موسسه فریزر گزارش داد

سقوط ۲۰ پله‌ای ایران در شاخص آزادی اقتصادی

خبرگزاری پانا : موسسه تحقیقاتی فریزر در گزارش خود از بررسی آزادی اقتصادی در کشورهای جهان اعلام کرد ایران با کسب نمره 5.1 با سقوط ۲۰ پله‌ای در رده‌بندی اقتصادهای آزاد جهان مواجه شده است.

کد مطلب: ۲۶۸۰۸۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا ، موسسه تحقیقاتی کانادایی فریزر در جدیدترین گزارش خود، کشورهای جهان را از نظر میزان آزادی اقتصادی مورد بررسی قرار داد و اعلام کرد آزادی اقتصادی در ایران به شدت کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، رتبه ایران به لحاظ آزادی اقتصادی 5.1 عنوان شده است و ایران با نزول 20 پله‌ای رتبه‌بندی در جهان مواجه شده است.

ایران در گزارش سال گذشته این موسسه نمره 6.05 و رتبه 127 را کسب کرده بود که در آن سال نیز با سقوط 16 پله‌ای مواجه شده بود.

در این گزارش، درجه آزادی اقتصادی کشورها بر اساس 5 شاخص مهم امتیاز صفر تا 10 می گیرند که هرچه این امتیاز به 10 نزدیک تر باشد، آزادی اقتصادی در کشور موردنظر بیشتر است؛ این شاخص ها عبارتند از حجم و اندازه دولت ، ساختار قانونی و حقوق مالکیت ، نقدینگی ، آزادی تجارت بین المللی و قوانین اعتبارات، بازار کار و تجارت هستند.

هنک‌کنگ با امتیاز 8.98 و سنگاپور با امتیاز 8.54 و نیوزیلند با امتیاز 8.25 آزادترین کشورها از لحاظ اقتصادی هستند و در رتبه‌های اول و سوم این گزارش قرار دارند.

ده کشور نخست به لحاظ آزادی اقتصادی به این ترتیب است، هنگ‌کنگ، سنگاپور، نیوزیلند، سوئیس، موریتوس، امارات، کانادا، استرالیا، اردن و شیلی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار