ایران،سومین کشورجهان که به سمت پیرشدن می‌رود

خبرگزاری پانا:در صورتی که رشد جمعیت کشور به همین منوال پیش رود در سال 1425 رشد جمعیت صفر و بعد از آن سیر منفی خواهد داشت.

کد مطلب: ۲۸۰۷۰۱
لینک کوتاه کپی شد

سرویس مجازی خبرگزاری پانا:خلیل علی محمد زاده در همایش سیاست‌های شاخص‌های جدید جمعیتی در خصوص رشد جمعیت کشور عنوان کرد: در صورتی که رشد جمعیت کشور به همین منوال پیش رود در سال 1425 رشد جمعیت صفر و بعد از آن سیر منفی خواهد داشت.

عضو کارگروه تعالی جمعیت بسیج جامعه پزشکی کشور گفت: آمار سزارین در ایران به حدی بالاست که بعد از کشور برزیل دومین رتبه را دارد و برخی از ماه‌ها نیز رتبه اول جهان بوده است.

خلیل علی محمدزاده در همایش سیاست‌های شاخص‌های جدید جمعیتی گفت: سالانه باید 10 درصد از 56 درصد نرخ سزارین در کشور کاهش یابد.

این مقام مسئول اظهار کرد: در کشورهای دارای طب پیشرفته آمار سزارین تنها 11 درصد است و در این رابطه احتیاج به آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی داریم.

وی در خصوص رشد جمعیت کشور عنوان کرد: در صورتی که رشد جمعیت کشور به همین منوال پیش رود در سال 1425 رشد جمعیت صفر و بعد از آن سیر منفی خواهد داشت.

محمدزاده میانگین رشد جمعیت کشوری را در حال حاضر 1.29 درصد عنوان و بیان کرد: رشد جمعیت در اردبیل 0.3 درصد، رشد جمعیت در ایلام 0.4 درصد و این آمار در استان مرکزی 0.9 درصد است که این میزان از میانگین رشد جمعیت کشوری کم‌تر است.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه آمار جمعیتی کشور به صفر نزدیک می‌شود این سیر نزولی برای استان‌هایی که به صفر نزدیک‌ترند تندتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: کشور ما به سمت سالمندی پیش می‌رود و ما جزو سه کشور اول جهان هستیم که به سمت پیری پیش می‌رویم.

این مقام مسئول نرخ بالای هفت تا هشت درصدی افراد بالای 60 تا 65 سال را مربوط به کشوری سالمند عنوان و اظهار کرد: باید قبل از اینکه کشور ما به کشوری سالمند تبدیل شود کار مؤثری انجام داد.

وی به کشورهای در حال توسعه و نرخ 40 درصدی افراد زیر 15 سال این کشورها اشاره و بیان کرد: متأسفانه این نرخ در کشور ما 23 درصد است، که از نرخ جهانی پایین‌تر است.

وی در رابطه با نرخ ازدواج اظهار کرد: مجموع ازدواج‌هایی که در کشور صورت می‌گیرد 1.9 درصد و این نرخ در استان مرکزی نیز 1.9 درصد است که این متناسب بودن آمار استان با کشور شاخص مطلوبی است که باید حفظ شود.

علی‌محمدزاده از بالا بودن نرخ طلاق در استان مرکزی انتقاد و در رابطه با نرخ GFR (میزان فرزندآوری یک زن) در استان مرکزی افزود: طبق آمار در استان مرکزی سال 1390به میزان متوسط 1.6 فرزند برای هر خانواده و در سال 1392 این میزان به 1.5 فرزند برای هر خانواده کاهش یافته است.

ایسنا: این مقام مسئول ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان به طور متوسط هر خانواده 3.5 فرزند با توجه به اینکه بسیاری دیگر از استان‌ها نیز همین وضعیت را دارند باید در این رابطه فرهنگ‌سازی بیشتر انجام شود.

علی‌محمدزاده حداقل بقای نسل را رسیدن نرخ باروری به 2.1 فرزند عنوان و بیان کرد: هر خانواده باید حداقل دو فرزند داشته باشد.

منبع:جام نیوز

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار