تولید کروسین زعفران به روش کشت سلولی برای اولین بار در کشور

خبرگزاری پانا:عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی از تولید کروسین زعفران برای نخستین بار در ایران با استفاده از روش کشت سلولی در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خبر داد.

کد مطلب: ۲۷۹۳۸۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، سید مهدی زیارت نیا با اشاره به اهمیت راهبردی گیاه زعفران و خواص بیشمار آن به لحاظ دارویی اظهار کرد: کروسین در واقع عامل رنگ گیاه زعفران است که خواص دارویی بسیار زیادی دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر این ماده در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در مقیاس آزمایشگاهی به روش کشت سلولی تولید شده است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی ادامه داد : در این روش برای تولید ماده مؤثره زعفران نیازی به مرزعه نیست و تولید خارج از شرایط و محدودیت‌های محیطی انجام می‌شود همچنین با توجه به اینکه کاشت این گیاه به روش سنتی هزینه‌های کارگری زیادی دارد استفاده از کشت سلولی برای تولید کروسین از صرفه اقتصادی بیشتری برخوردار است.

زیارت نیا با بیان اینکه زعفران گرانترین ادویه جهان است خاطرنشان کرد: از مشتقات این گیاه در صنایع غذایی، داروسازی، آرایشی و بهداشتی استفاده‌های فراوان شده و می‌توان با استفاده از این ترکیبات در صنایع یاد شده ارزش افزوده بالایی تولید کرد.

وی افزود: پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی از ویژگی‌های ترکیبات موثره این گیاه است که می‌توان با استفاده از تکثیر سلولی آن در شرایطی به غیر از مزرعه میزان تولید آنها را افزایش داده و با استخراج این ترکیبات بهره بیشتری از این منابع برد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با اشاره به هدف اصلی اجرای این طرح پژوهشی متذکر شد: هدف اصلی از انجام این طرح تولید کروسین زعفران در مقیاس بالا و هزینه کم برای به کار بردن این ترکیب دارویی ارزشمند در صنایع مرتبط است.

زیارت نیا با تأکید بر اینکه زعفران در واقع گیاهی معجزه‌آسا به لحاظ ترکیبات دارویی است، ادامه داد: باید تولید هدفمند ترکیبات موثره این گیاه با بهره‌مندی از روش‌های نوین علمی مورد توجه صنعت قرار گیرد و به عنوان روشی کارآمد در تأمین نیازهای صنعتی استفاده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار