عراقچی:

حفظ حقوق مردم و دستاوردهای هسته ای خط قرمز ماست

خبرگزاری پانا: معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه تاکید کرد: حفظ حقوق مردم ایران و حفظ دستاوردهای هسته ای دانشمندان ایرانی خط قرمز ماست که مصالحه نخواهیم کرد و امیدواریم با راه حل های احتمالی بتوانیم به تفاهم برسیم.

کد مطلب: ۲۵۹۹۰۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا؛ عباس عراقچی درحاشیه پنجاه و سومین اجلاس سالانه آلکو در تهران با اشاره به اینکه دنیا اکنون به نقش جمهوری اسلامی ایران در حفظ ثبات منطقه اعتراف می کند تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پرچمدار مبارزه با افراط گرایی و تروریسم است که ناشی از گروه های تکفیری در منطقه بوده و متاسفانه با حمایت برخی کشورها شکل گرفته است.

وی گفت:مبارزه ای که ما با گروههای تروریستی در سوریه ، عراق و غیره انجام داده ایم در کنار بحث های حقوقی و سیاسی بوده که دنبال شده است.

عراقچی افزود: به صورت رسمی مجموعه تلاش هایی در این زمینه صورت گرفته که امروز یکی از آنها در این اجلاس دیده می شود همچنین اجلاس علمای اسلام نیز برگزار شده و در بحث مربوط به وحدت جهان اسلام نیز تلاش های بسیار زیادی صورت گرفته است تا ماهیت این گروه های تروریستی که ارتباطی با جهان اسلام ندارند مشخص شود و اینکه منشاء این گروه ها کجاست و از کجا تغذیه می شوند و اینکه چگونه رژیم صهیونیستی در تلاش برای حمایت از این گروه هاست.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا از ایران برای شرکت در اجلاس ضد تروریسم فرانسه دعوت شده است گفت : هنوز مشورت ها ادامه دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره خوشبینی به مذاکرات در نیویورک گفت : از سه شنبه این هفته مذاکراتی در نیویورک هم به صورت دو جانبه و هم در سطح 1+5 برگزار می شود و همانطور که گفته شده در برخی موضوعات اختلافات جدی است و با توجه به مشورت هایی که در یک ماه گذشته انجام شده و دیدارهای دو جانبه با آمریکا و اروپا و روسیه امیدواریم مجموعه این مذاکرات بتواند در نیویورک موجب پیشرفت مذاکرات شود.

حفظ حقوق مردم و دستاوردهای دانشمندان هسته‌ای خط قرمز ماست

عراقچی تاکید کرد: حفظ حقوق مردم ایران و حفظ دستاوردهای هسته ای دانشمندان ایرانی خط قرمز ماست که مصالحه نخواهیم کرد و امیدواریم با راه حل هایی که احتمالا بتوانیم به آنها برسیم به نحوی بتوانیم به یک تفاهم جامع دست یابیم که هم حقوق ما حفظ و هم نگرانی های طرف مقابل برطرف شود.

معاون وزیر امور خارجه درباره مذاکرات در سطح وزرای خارجه در نیویورک نیز گفت : روز چهارشنبه مذاکراتی بین خانم اشتون و آقای ظریف صورت می گیرد که نحوه ادامه مذاکرات مشخص می شود.

وی اضافه کرد: ایده ملاقات وزرا وجود دارد ولی لزوما معلوم نیست که محقق شود و به اعتقاد بنده هم تا وقتی که پیشرفت مناسبی در مذاکرات نباشد خیلی نیاز به مذاکرات در سطح وزرا نداریم مگر اینکه احساس کنیم حضور باقی وزرا برای پیشبرد مذاکرات ضروری است.

بعید است در نیویورک به جمع‌بندی نهایی برسیم

وی ادامه داد: در این باره که بتوانیم در نیویورک به جمع بندی نهایی برسیم و به توافق دست یابیم با توجه به حجم زیادی که از مذاکرات باقی مانده است این امر را خیلی بعید می دانم.

عراقچی درباره سفر رئیس جمهور به نیویورک هم گفت: در مورد سفر ایشان نهاد ریاست جمهوری اعلام نظر خواهد کرد اما تا جایی که بنده خبر دارم ایشان هنوز تصمیم نهایی را نگرفته است.

وی درباره اجلاس آلکو هم گفت: آلکو یک سازمان آسیایی - آفریقایی و نهادی برای موضوعات آسیا و آفریقاست و یکی از پایه های اصلی این سازمان همیشه ایران بوده و یکی از اعضای دائم دبیر کل نیز همواره یک ایرانی است.

وی افزود : ما در چارچوب این سازمان موضوعات مختلفی را که مربوط به منافع کشورمان می شده به ویژه در حوزه های حقوقی دنبال کردیم بخصوص در بحث تحریم ها و تضاد آنها با حقوق اساسی و تبعاتی که با نقض حقوق انسان ها به ویژه نقض حقوق فلسطین بوده و نیز بحث مسائل حقوقی مربوط به گروه های افراطی و خشونت طلب نیز مطرح شده است.

عراقچی با بیان اینکه از طرف جمهوری اسلامی ایران دانش یزدی ریاست این جلسه را برعهده دارد اضافه کرد: این اجلاس در چند روز آینده مباحث مهمی را دنبال خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار