استاندار آذربایجان غربی در جلسه توسعه صادرات غیرنفتی استان:

بسترهای لازم برای توسعه روستاهای مرزی استان باید فراهم شود

خبرگزاری پانا: استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: بسترهای لازم برای توسعه روستاهای مرزی و توانمند شدن مرزنشینان استان باید فراهم شود.

کد مطلب: ۲۷۱۸۸۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مقام عالی استان در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی که امروز در استانداری برگزار شد با اشاره به دستورات ویژه ریاست جمهوری در خصوص توسعه روستایی و توجه به روستاهای مرزنشین، گفت: 15 استان مرزی در کشور وجود دارد که آذربایجان غربی با 1300 روستای مرزی در 9 شهرستان به عنوان یکی از استانهای حساس کشور باید بیش از پیش در بحث توسعه مناطق روستایی و مرزی مورد توجه قرار گیرد.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه آقای دکتر روحانی از مرزنشینان به عنوان مرابطین نام بردند که باید توانمند شوند و مرزنشینی و مرزداری کنند، افزود: امروز شاهد بروز مشکلاتی مانند بیکاری و محدودیت اشتغال در مناطق مرزی و در میان مرزنشینان هستیم که ضرورت دارد با اتخاذ راهکارهای کاربردی در چهارچوب قانون نسبت به رفع این معضلات اقدام شود.

سعادت ادامه داد: وجود مرزها پتانسیل خوبی برای ایجاد اشتغال، سرمایه گذاری و ارز آوری است لذا با تاکید ریاست محترم جمهور باید نسبت به روستاهای مرزی تجدید نظر صورت گیرد و نسبت به توسعه این روستاها و توانمند کردن مرزنشینان برنامه ریزی و اقدامات لازم صورت گیرد.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به وجود 118 هزار بیکار تحصیل کرده در استان گفت: در حال حاضر 60 هزار نفر کارمند در سیستم اداری استان کار می کنند و امکان جذب نیرو و ایجاد شغل در سیستم دولتی میسر نیست لذا باید به دنبال راهکارهای دیگری برای ایجاد زمینه اشتغال باشیم که توسعه صادرات غیرنفتی و تجارت مرزی می تواند یکی از این راهکارها باشد.

سعادت خاطر نشان کرد: احتیاج به اشتغال در جوانان جدی است و اگر به این مسئله توجهی نشود و زمان را از دست بدهیم جبرانش در آینده سخت خواهد بود.

مقام عالی استان ادامه داد: از مدیران و مسئولان انتظار می رود در خصوص فراهم نمودن زمینه های توسعه صادرات غیرنفتی استان اهتمام بیشتری داشته باشند تا از این طریق نیز بتوانیم گامی برای رفع معضل بیکاری برداریم.

استاندار آذربایجان غربی در خصوص واحدهای تولیدی راکد استان نیز گفت: در حال پیگیری برای حل مشکلات این واحدها هستیم تا بتوانیم با جذب سرمایه در گردش این واحدها را به چرخه فعالیت بازگردانیم.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار نیز در این جلسه گفت: ایجاد مرکز رشد فعالیت های تجاری، ارائه آموزشهای نظری و عملی برای بیکاران فارغ التحصیل، حفظ وضعیت صادرات موجود و تلاش برای توسعه و رشد آن می تواند بعنوان راهکارهای توسعه صادرات غیرنفتی و جذب فارغ التحصیلان جویای کار و تبدیل آنان به فعالین بخش تجاری مورد استفاده قرار گیرد.

کهوریان افزود: باید آسیب شناسی لازم در خصوص موانع توسعه صادرات غیرنفتی استان توسط محققین و کارشناسان مربوطه انجام گیرد تا بتوانیم با برطرف کردن چالشها و مشکلات پیش روی صادرات استان، بسوی رونق اقتصادی حرکت کنیم.

در ادامه این جلسه تعدادی از مدیران دستگاههای اجرایی به ارائه گزارش عملکرد دستگاه مربوطه خود و همچنین ارائه راهکار و پیشنهاد برای توسعه صادرات غیرنفتی استان پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار