فرهاد ورهرام با «سیاهان سواحل جنوب» به سینماحقیقت می‌آید

خبرگزاری پانا: فرهاد ورهرام با آخرین فیلم مستندش «سیاهان سواحل جنوب» که محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است، به هشتمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت می‌آید

کد مطلب: ۲۷۶۶۸۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا، این فیلم درباره حضور سیاهان در ایران؛ ویژگی‌های فرهنگی: موسیقی و آداب و رسوم و اعتقادات؛ ویژگی‌های اجتماعی: روابط درون‌گروهی و برون‌گروهی؛ ویژگی‌های اقتصادی: کشاورزی؛ دامداری؛ ماهیگیری؛ دریانوردی و کار در بخش خدمات آنان است.
این مستندساز پیشکسوت سینمای ایران درخصوص تولید آخرین اثر مستندش «ســــیاهان ســــواحل جــــنوب» می‌گوید: سیاهان ایران در گستره جغرافیایی وسیعی از استان خورستان تا خلیج گواتر در استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند. درباره سیاهان و سابقه حضور آنها از دیرباز تاكنون، به جز در زمینه موسیقی محلی و برگزاری مراسم آیینی زار، تحقیقات جدی انجام نگرفته است.
وی ادامه می‌دهد: از سیاهان ایران هیچ‌گونه آمار دقیقی و یا تقریبی در دست نیست. بیشترشان در جزایر و شهرهای بزرگ و کوچک و یا روستاهای ساحلی پراکنده‌اند و حتی گروهی از آنها زندگی دامداری و عشایری دارند.
نوع معیشت سیاهان تحت‌تاثیر بومیان جنوب ایران واقع شده است. اغلب آنها بی‌هیچ فرقی با دیگر بومیان جنوبی به کارهای مختلف مشغول‌اند. شغل اغلب سیاهان ایران، ماهیگیری و یا کار در لنج‌های باربری است. گروهی از آنها شتر دارند و گروهی دیگر کشاورزند و یا در کار خرید و فروشند و یا در کارخانجات و بخش خدمات کار می‌کنند.
سیاهان با لهجه فارسی مردم جنوب ایران و یا به زبان عربی و گاه ممزوج با لهجه سرزمین مادری و یا به زبان بلوچی صحبت می‌کنند؛ سیاهان ایران مراسم و آیین‌های خود را هنوز حفظ کرده‌اند و بر موسیقی نواحی سواحل جنوب ایران تاثیر گذاشته‌اند...
گفتنی است: عوامل اصلی تولید مستند بلند «سیاهان سواحل جنوب» به این شرح است: طرح، تحقیق، عکاسی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی: فرهاد ورهرام؛ تصویربردار: رضا تیموری؛ صدابردار: احمدرضا طایی؛ تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور امور سینمایی، هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را همزمان با ولادت باسعادت حضرت امام موسی کاظم(ع) و طی روزهای 9 تا 16 آذرماه 1393، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار