پیام دهکردی در نشست مطبوعاتی جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان:

بودجه جشنواره رقمی شرم آور است/دوربین های صداوسیما در برنامه های هنری کجا هستند

خبرگزاری پانا: نشست مطبوعاتی بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان امروز با حضور پیام دهکردی دبیر جشنواره، فاضل عبادی مدیرکل ارشاد استان همدان و اصحاب رسانه در تئاتر شهر برگزار شد.

کد مطلب: ۲۶۴۹۱۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، در ابتدای نشست پیام دهکردی با ارائه گزارشی در خصوص برپایی این دوره از جشنواره اظهار کرد: جشنواره بیست و یکم با یک نگاه کیفیت محور در طی سه ماهی که فرصت داشتیم بررسی شد و تمام کوشش ما بر این بوده است که بحث کیفیت صرفا اقرار نبوده و عملگرایانه پیش برویم. بخشی از دغدغه ها و سرفصل هایی که مدنظر ما بوده است براساس مدیریت رسانه ای که صورت گرفته است خدمت همه اعلام شده است مبنی بر اینکه بارها اشاره کرده ام و تلاشم بر این بوده سرلوحه ها را حفظ کنم تا چشم انداز امیدبخشی داشته باشیم.

نگاه ویژه به بخش پژوهشی بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان

وی از اضافه شدن بخش پژوهشی به این دوره از جشنواره خبر داد و افزود: سعی داشتیم در این دوره نگاه ویژه ای به بخش پژوهشی داشته باشیم و اضافه شدن این بخش موید همین نکته است. امروز جشنواره از لحاظ برنامه ریزی و کار عملیاتی تمام شده است. موضوع کودک و نوجوان یکی از مهم ترین موضوعات مطرح در سطح جهان است چراکه کودکان امروز آیندگان فردا هستند. نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که جامعه ما در سال های اخیر در حال از دست دادن نخبگان خود است. حمید سمندریان در تئاتر یگانه دردانه ای بود که جایگزینی برای او یافت نمی شود، در حوزه موسیقی جلیل شهناز و ...

دهکردی ادامه داد: جامعه بدون نخبه جامعه بدون آینده است. باور من بر این بود در این دوره از جشنواره و در تمامی جشنواره ها نمی توان ماجراها را یک شبه به سامان کرد و نیاز به مداومت و برنامه ریزی ویژه دارد. نامگذاری امسال نکات ویژه ای دربردارد که باید از زوایای دیگر هم به آن نگاه کرد. امسال سال اقتصاد و فرهنگ، مدیریت جهادی با عزم ملی نامگذاری شد ، این نامگذاری نکات ویژه‌ای را در بر دارد که از یک زاویه دیگر هم باید دقت ویژه‌ای به آن کرد. صحبت در خصوص بخش اول این شعار در تخصص من نیست اما در مورد بخش دوم تحلیل و تعبیر من این است که با این شعار حکم جهاد صادر شده است. ترجمه این جهاد چیزی جز فرهنگ سیاره ایران نیست حال فرهنگ ما وخیم است و امیدواریم که مسئولین نسبت به این مهم یک رفتار نگرش عملگرایانه داشته باشند تا در سال‌های بعد اوضاع سامان پیدا کند .

سیاره ایران سیاره جشنواره زده و آوارها است

وی ادامه داد: برای ویرانی یک فرهنگ 8 تا 10 سال کافی است اما ساختن آن مدت 20 تا 30 سال زمان می برد سیاره ایران سیاره جشنواره زده و آوارها است و این یک تراژدی هولناک است. باید بگوییم در سال اقتصاد و فرهنگ آوار بسو ما ناگزیریم که به سمت کیفیت حرکت کنیم. ما حدود 40 نشست هم‌اندیشی برگزار کردیم که ماحصل آن نشست ها پیام مهمی داشت و آن اینکه واگرایی یکی از آسیب های پیش روی جامعه ماست. من به عنوان دبیر جشنواره می‌دانستم در سه ماه نمی‌توان شبی را به روز و یا روزی را به شب تبدیل کرد اما تمام سعی و کوشش خود را کردم که در همین مدت سه ماه بهترین جشنواره را ارائه دهم. از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سازمان حوزه هنری تبلیغات اسلامی، انجمن کودک تا بخش‌هایی که مسئولان بزرگتر را شامل می‌شود حتی وزارتخانه‌ها را درگیر کردم که این جشنواره را به بهترین شکل پیش ببرند .

دبیر این دوره از جشنواره عنوان کرد: معضل امروز کودک و نوجوان ما بحث هویتی است ما باید بدانیم هویت امروز چیست و هویت فردا چه خواهد بود، چه کنیم تا کودک ما این ضربه زدن به بسته های مجازی را رها کرده و به ما نگاه کند. امیدواریم این جشنواره آغاز یک مسیر باشد تا افرادی که در ادامه می آیند این مسیر را ادامه دهند. تئاتر ما به عنوان یکی از نمونه های غم انگیز مدیریت سلیقه ای است امیدوارم این جشنواره بتواند الگوسازی کند .

تئاتر دانش آموزی هنوز به یک رفتار منسجم و متعادل تبدیل نشده است

وی تصریح کرد: اگر امسال بخش تئاتر دانش‌آموزی اضافه می‌شود هشدار و نهیبی است به حوزه دانش‌آموزی و بسیاری از حوزه‌هایی که مسئول جریان تئاتر دانش‌آموزی هستند. تئاتر دانش آموزی هنوز به یک رفتار منسجم و متعادل آنگونه که ساحت یک تئاتر است تبدیل نشده و متاسفانه به باور مسئولان چیپس و پفک و پاستیل اهمیت ویژه‌تری نسبت به تئاتر دارند . امسال با همگرایی درخشانی که بین تهران و استان همدان رخ داد بسیاری از کمبودهای دوره‌های گذشته جشنواره برطرف شد. امروز کار من در جشنواره تمام شده و مابقی اجراست که به کوشش بچه‌های همدان اجرا خواهد شد و ما شاهد آن هستیم .

دهکردی خاطرنشان کرد: افتخار می‌کنم که رونمایی نخست را کودکان شیرخوارگاه آمنه انجام دادند و این رونمایی در بین موجی از معصومیت این کودکان برگزار شد و باز افتخار می‌کنم که با وجود انتقادهایی که بر من وارد شد که چرا بودجه صرف دو رونمایی کردم بگویم با دستان خالی و پر از تاول یک رونمایی دیگر هم در بیمارستان کودکان سرطانی همدان داشتیم .

در اینجای نشست فاضل عبادی مدیرکل ارشاد استان همدان به سخنرانی پرداخته و گفت: استان همدان استانی است فرهنگی که پیشینه آن با فرهنگ و تمدت عجین است. کثرت عالمان، مفاخر استان و خدمات ارزشمند آن به کشور به این استان ویژگی خاصی بخشیده است. در این راستا سعی شده برنامه های فرهنگی هنری در حوزه های مختلف برگزار کنیم که یکی از این برنامه ها جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان است که با برنامه ریزی و پی گیر اداره کل هنرهای نمایشی کشور از 15 تا 21 مهرماه برگزار می شود.

افتتاحیه 15 مهرماه همزمان با روز جهانی کودک

وی افزود: افتتاحیه 15 مهرماه در مجموعه ورزشی ابن سینا همزمان با روز جهانی کودک برگزار می شود. یکی از ویژگی های جشنواره امسال گستردگی استان ها برای حضور در این جشنواره است، توجه به محتوا و کیفیت از اولویت ها بوده است، یکی دیگر از ویژگی ها حضور هنرمندان تئاتر استان همدان در بخش های مختلف این جشنواره است. افزایش گروه های شرکت کننده در جشنواره به تعداد 39 گروه، اضافه شدن بخش نمایشی گروه خردسالان، ایجاد بخش عکس و پوستر و ... از دیگر برنامه های جشنواره امسال است.

عبادی در خصوص بخش های مختلف این دوره از جشنواره بیان کرد: کودک با 8 گروه، مسابقه نوجوان با 7 گروه، بین الملل با 4 گروه که شامل کشورهای اسپانیا- ایتالیا و دو گروه لهستان می شود، خردسال 4 گروه، مسابقه خیابانی 7 گروه و بخش ویژه استان 4 گروه در این دوره جشنواره حضور دارند. در سطح استان با همدلی ای که مسوولان دارند برنامه ریزی مناسبی صورت گرفته است و با ستاد اجرایی و استانی که شکل گرفته تمامی برنامه ها در 8 سالن در مرکز استان برگزار می شود. هر سالن در هر روز 3 اجرای نمایش خواهد داشت. برنامه های جنبی که در شهرستان ها پیش بینی شده است اجرای جنگ شادی و نمایش و برنامه هایی که برای کودکان و نوجوانان پیش بینی شده است در قالب مسابقات و نمایشگاه ها برگزار می شود.

دوربین های صدا و سیما در برنامه های هنری کجا هستند؟

دهکردی در ادامه صحبت های مدیر کل ارشاد استان همدان به عملکرد صدا و سیما در خصوص پوشش رسانه ای فعالیت های فرهنگی هنری اعتراض کرده و گفت: دوربین های صدا و سیما در فاضلاب، تونل، جاده، کارخانه ها، صنایع و ... حضور دارند در هنر کجا هستند همیشه پاسخی که داده اند این بوده که ما هستیم بله هستید ولی نه به اندازه کافی... حضور جدی مدنظر ماست همراه با یک همگرایی جدی. ما حضور رسانه ملی را به طور جدی در راستای تئاتر کودک و نوجوان می خواهیم ببینیم باید مدنظر قرار دهیم که سختی برپایی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان خیلی بیشتر از برپایی جشنواره فیلم کودک و نوجوان است.

وی درباره کارگاه ها عنوان کرد: در جشنواره های سیاره ایران یکی از بخش هایی که به عنوان یک ژست و عضو و حتی یک اتیکت وجود دارد این کارگاه ها است. در حقیقت همیشه برای من این سوال مطرح بوده است که چگونه می توان در 2 ساعت یک مدرس کارگاهی برگزار کرده و اطلاعات علمی و آموزشی خوبی را به مخاطب انتقال دهد آیا واقعا این کارگاه ها خروجی ای داشته و تاثیرگذار است. از اینرو برنامه من برا یبرپایی این کارگاه ها این بوده که تعداد کارگاه ها را کم کنیم. امسال دو کارگاه برگزار می شود اما متفاوت از کارگاه هایی که قبلا برگزار می شده است. هر کارگاه به مدت 4 روز برگزار می شود و برای ان کارگاه ها ثبت نام رسمی صورت می گیرد و همین طور آزمون به عمل آمده و گواهی نامه رسمی به افراد داده خواهد شد. بنا داریم در این چهار جلسه بتوانیم دانشجویان را از نقطه ای به نقطه دیگر هدایت کنیم.

باید بتوانیم در تعامل با آموزش و پرورش جشنواره را وارد بحث آموزشی کنیم

دبیر جشنواره از ایجاد تعامل و ارتباط با آموزش و پرورش خبر داد و اعلام کرد: در این دوره بسیار فکر کردیم چطور می توانیم با آموزش و پرورش تعاملی داشته باشیم از اینرو جلسه ای با دکتر فانی داشتیم که طی آن من گزارشی از وضعیت جشنواره ارائه کردم و بسیار مورد استقبال قرار گرفت و از نکاتی که مدنظر ایشان بود نگاه تدریجی به مقوله فرهنگ و هنر بود. دکتر فانی باورشان این بود ما در حوزه آموزش باید خیلی دقیق عمل کنیم و باید یک کارگروه تخصصی تشکیل شود و با نمایندگان کودک و نوجوان این کارگروه ها را پیش ببریم تا در آینده به یک برنامه منسجم برسیم. بخش دیگری از صحبت های ما در مورد آسیب هایی بود که وجود دارد و در مجموع جلسه خوبی تشکیل شد که هدف من این است جشنواره کودک و نوجوان را وارد بحث آموزشی نیز بکنیم.

دهکردی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بودجه این جشنواره که لبخند تاسف و تمسخر دبیر جشنواره را همراه داشت، بیان کرد: بودجه این جشنواره 410 میلیون تومان است. من با خودم عهد کردم از تمام سرمایه های این جشنواره با جون و دل دفاع کنم. اندر پرداخت این بودجه شرم آور مثنوی هفتاد من است که اگر لب باز کنم سیل اشک شما را به خارج از سالن هدایت می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار