لیمو شیرین در جلوگیری از پوكی استخوان بسیار مفید است

خبرگزاری پانا: لیمو شیرین در درمان سرماخوردگی و تب ناشی از بیماری توصیه شده، در جلوگیری از پوكی استخوان بسیار مفید است و خاصیت سم زدایی از بدن را دارد.

کد مطلب: ۲۷۲۳۵۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، ارزش غذایی ۱۰۰ گرم لیموشیرین كه معادل یك عدد لیمو شیرین بزرگ می باشد، حاوی ‪ ۲۹/۸كالری، ‪ ۰/۷۴گرم پروتئین ‪ ۱۰/۵گرم قند ‪ ۰/۱۴گرم چربی ‪ ۲/۸گرم فیبر ‪ ۱۰میكروگرم اسید فولیك ‪ ۱۵۰میلیگرم پتاسیم و ‪ ۵۳ میلیگرم ویتامین C است.
مهمترین تركیبات قابل توجه لیمو شیرین، اسید سیتریك و ویتامین C است. چنانچه فردی دو عدد لیمو شیرین متوسط در طول روز بخورد عملا ویتامین C مورد نیاز روزانه بدنش تامین شده ‌است.
مزیت لیمو شیرین در مقایسه با پرتقال این است كه با كالری كمتری نسبت به پرتقال، همان مقدار ویتامی C را به بدن می‌رساند.
درصورت مصرف میوه لیمو شیرین با پوست داخلی مقدار ‪ ۷۷میلی گرم ویتامین C به بدن می‌رسد. در حالی كه مصرف آن بدون پوست داخلی، فقط دارای ‪۵۳ میلی گرم ویتامین C است. بنابراین توصیه شده كه لیمو شیرین را با پوست داخلی مصرف كنند.
همچنین پتاسیم به مقدار قال توجهی در لیمو شیرین یافت ‌شود، این عنصر از جمله تركیباتی است كه می‌تواند از بروز بیماری قلبی - عروقی پیشگیری كند و همچنین بین آب و الكترولیت‌های بدن تعادل برقرار نماید.
اسید فولیك موجود در لیمو شیرین نسبت به میوه‌های دیگر بیشتر است و نقش موثری در پیشگیری از كم خونی ایفا می‌كند.
افرادی كه مبتلا به كم خونی به خصوص كم خونی از نوع اسید فولیك هستند باید این میوه را مصرف كنند.
این میوه از میوه‌های پركلسیم محسوب می‌شود و در جلوگیری از پوكی استخوان به خصوص در زنان نقش موثری را ایفا می‌كند .
همچنین لیموشیرین حاوی مقادیر زیادی فسفر، منیزیم و سدیم است.
پزشكان مصرف روزانه یك لیمو شیرین را به كلیه مبتلایان به ناراحتی معده توصیه می‌كنند و خوردن آن را بلافاصله پس از غذا منع كرده اند. .
علت تلخی لیموشیرین، وجود موادی به نام نارنجین و لیمونین است.
كارشناس بیوشیمی و استاد دانشگاه درباره تلخی لیموشیرین می‌گوید: هر چه مواد قلیایی در یك ماده طبیعی مانند میوه بیشتر باشد، میوه اگر برش بخورد و در معرض هوا قرار گیرد، طعم آن به تلخی می‌گراید.
به گفته علیرضا پیوندپور هنگامی كه لیمو شیرین را برش می‌زنیم، لیمونین و نارنجین موجود در آن با اكسیژن هوا تركیب شده و تلخ می‌شود.
در بین مركبات، نارنج و لیمو هر دو این خاصیت را دارند و هر چه درجه شیرینی یك میوه بیشتر باشد تلخی خود را بیشتر نشان می‌دهد.
این كارشناس می‌گوید: تلخی این میوه اثر منفی بر سلامت و دستگاه گوارش انسان ندارد و این ویژگی جزء طبیعت این میوه محسوب می‌شود.
لیموشیرین حاوی مواد مغذی مفیدی همچون ویتامین ‪ B و ‪ Cو ریز مغذی‌ها، آنتی‌اكسیدان‌ها و فلاوونویید است كه كاربردهای متفاوتی در حفظ سلامت بدن دارند.
ویتامین ‪ Bو انواع ریزمغذی‌های مفید مانند عنصر "سلنیوم" در لیمو شیرین موجب به حداقل رسیدن جمعیت رادیكال‌های آزاد موجود در ناحیه آسیب دیده معده می‌شود.
مسعود كیمیاگر متخصص تغذیه می‌گوید: لیمو شیرین غنی از عناصر قلیایی است و حالت تازه‌ كننده دارد و اگر در چای ریخته شود طعم مطبوعی به چای می‌بخشد.
این میوه در درمان سرماخوردگی و تب ناشی از بیماری توصیه شده است و خاصیت سم زدایی از بدن را دارد.
در طب سنتی از لیمو شیرین به عنوان میوه‌ای خنك و مفید در رفع التهاب و تشنگی یاد می‌شود.
تهیه و تنظیم مریح حافظی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار