توصیه های بهداشتی برای تهیه و توزیع غذای نذری

خبرگزاری پانا:استفاده از ظروف یكبار مصرف بهداشتی، در توزیع غذاهای نذری توصیه می شود.

کد مطلب: ۲۷۷۲۸۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مهندس محمد هاشمی مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو در خصوص نحوه تهیه غذای نذری، گفت: بی شك آن جا كه جنبه های فردی نذر مورد توجه قرار می گیرد بحث از رابطه ای فردی بین فرد و خدای او در میان می آید. اما نذر خصلتی فرهنگی و اجتماعی هم دارد. این جنبه های نذر است كه آن را به صورت یك الگوی فرهنگی و یك نهاد اجتماعی در می آورد و آن را نمادی فشرده و متراكم از جهان بینی معتقدان و عاملان به آن می سازد.

وی اظهار داشت: نذر كردن، به بیانی ساده شده، عبارت است از تكلیفی كه فرد نذر كننده بر ذمه خود می گذارد تا ارادت و سپاس خود را مستقیما و یا از طریق خاصانی كه رابطه ای شفاف و مستحكم بین ایشان و خداوند وجود دارد، به خدا ابراز كند.

هاشمی ضمن آرزوی قبولی نذورات توصیه هایی به تهیه کنندگان و توزیع کنندگان غذاهای نذری ارائه داد:

1. مسئولین تهیه مواد اولیه باید از سالم و بهداشتی بودن مواد اولیه مصرفی اطمینان داشته باشند و آنها را از محلهای معتبر خریداری نمایند.

2. هدایا را از افراد معتبر و شناخته شده به عنوان نذورات قبول نمایند.

3. در صورت مشكوك بودن به سلامت مواد غذایی، ادارات نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی معاونت های غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی و مراكز بهداشت، آماده هر گونه همكاری هستند.

4. مدیران هیئت ها و هیئت امنا مساجد و تكایا، در قبول نذورات بصورت غذای آماده دقت مضاعف نمایند و ضمن خودداری از قبول غذای آماده از افراد ناشناس از سلامت غذای ارائه شده قبل از توزیع اطمینان حاصل نمایند.

5. آب آشامیدنی بایستی بهداشتی و ترجیحا از شبكه توزیع عمومی باشد .

6. خانواده‌ها از سالم بودن مواد غذایی نذورات خود اطمینان كامل حاصل نمایند .

7. در صورت توزیع شیر حتی المقدور از شیرهای پاکتی استریلیزه یا نهایتا پاستوریزه استفاده نمایید. از توزیع شیر خام که کمتر از 10 دقیقه جوشیده است، بپرهیزید

8. در توزیع غذا از ظرف به ظرف كردن بی مورد آن خودداری و حتی الامكان در كوتاهترین فاصله غذای تهیه شده بصورت گرم توزیع گردد.

9. استفاده از ظروف یكبارمصرف بهداشتی و مناسب نوع غذا (برای غذای گرم ، نوع مات مناسب است)، در توزیع غذا توصیه می شود.

10. برای توزیع چای حتی المقدور از لیوان های یکبار مصرف مات و نو استفاده شود .

11. در صورت استفاده از ظروف ملامین یا چند بار مصرف ، مكانی برای شستشو و ضدعفونی آن برای هر نوبت استفاده ، پیش بینی شود .

12. حتما از سفره های یك بار مصرف برای سرو غذا استفاده و از راه رفتن افراد روی سفره در حین پذیرایی خودداری گردد.

13. رعایت شرایط سالم طبخ و توزیع بهداشتی مواد غذایی ضروری است.

14. از ظروف یك بار مصرف مات دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان استفاده نمایید و از ظروف نازک پلاستیکی یکبار مصرف و ظروف بازیافتی که رنگ کدر و بویی خاص دارندبدلیل سرطانزا بودن بهیچوجه، استفاده ننمایید

15. از ذخیره سازی مواد پروتینی خام و پخته در مجاورت هم موكدا خودداری و در ذخیره سازی گوشت نیز رعایت نكات ایمنی بویژه تمیز و قطعه نمودن گوشت و فریز نمودن فوری گوشت های مازاد در قطعه های كوچك را رعایت نمایند.

16. سبزیجات تازه مسلما آلوده به عوامل بیماریزا هستند و لذا ازبا توجه به محدودیت وقت ، ازدحام و حجم بالای توزیع غذا از توزیع سبزی خودداری نمایند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار