تبخیر آب در سمنان سه برابر متوسط تبخیر آب در جهان است

خبرگزاری پانا: اتابک جعفری:70درصد بارندگی های کشور فقط در 25 درصد اراضی کشور اتفاق می افتد و جدای از این 75درصد بارندگی های کشور در فصول غیر زراعی اتفاق می افتد.

کد مطلب: ۲۶۰۱۵۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا از سمنان، اتابک جعفری با اشاره به اینکه کشور ما در منطقه ای خشک و نیمه خشک واقع شده، افزود: 70درصد بارندگی های کشور فقط در 25 درصد اراضی کشور اتفاق می افتد و جدای از این 75درصد بارندگی های کشور در فصول غیر زراعی اتفاق می افتد .

این کارشناس منابع آبی گفت: از مجموع 410میلیارد مترمکعب نزولات جوی در کشور، 280میلیارد مترمکعب تبخیر می شود بنابراین 135میلیارد مترمکعب با پتانسیل تجدیدپذیر باقی می ماند که 90میلیارد متر مکعب آن در رودخانه ها و منابع سطحی جاری شده و 45 میلیارد مترمکعب آن صرف تغذیه آبخوان ها می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای سمنان،با اشاره به درجه بالای حرارت در بسیاری از استان های کشور و از جمله در استان سمنان، تصریح کرد: متوسط تبخیر از سطح آزاد در جهان 700میلیمتر است و این در حالی است که این رقم در کشور ما 2100میلیمتر و در استان سمنان 2200میلیمتر است یعنی متوسط تبخیر آب در استان سمنان بیش از سه برابر متوسط تبخیر آب جهان است.

این کارشناس ارشد منابع آبی،به مقایسه درصد برداشت آب های زیرزمینی در بخش های مختلف پرداخت و گفت: در سطح جهان بطور متوسط 70درصد این آب ها صرف کشاورزی می شود و این درحالی است که در سطح کشور 92درصد و در استان سمنان 87درصد آبها صرف کشاورزی می شود.

جعفری همچنین با اشاره به وضعیت مصرف منابع آبی در بخش صنعت گفت: سهم صنعت از آب های زیرزمینی در سطح جهان 22 درصد است و این در حالی است که این رقم در سطح کشور تنها 2 و در سطح استان سمنان 4درصد است.

وی با بیان اینکه 8درصد منابع آبی در سطح جهان صرف بخش شرب می شود ،افزود: این رقم در کشور ما بطور متوسط 6 و در استان سمنان 9درصد است.

مدیرعامل آب منطقه ای سمنان با بیان اینکه آورد رودخانه های استان در 9ماهه سال آبی 93 به میزان 37درصد نسبت به مدت مشابه در درازمدت و 23درصد نسبت سال گذشته کاهش داشته است، اظهار کرد: این پدیده کاهش ذخیره برف در ارتفاعات به عنوان منبع اصلی تغذیه رودخانه ها، چشمه ها و منابع آب زیرزمینی را در پی داشته است.

جعفری با اشاره به پتانسیل 350میلیون مترمکعبی آب های سطحی در این استان افزود: 200میلیون مترنکعب از این آبها از بخش ورودی آبها به استان از طریق رودخانه هایی نظیر حبله رود، 90 میلیون مترمکعب از طریق آب درون حوضه و 60 میلیون مترمکعب از طریق آب های خروجی استان از طریق رودخانه ها و منابعی نظیر کالپوش، فینسک و چاشم تامین می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای سمنان، با اشاره به حجم بهره برداری از آب های سطحی در این استان کویری،ادامه داد: مصرف کل آب سطحی استان در سال آبی جاری 238.4 میلیون مترمکعب بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار