یک مقام مسوول در مترو در گفتگو با پانامطرح کرد:

امتناع دستفروشان مترو از دریافت غرفه/10هزار میلیارد تومان بودجه فرهنگی مترو

خبرگزاری پانا: قائم مقام معاونت فرهنگی اجتماعی مترو تهران با تشریح فعالیت ها و برنامه های فرهنگی مترو گفت: به افرادی که در مترو دستفروشی می کنند، پیشنهاد شد تا به آن ها غرفه ارائه شود که امتناع کردند.

کد مطلب: ۲۶۲۷۹۸
لینک کوتاه کپی شد

هادی زند در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با اشاره به فعالیت های این مرکز در سطح متروی پایتخت گفت: معاون فرهنگی و اجتماعی متروی تهران از سه سال پیش با هدف ارتقای سطح فرهنگی و بینش اعتقادی مردم تهران شکل گرفت. در واقع مترو خصوصیت هایی داشت که به عنوان یک شریان فرهنگی می توانیم از آن استفاده کنیم.

قائم مقام معاونت فرهنگی اجتماعی مترو تهران در ادامه با اشاره به ظرفیت مترو در جابجایی 2.5 میلیون نفر مسافر در روز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ایستگاه های مترو در نقاط مختلف شهر تهران پراکنده هستند می توان از این ظرفیت استفاده کرد و اقدامات فرهنگی مختلفی را برای مسافران پیش بینی کرد.
وی تصریح کرد: نگاه ما به مترو تنها یک سازه حمل و نقلی نیست بلکه مترو سازه ای اجتماعی و فرهنگی نیز قرار دارد و می توان از این فضایی که مردم استفاده می کنند، بهره مند شد، لذا ستاد منظم و مشخصی برای انجام کارهای فرهنگی و اجتماعی در مترو شکل گرفت.
استفاده از فضای مترو جهت فعالیت‌های فرهنگی
زند با اشاره به استفاده از فضای مترو در جهت تحقق اهداف فرهنگی برای مردم تهران گفت: به طور مثال نمایشگاه های عکس، تئاترهای ایستگاهی، نمایش زنده عروسکی در ایستگاه های مترو با موضوعات مختلف برپا می شود شود.
برپایی میزهای مشاوره با موضوعات مذهبی، پزشکی و خانواده
قائم مقام معاونت فرهنگی اجتماعی مترو تهران با اشاره به برپایی میزهای مشاوره در سطح ایستگاه های مترو خاطرنشان کرد: یکی از برنامه هایی که در حوزه فرهنگی و اجتماعی و به مناسبت های مختلف برگزار می شود، اجرای میز مشاوره است که مردم براحتی می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند. خدماتی که در این برنامه ارائه می شود مشاوره های مذهبی، پزشکی و خانواده است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین یکی دیگر از فعالیت هایی که در دست اقدام است، با توجه به بازگشایی مدارس ما نیز در ایستگاه های مترو طوری برنامه ریزی کرده ایم که اقداماتی را برای دانش آموزانی که از مترو استفاده می کنند، ارائه شود. از طرفی حتما از ظرفیت گالری عکس با موضوع بازگشایی مدارس و تحصیل استفاده می کنیم.
استفاده از ظرفیت خبرگزاری پانا در برنامه‌های فرهنگی مترو
زند با اشاره به حضور خود در خبرگزاری کانون دانش آموزی پانا نیز گفت: با حضور در خبرگزاری پانا این موقعیت فراهم شد تا از ظرفیت های موجود استفاده کنیم به طوری که سرودهای آغاز سال تحصیلی توسط گروه های موسیقی دانش آموزی بازسازی شده و در این ایام در ایستگاه های مترو پخش خواهد شد. همچنین نمایشی تحت عنوان بچه های دیروز و امروز نیز با محتوای سال تحصیلی اجرا می شود.
وی از انعقاد تفاهم نامه مشترکی با خبرگزاری پانا جهت استفاده از ظرفیت های دانش آموزی خبر داد و گفت: تفاهم نامه در دستور کار است تا بتوانیم از آنچه که در خبرگزاری پانا تولید می شود و می تواند در مجموعه معاونت فرهنگی و اجتماعی مترو در قالب هایی که گفته شد به کار گرفته شود، بهره مند شویم و در ایستگاه های مترو به رویت مسافران برسد.
زند اضافه کرد: به عنوان نمونه ممکن است در خبرگزاری پانا عکس های خوبی آماده شود و بتوانیم از این ظرفیت در ایستگاه های مترو استفاده کنیم و این بستر فراهم شود تا هزاران نفر از این برنامه بازدید کنند.
وی در ادامه با اشاره به سایر فعالیت های معاونت فرهنگی و اجتماعی مترو اضافه کرد: همچنین از نماهای قدیم کلاس های درس با میزهای کهنه و تخته سیاه در برخی ایستگاه های مترو بهره برده ایم و نمایش زنده ترکیبی نیز به صورت زنده در ایستگاه امام خمینی و سایر ایستگاه ها اجرا می شود.
توزیع نشریه بوی بهشت در متروی تهران
قائم مقام معاونت فرهنگی اجتماعی مترو تهران در ادامه تصریح کرد: همچنین نشریات مختلفی را تحت عنوان بوی بهشت در دستور کار داریم که این نشریات برای کارمندان و مسافران آماده می شود و طی این یکی دو روز آینده توزیع خواهد شد.
تخصیص 3 درصد از بودجه شهرداری تهران به فعالیت‌های فرهنگی مترو
زند در ادامه در پاسخ به میزان بودجه برنامه های فرهنگی مترو نیز گفت: امسال عددی که برای بودجه شهرداری مصوب شد و شورای شهر نیز مشخص تایید کرد، رقم 3 درصد از منابع درآمدی شهرداری تهران است که البته رقم ناچیزی بوده و آنچه که آخر سر عملیاتی می شود، تفاوت زیادی دارد.
وی تصریح کرد: این رقم نزدیک به 10 هزار میلیارد است که البته هیچ وقت به این عدد نمی رسیم و سعی می کنیم برنامه ها به صورت مشارکتی برگزار شود.
زند در پاسخ به این سوال که آیا بودجه فرهنگی مترو در سال آینده تغییر می کند نیز گفت: رقم 3 درصدی که مصوب شده رشد پیدا نمی کند و فقط منابع درآمدی باید طوری دیده شود که برنامه های فرهنگی از منابع درآمدی ارائه شود چون منابع درآمدی ما در مترو فقط بلیطی که مردم تهیه می کنند نیست و دولت باید در حوزه فرهنگی به مترو کمک کند.
آمار مراجعات مردمی از میزهای مشاوره در سه سال گذشته
وی درخصوص آمار استقبال مردم از میزهای مشاوره گفت: این خدمات در مناسبت های مختلف ارائه می شود و مردم از آن استقبال می کنند. در سال 91 نزدیک به 40 هزار نفر از خدمات میز مشاوره استفاده کردند. در سال 92 تعداد 52 هزار نفر و در سال 93 نیز تعداد 60 هزار نفر از این خدمات بهره مند شده اند ضمن اینکه این آمار ها آنالیز می شود که چند درصد از مراجعان خانم و آقا بوده اند و میزان تحصیلات و نوع درخواستشان چه بوده است.
ساماندهی پدیده دستفروشی در مترو
وی در ادامه درخصوص ساماندهی دستفروشان متروی تهران نیز گفت: این پدیده یکی از موضوعات ریشه دار در مترو است که همزمان با شکل گیری مترو این پدیده نیز شکل گرفت و همچنان ادامه دارد. در واقع یکی از موضوعاتی که در شهرداری و شورای شهر تهران در دستور کار قرار دارد ساماندهی این مساله است که هنوز راهکار درستی ارائه نشده است.
زند تصریح کرد: البته به افرادی که در مترو دستفروشی می کنند پیشنهاد شد تا به آن ها غرفه ارائه شود که امتناع کردند چون معتقدند که سودشان به سیار بودنشان است و نمی خواهند شناسایی شده و مالیات پرداخت کنند. البته باید کمک کنند تا این پدیده ساماندهی شود علاوه بر شهرداری دستگاه های دیگر هم دخیل هستند. این افراد هویتشان برای نهادهای امنیتی مشخص است.
وی با بیان اینکه ساز و کار مشخص برای مقابله با این پدیده در مترو دیده شده است، گفت: در ساماندهی دستفروشان مترو دچار ضعف قانونی هستیم که باید از طریق شورا اقداماتی انجام شود چون سد معبری است که در داخل قطارهای مترو اتفاق می افتد گلایه ای که ما داریم این است که در خدمات ما به مسافران اختلال ایجاد می شود.
جابجایی دیوارنوشته‌های مترو در ایستگاه‌ها
قائم مقام معاونت فرهنگی اجتماعی مترو تهران با اشاره به پیام ها و دیوار نوشته های درج شده در متروی پایتخت و استقبال مردم نیز گفت: اگر در رابطه با دیوارنوشته ها استقبالی از طرف مردم نشود ما این روند را ادامه نمی دهیم. مسافران در ساعات غیر از پیک و شلوغی مترو از این دیوار نوشته ها و پیام هایی که وجود دارد، بهره مند می شوند و ما برای همه قشرهای مختلف این پیام ها را در نظر گرفته ایم و پیش بینی کردیم تا این پیام ها از ایستگاهی به ایستگاه دیگر منتقل شود.
وی در پایان با بیان اینکه 60 درصد مردم از خدمات دیوار نوشته های مترو رضایت دارند، تصریح کرد: نظرات مردم و مسافران برای کارهایی که در معاونت فرهنگی و اجتماعی مترو انجام شده، اخذ می شود و مسافران می توانند از طریق سامانه پیام کوتاه مترو، ایمیلی که در سایت معاونت فرهنگی درج شده و یا شماره تلفن 1888 شهرداری نظرات خود را به ما اعلام کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار