اقدامات خودمراقبتی لازم برای پیشگیری و کنترل پر فشاری خون

خبرگزاری پانا: کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی در نیشابور گفت: کاهش وزن می تواند در کاهش فشار خون موثر باشد و اثربخشی داروهای ضد فشار خون را نیز افزایش دهد.

کد مطلب: ۲۶۲۲۹۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، لیلا شورورزی گفت: از مصرف چربی های جامد و حیوانی خودداری کرده و به جای آن از روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، آفتابگردان، کلزا استفاده کنید.

وی ادامه داد: مصرف سدیم را چه به صورت نمک طعام و یا مصرف مواد غذایی حاوی سدیم بالا مانند سوسیس و کالباس، گوشت ها و ماهی های دودی، انواع پنیر، کنسروها، سس ها و رب ها، انواع شورها (مانند خیارشور) ترشی ها و تنقلات مثل چیپس، پفک و انواع غلات و مغزهای بو داده شده مانند نخودچی، پسته، بادام شور و ... کاهش دهید.

شورورزی افزود: مصرف گوشت قرمز را کاهش داده و بیشتر ماهی (استفاده از ماهی حداقل دو وعده در هفته به صورت کباب شده یا بخارپز) مصرف کنید. مصرف سیر و پیاز را در تهیه مواد خوراکی و یا به صورت خام افزایش دهید. چرا که مصرف روزانه 2-3 حبه سیر در کاهش فشار خون بالا بسیار موثر است.

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی با اشاره به اهمیت میوه ها گفت: مصرف روزانه میوه و سبزی ها به خصوص سیب، پرتقال، گریپفروت، آلو، انگور، موز، کرفس، هویج، سیر، پیاز، گوجه فرنگی را افزایش دهید.

شورورزی خاطر نشان کرد: جهت کم شدن میزان شوری پنیر، آن را در آب نگهداری کرده و بعد از مدتی آب آن را دور بریزید. از غذاهای حاوی پتاسیم (کدوحلوایی، موز و...) کلسیم (شیر و لبنیات کم چرب، بادام و کنجد) و منیزیم (دانه ها، مغزها، حبوبات و سبزیهای برگ سبز تیره) بیشتر استفاده کنید. افزایش فعالیت فیزیکی منظم و روزانه حداقل 30 دقیقه در بیشتر روزهای هفته داشته باشید. از استعمال سیگار خودداری کنید و اگر سیگاری هستید مصرف آن را قطع کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار