در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

تبخیر سالانه 2 میلیارد مترمکعب از آب دریاچه ارومیه/ بیکاری مضاعف در میان کشاورزان آذربایجانی

خبرگزاری پانا: نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سالانه 1.5 تا 2 میلیارد متر مکعب آب از دریاچه ارومیه تبخیر می ‌شود، گفت:کشاورزان با ممنوعیت کشت در اراضی حاشیه دریاچه ارومیه مخالف هستند.

کد مطلب: ۲۶۲۶۳۰
لینک کوتاه کپی شد
عابد فتاحی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه طولانی شده و این امر موجب گلایه‌ مندی مردم شده است، اظهار داشت: در واقع بیشترین کسانی که به وضع موجود گلایه مند هستند، کشاورزان استان بوده که در این راستا با مشکلات فراوانی روبرو شده اند.
نماینده مردم ارومیه با اشاره به گلایه کشاورزان استان آذربایجان غربی از وضعیت دریاچه ارومیه و برنامه های احیای این دریاچه گفت: کشاورزان با ممنوعیت کشت در اراضی حاشیه دریاچه ارومیه مخالف هستند و معتقدند کشت نکردن در برخی از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه مشکل بیکاری در استان را مضاعف می‌ کند و موجب کاهش درآمد آن ها می شود.
این نماینده مجلس با بیان اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه تبعات بسیار منفی برای ساکنان این مناطق دارد، تصریح کرد: کنترل و کاهش برداشت آب از منابع آب‌های زیرزمینی، توقف اجرای سدسازی و شناسایی کانون ‌های تولید ریزگرد و تثبیت آنها از راهکارهای جلوگیری از پدیده خشکسالی است که یکی از عوامل اصلی خشکی دریاچه ارومیه نیز همین مساله است.
وی در ادامه درخصوص بودجه احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: رقم بودجه تصویب شده اما به طور شفاف مشخص نیست که این اعتبار در کجاها هزینه خواهد شد البته ما اعلام کردیم که اعتبار احیای دریاچه ارومیه باید به صورت مستقیم در اختیار استان و زیر نظر استاندار آذربایجان غربی برای احیای دریاچه ارومیه صرف شود.
فتاحی درباره راه های احیای این دریاچه نیز گفت: شناسایی محدوده ‌های اثرگذار بر آبدهی رودخانه ‌های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه و تقویت آنها توسط عملیات آبخیزداری برای افزایش حجم آب ورودی به دریاچه از راه‌ های احیای دریاچه ارومیه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار