کالسکه سلطنتی دوره ناصرالدین شاه توسط هنرمند آذربایجان شرقی بازسازی می شود

خبرگزاری پانا:هنرمند رشته نازک کاری چوب از طرح جدید خود خبر داد و گفت: کالسکه ناصرالدین شاه را با توجه به نمونه اصلی آن بازسازی می کنم.

کد مطلب: ۲۷۵۳۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، حسن علی ساعی با بیان این که نمونه اصلی کالسکه ناصرالدین شاه در موزه تهران نگهداری می شود و با الگو برداری از آن طرح ساخت این فایتون را اجرایی کرده ام گفت : کالسکه دوره ناصرالدین شاه در اندازه پنج متر و ارتفاع دو متر از چوب گردو ساخته می شود که تمامی بخش های آن دست ساز خواهند بود.

وی اظهار داشت: ظرفیت این کالسکه چهارنفر بوده که صندلی ها دو نفر رو به روی هم خواهد بود و جایگاه دو نفر نگهبان نیز در جلوی کالسکه است.

وی به بخش های مختلف این کالسکه اشاره کرد و ادامه داد: سقف و قسمت های مختلف آن چوبی بوده و به صورت نفیس کنده کاری می شود و دستگیره درها نیز دست ساز خواهند بود.

این هنرمند تبریزی یادآور شد: در گذشته به دلیل نبود امکانات و تکنولوژی روز کنونی ابزار آلات را با چکش و آتش ساخته و فرم می دادند که این روش سنتی و قدیمی در ساخت این کالسکه سلطنتی به کار گرفته خواهد شد.

ساعی ضمن قدردانی از حمایت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: باتوجه به اینکه هنرمندان برای ارائه آثار شاخص نیازمند حمایت های مالی و امکانات هستند، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با ایجاد کارگاه های مختلف توانسته طی سال های اخیر موقعیت فعالیت های بیشتر را برای هنرمندان فراهم کند.

این هنرمند همچنین یادآور شد: پیش بینی می شود تا هفت ماه آینده ساخت آن به اتمام برسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار