بررسی دیدگاههای کارشناسان پیرامون مصرف محصولات فراسودمند؛

مصرف فراورده های لبنی فراسودمند

دستگاه گوارش انسان دارای دو عملکرد اصلی تبدیل غذا به مواد مغذی و پاکسازی بدن از مواد زائد است ، مصرف لبنیات حاوی فراورده های لبنی اشباع شده از باکتری های مفید یا فراسودمند راهکاری برای تقویت و بهبود سیستم گوارش و تقویت ایمنی بدن در برابر میکروب های خطرناک و زمینه سازی برای گوارش بهتر و آسان تر است.

کد مطلب: ۲۷۸۸۷۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، با توجه به پیشرفت جوامع و صنعتی شدن هرچه بیشتر آنها ، بالطبع فرهنگ مصرف نیز تغییر کرده است و تمایل مردم به استفاده از محصولات سالمبیشتر و بیشتر شده است .
یکی از مواردی که در سالیان اخیر به بحث روز صنایع غذایی و جوامع پزشکی تبدیل شده است بحث پروبیوتیکها ، پری بیوتیک ها و سین بیوتیک ها است که در گروه غذاهای فراسودمند قرار می گیرند .
پروبیوتیک : Probiotics
پروبیوتیک ، میکروارگانیسمهای زنده ای هستند که در صورت مصرف مقادیر مشخص از آنها ، تاثیرات سلامتی بخش بر میزبان خواهند داشت .
پری بیوتیک ها : Prebiotics
پری بیوتیک ها هم نوع خاصی از مواد غذایی هستند که غیر قابل هضم یا با قابلیت هضم اندک می باشند ومی توانند از طریق تشدید فعالیت باکتریهای پروبیوتیک,منشا ایجاد اثرات سلامت بخش بشوند و سامانه دفاعی بدن را نیز تقویت کنند.
Synbiotics سین بیوتیک ها
محصولات سین بیوتیک به طور همزمان دارای میکروارگانیسم های پروبیوتیک و ترکیبات پری بیوتیک می باشند .
برای آگاهی بیشتر از چگونگی عملکرد فرآورده های لبنی حاوی باکتریهای پروبیوتیک و فیبرهای پری بیوتیک و سین بیوتیک ها و تاثیری که مصرف این مواد در کاهش سوء تغذیه جامعه دارند ، نظرات و دیدگاههای برخی از متخصصان علوم پزشکی را جویاشدیم و پای صحبت برخی از مسوولان واحد های صنعتی و تولیدی لبنی نشستیم.
دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه اظهار داشت : از جمله مواردی که مصرف لبنیات و فرآورده های پروبیوتیک توصیه شده , تامین املاح بدن به ویژه کلسیم و فسفر است.
وی ادامه داد : متاسفانه اکنون در برخی از استان های کشور سوء تغذیه کودکان زیر پنج سال آمار بالایی دارد که در این زمینه استان هایی مانند سیستان و بلوچستان این رقم بسیار بالاست .
وی با بیان اینکه استان فارس در ردیف چهارم یا پنجم کشور در زمینه سوء تغذیه کودکان زیر پنج سال قرار دارد گفت : مصرف لبنیات و فرآورده های سین بیوتیک کمک شایانی در اصلاح رژیم غذایی دارد و می تواند کمبودهای کلسیم و فسفر را نیزتامین و جبران نماید.
معاون وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد : افراد میان سال باید 800 میلی گرم کلسیم مصرف کنند که با مصرف لبنیات کم چرب ، دوغ ، ماست ، شیر و کشک این میزان کلسیم برای بدن تامین می شود .
وی با بیان اینکه سالمندان به تامین کلسیم بیشتر نیاز دارند گفت : تامین یک هزار و 200 میلی گرم کلسیم برای سالمندان نیز با مصرف لبینات کم چرب و فرآورده های پروبیوتیک میسر است .
دکتر سیاری اضافه کرد: همه دسته ها و زیر گروههای لبنیات شامل ماست ، شیر ، دوغ ، کشک ، بستنی ، و حتی کیک و شیرینی هایی که لبنیات دارد برای تامین کلسیم مناسب برای بدن توصیه می شود و امید است خانواده ها با گنجاندن مصرف لبنیات بیشتر در برنامه غذایی در این زمینه برای پرورش نسلی با رشد مناسب و سالم مشارکت کنند.
این مقام مسوول در باره امکان استفاده از فرآورده های پروبیوتیک به جای دارو نیز گفت : مصرف این محصولات به عنوان داروی کمکی نیز مفید است ، درکودکانی که مبتلا به کولیک هستند ,مصرف پروبیوتیکها می تواند تا مقدار زیادی راهگشا باشد و تاثیر دارویی را افزایش دهد .
وی همچنین از خانواده ها خواست تا به جای مصرف بی رویه سس ها از محصولات لبنی جایگزین استفاده کنند و گفت : مصرف بی رویه فست فودها ما را به سمت مصرف سس ها نیز کشانده در حالیکه می توان به جای سس هایی که مخرب کبد و دستگاه گوارش هستند از ماست و لبنیات مشابه استفاده کرد.
معاون بهداشتی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد : در عین حالی که نمی توان مصرف نوشابه ها را در سفره غذاییبه طورکامل حذف کرد اما می توان نوشابه های جایگزین ارائه داد ، مصرف دوغ به جای نوشابه های گاز دار و غیر گاز دار و مصرف ماست در این زمینه می تواند به بهبود رژیم غذایی کمک کند، می توان با جایگزین کردن دوغ ؛ شربت سکنجبین ، شربت قند ، آب میوه سالم ,سفره غذایی مناسب و سالمی برای خانواده ها ایجاد کرد.
پروفسور غلامرضا خاتمی که به عنوان پدر علوم گوارش کودکان شناخته شده نیز به خانواده ها توصیه کرد مصرف محصولات لبنی کم چرب و پروبیوتیک را در برنامه غذایی خود بگنجانند و بیان داشت : مصرف این محصولات از تهاجم میکروب ها به دستگاه گوارش جلوگیری می کند و در ایجادهاضمه سالم اثر بخش است .
پروفسور غلامرضا خاتمی فوق تخصص گوارش اطفال و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه بیان داشت : مصرف لبنیات کم چرب و فرآورده های پروبیوتیک و سین بیوتیک برای سلامتی انسان و رشد مناسب و طبیعی بسیار مناسب است .
وی با بیان اینکه ماست ، شیر کم چرب و محصولات سین بیوتیک حتی برای درمان برخی بیماری ها نیز سفارش شده است گفت : برای داشتن رشد مناسب در کودکان مصرف این محصولات توصیه می شود و چه خوب است که خانواده ها به جای گنجاندن چیپس و پفک و نوشابه در برنامه غذایی کودکان به آنان دوغ و ماست و لبنیاتِ بیشتری بدهند .
این فوق تخصص گوارش کودکان اضافه کرد : خوشبختانه در سالهای اخیر تولید محصولات پروبیوتیک در کشور ما رواج بیشتری یافته و این امید وجود دارد تا با مصرف بیشتر آن زمینه سلامت بیشتر جامعه فراهم آید.
پروفسور خاتمی اذعان داشت : اگر میزان دریافت باکتری های مفید از طریق مصرف شیر و لبنیات سالم و فراورده های سین بیوتیک در بدن افزایش پیدا کند و با توجه بهاینکه اجازه رشد باکتری های مضر را نمی دهند ، زمینه سلامت کامل انسان فراهم می شود و در این صورت میتوان با گوارش سالم به سلامت همه بدن کمک کرد.
مهندس مهدی بهبود سرپرست کنترل کیفی شرکت فرآورده های لبنی رامک نیز دراین رابطه گفت: باکتریهای پروبیوتیک مختلف نظیربیفید وباکتریوم بیفیدوم ، لاکتوباسیلوس کازئی ولاکتوباسیلوس اسیدو فیلوس و باسیلوس کواگولانس به محصولات مختلفی نظیر لبنیات ، ماکارونی و بیسکوئیتسبوس دار اضافه شده اند که با توجه به کارکرد لبنیات در سبد خانوار، فرآورده های لبنی به عنوان حامل های مناسب تری شناخته شده اند .
مهندس بهبود افزود: باکتریهای پروبیوتیک با توجه به مقاومت به محیط اسیدی ، می توانند به طور زنده از محیط معده عبور کرده و وارد محیط روده بشوند و در صورت مصرف مداوم و رشد و تکثیر ، کفه ترازو به نفع باکتریهای مفید پروبیوتیک تغییر کرده که می توانند جلوی رشد باکتریهای مضر را گرفته و مواد مفید مورد نیاز بدن را ترشح کنند و باعث ایجاد اثرات سلامت بخش بشوند .
وی نقش پری بیوتیک ها را تحریک رشد و یا فعالیت باکتریهای پروبیوتیک دانست و گفت : هر چه که فعالیت باکتریهای پروبیوتیک ، زیاد تر باشد ، تاثیرات مثبت بیشتری را ایجاد می کنند .
به گفته این کارشناس صنایع غذایی,یک ماده پری بیوتیک خوب نباید قبل از رسیدن به روده تجزیه شود همچنین باید به صورت انتخابی و توسط گروه خاصی از باکتریهای مفید ، تخمیر گردد به این ترتیب امکان دسترسی سایر گروه های میکروبی از بین میرود .
مهندس بهبود گفت : یکی از بهترین ترکیبات پری بیوتیک ، فروکتوالیگوساکاریدهای کوتاه زنجیر هستند که از ریشه کاسنی و کنگر فرنگی بدست می آیند . سایر انواع پری بیوتیک ها شامل بتاگلوکان ها که از جو ویولاف تهیه می شوند و سایرکربوهیدراتهای غیر قابل هضم می باشند .
قائم مقام و معاونت بازاریابی و فروش شرکت فرآورده های لبنی رامک نیز دراین زمینه گفت : در تولیدات شرکت فرآورده های لبنی رامک از سوش های پروبیوتیکی استفاده می شود که توسط تولیدکنندگان معتبر اروپایی تولید شده و دارای تاییدیه های کلینیکی مبنی بر عملکرد صحیح می باشند .
مهندس مهدی حجازی یاد آور شد : فیبرهای مورد استفاده پری بیوتیک نیز به گونه ای انتخاب شده اند که احساس رهایی مطلوبی را در مصرف کننده ایجاد می کنند به گونه ای که علی رغم پایین بودن میزان چربی محصولات ، احساس استفاده از محصول پرچرب تداعی می شود.
وی ادامه داد : محصولات سین بیوتیک دارای خواص فراتر از محصولات پروبیوتیک می باشند در واقع ترکیبات پری بیوتیک به عنوان عامل تشدید کننده و دوپینگ کننده پروبیوتیک ها محسوب می شوند.
مهندس حجازی افزود: در ایران نیز برای اولین بار از سال 1389 عرضه محصولات سین بیوتیک در دو گروه پنیر کم چرب و کم نمک و ماست کم چرب توسط شرکت فرآورده های لبنی رامک طراحی و به بازار مصرف عرضه شده است .
در هر حال مصرف یک محصول لبنی ِ سین بیوتیک علاوه بر تقویت باکتری های مفید , به دستگاه گوارش برای هضم بهترغذا کمک می کند وموجب تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر هجوم میکروبها نیز می گردد.
انتهای پیام

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار