالم‌سازی سیستم‌های اداری و بهبود عملکرد و برخورد جدی و قاطعانه با مسئولین متخلف در رده‌های پائین و مقامات متخلف رده‌بالا ازجمله اقدامات این وزارتخانه است. این برخورد جدی و قاطعانه را برای مقامات متخلف در سطوح عالی به‌شدت بیشتر کرده‌ایم.

هوانگ شو جیان اظهار داشت: رویکرد کلی ما این است که با بروز فساد و اختلاس برخورد جدی داشته باشیم و بدانیم که همگان در برابر قانون مساوی‌اند و هیچ تفاوت و تبعیضی را قائل نمی‌شویم.

در کشور چین 31 استان وجود دارد که ظرف دو سال گذشته برای اصلاح ساختارهای پیش‌گفته، مأموریت‌هایی در حوزه‌های مختلف استانی از سوی این وزارتخانه انجام‌گرفته است. در مبارزه با فساد، سفرهای نظارتی نقش مهمی ایفا نموده است و به اعتقاد ما این سفرها ابزار بسیار مهمی برای مبارزه با فساد تلقی می‌گردد. وی تأکید کرد: اقدام دیگر از سوی این وزارت و کمیته انضباطی حزب کمونیست چین این است که نظارت درون‌سازمانی را به‌طور ویژه در نظر بگیریم. ما معتقدیم که اگر بخواهیم به آهن بکوبیم باید خودمان یک آهنگر باشیم. اگر بخواهیم بر کشور و نهادهای دولتی نظارت کامل داشته باشیم باید از خود شروع کنیم و بر خود نظارت داشته باشیم. برای این منظور دفتر نظارت بر کارکنان خود را ایجاد کرده‌ایم و نظارت‌هایمان را تشدید نموده‌ایم. هدف این است که نیروهای وفادار، پاکدست و قدرتمندی بسازیم.

در ادامه ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: هر دو کشور و هر دو نهاد بازرسی و نظارت دو کشور اشتراکات بسیاری در راه مبارزه با فساد و سالم‌سازی سیستم‌های اداری و سلامت و پاکدستی دارند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره با پیام هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) اظهار داشت: رهبر معظم ایران اسلامی، سال‌های پیش با صدور پیام هشت ماده‌ای سران قوا را مکلف نمودند که با فساد در هر زمینه و اندازه‌ای باید مبارزه جدی صورت بگیرد. در جمهوری اسلامی ایران رؤسای قوا به‌طور مرتب در خصوص مبارزه با فساد، تبادل‌نظر می‌نمایند. ریاست جمهوری اسلامی ایران، همانند ریاست جمهوری خلق چین،تأکید بسیاری برای مبارزه با فساد دارند و خوشبختانه در این راه هم موفق بوده‌اند. این‌جانب نیز به‌عنوان رئیس سازمان بازرسی کل کشور مواردی که جنابعالی برای مبارزه با فساد ذکر کرده‌اید را تأیید می‌نمایم و منتظر عملیاتی‌کردن ایده‌ها و برنامه‌های مشترک کاری با یکدیگر می‌باشم.

سراج با بیان این‌که در جمهوری اسلامی ایران ریاست عالیه قوه قضائیه از سوی مقام معظم رهبری منصوب می‌شود، اظهار داشت: ریاست قوه قضائیه در جمهوری اسلامی ایران یکی از مجتهدین عالی است که برای مدت 5 سال از سوی مقام معظم رهبری تعیین می شود و در حال حاضر حضرت آیت‌الله آملی لاریجانی با توجه به عملکرد درخشان در حوزه‌های کاری و به‌ویژه مبارزه با فساد و رضایت معظم‌له از ایشان دوره 5 ساله دوم ریاست خود در قوه را آغاز نموده‌اند. بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصل 174 رئیس سازمان بازرسی کل کشور از سوی ریاست قوه قضائیه انتخاب می‌شود و مستقیماً تحت نظر ایشان مسئولیت نظارت و بازرسی را عهده دارد می‌گردد.

سازمان بازرسی کل کشور حق نظارت و بازرسی همه ارکان قوه مجریه از عالی‌ترین مقام تا سطوح پائین را داراست و نیز بر اساس قانون حق نظارت و بازرسی قوه قضائیه (به‌استثناء قضات) و امور مالی و اداری آن را دارا است و بر امور قوه مقننه نیز به‌استثناء امور نمایندگان مجلس را نیز نظارت و بازرسی می‌نماید. ما نیز همانند شما معتقدیم که امر نظارت درون‌سازمانی ازجمله مهم‌ترین راهکارهای سلامت و پاکدستی و مبارزه با فساد است و در واقع مثالی داریم که می‌گوییم با دستمال کثیف نمی‌توان شیشه‌ها را پاک و تمیز نمود و لذا پاک‌سازی را باید از خودمان آغاز نماییم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه بیان داشت: همکاری‌های بسیار خوب دو کشور در حوزه‌های نظارتی، بازرسی و مبارزه با فساد و خصوصاً فعالیت‌های آمبودزمانی در چارچوب انجمن آمبوزدمان آسیایی همواره رو به افزایش بوده است.

وی ضمن تأئید گفته همتای خود در خصوص تلاش‌های صورت گرفته از سوی دو نهاد برای تأسیس انجمن آمبودزمان آسیایی، در خصوص اقدامات به عمل آمده برای راه اندازی آکادمی انجمن آمبوزدمان آسیایی در جمهوری اسلامی ایران از همتای چینی خواستار همکاری بیشتر و تبادل تجربیات در این خصوص شد و با اشاره به امضاء یادداشت تفاهم اخیر سازمان بازرسی کل کشور با آمبوزدمان پارلمانی کشور دانمارک و نیز همکاری‌های اخیر با کمیسیون مبارزه با فساد جمهوری عراق، خواستار آن شد که دو نهاد بازرسی و نظارت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین، یک تفاهم نامه همکاری مشترک را به زودی امضاء نمایند و در چارچوب این تفاهم نامه اهداف مشترک دو کشور را برای تبادل تجربیات دو کشور در حوزه‌های نظارت، بازرسی، مبارزه با فساد و رسیدگی به شکایات مردمی تعمیق بخشند.

در خاتمه سراج ضمن دعوت از همتای چینی خودبرای سفر به جمهوری اسلامی ایران، با ابلاغ سلام گرم ریاست قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به مقام عالی قضایی جمهوری خلق چین ، پیام وی برای دعوت از همتای چینی را شفاهاً اعلام داشت.

وزیر نظارت و بازرسی جمهوری خلق چین نیز در خاتمه این دیدارضمن تشکر از بیانات رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: دیدگاه دو کشور و دو نهاد عالی نظارت و بازرسی شفاف و مشترک است.ما قبلاً همکاری‌های خوبی داشته ایم و در آینده ظرفیت همکاری هایمان را گسترده تر خواهیم نمود.چشم انداز ما برای همکاری‌های بیشتر بسیار روشن است و من اطمینان دارم که در آینده این همکاری پیشرفت‌های قابل چشمگیری خواهد داشت. راجع به پیشنهاد امضاء یادداشت تفاهم همکاری نیز معتقدم که امر تهیه پیش نویس و برقراری ارتباطات بیشتر را به دفاتر امور بین‌الملل دو نهاد بسپاریم و در آینده نزدیک به صورت عملگرایانه این کار را پیگیری کنیم.

وی ضمن تشکر از رئیس سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر دعوت و حضور در ایران از این پیشنهاد استقبال کرد و ابراز امیدواری نمود که متعاقباً این دیدار انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار