مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد

گازرسانی به نیروگاه‌ها زمستان امسال افزایش می یابد

خبرگزاری پانا : مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به گازرسانی روزانه 50 تا 60 میلیون متر مکعبی به نیروگاه‌ها در زمستان آینده گفت: در سال گذشته 200 میلیون مترمکعب گاز کمبود داشتیم که برای تامین گاز خانگی مجبور به کاهش گازرسانی به نیروگاه‌ها بودیم.

کد مطلب: ۲۶۵۲۵۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا حمیدرضا عراقی، گفت: در حال حاضر سالانه ١٨٩ میلیارد مترمکعب گاز در کشور تولید می شود و این میزان تا چهار سال آینده به ٣٣٠ میلیارد مترمکعب افزایش می یابد.

وی با بیان این که ایران با ٣٤ تریلیون مترمکعب بزرگترین ذخیره گازی جهان را داراست تصریح کرد: کشورهای دنیا به دنبال امنیت انرژی هستند و ایران می تواند نیاز آنها را تامین کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه 5 درصد از گاز خود را صادر اما به میزان 95 درصد درآمد داریم تصریح کرد: هند، عراق، پاکستان و برخی از کشورهای اروپایی خواستار گاز ایران هستند که مذاکرات با این کشور ها در حال انجام است.

وی افزود: اگر ترس کشورهای دنیا از کشورهای 5+1 نباشد قطعا برای تامین انرژی خود به سمت ایران که دارنده بزرگترین مخازن گاز طبیعی در دنیا است سرازیر خواهند شد.

عراقی با اشاره به هدفگذاری دولت تا سال 96 ادامه داد: تا پایان سال 96 باید 19 پالایشگاه، 90 ایستگاه تقویت فشار گاز، 40 هزار کیلومتر خط انتقال فشار قوی و 94 درصد تحت پوشش گاز طبیعی در کشور داشته باشیم که برای رسیدن به این هدف 62.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است که از این مقدار 40 میلیارد دلار را باید شرکت ملی گاز ایران تامین کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به گاز مورد نیاز نیروگاه ها در زمستان گفت: در بهترین حالت باید روزانه 145 میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه ها ارسال شود اما در شرایط فعلی واگذار شده است که بقیه به دلیل کمبود گاز در کشور تنها 30 تا 40 میلیون متر مکعب گاز بیشتر به نیروگاه ها داده نمی شود که با تلاشی که در 6 ماه ابتدایی سال جاری انجام دادیم توانستیم 7.7 میلیارد متر مکعب گاز بیشتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته به نیروگاه ها ارسال کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید بخشی از درآمد بدست آمده را بابت یارانه های نقدی به دولت پرداخت کنیم تصریح کرد: از درآمد بدست آمده سه چهارم را به دولت و تنها یک چهارم را برای خودمان نگه می داریم.

عراقی با اشاره به اینکه سال گذشته 200 میلیون متر مکعب کمبود گاز در کشور وجود داشت خاطرنشان کرد: برای جبران این میزان کمبود گاز ابتدا محدودیت هایی را برای نیروگاه ها و صنایع ایجاد کردیم اما به نظر می رسد امسال شرایط تولید گاز بهتر از سال گذشته باشد و بتوانیم به طور میانگین 50 تا 60 میلیون متر مکعب گاز در زمستان به نیروگاه ها برسانیم.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: کار احداث بیدبلند 2 با نظر وزیر نفت به هلیدنگ خلیج فارس فارس واگذار شده است که امیدواریم هرچه زودتر عملیات اجرایی احداث این پالایشگاه آغاز شود.

وی همچنین درخصوص مخازن ذخیره‌سازی گاز طبیعی در ایران گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته قصد داریم کار احداث این مخازن از طریق روش BOO به بخش خصوصی واگذار شود.

عراقی با اشاره به قیمت گاز طبیعی تصریح کرد: در تابستان قیمت گاز به دلیل کاهش شدید مصرف یکسان است اما در زمستان به دلیل افزایش 7 برابری مصرف گاز در کشور قیمت گاز از 44 تومان تا 364 تومان می رسد که براساس قانون هدفمندکردن یارانه ها 20 درصد برقیمت گاز افزوده شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار