در آستانه برگزاری نهمین کنگره سالانه کلینیکال انکولوژی مطرح شد؛

تأثیر امواج موبایل بر مغز اطفال/ ورود دستگاه‌های پیشرفته درمان سرطان به کشور

خبرگزاری پانا: طبق آمار سال 88 موارد جدید ابتلا به سرطان در کشور 80 هزار مورد و موارد مرگ و میر 35 هزار نفر بوده است؛ به طور کلی بیماران مبتلا به سرطان در کشور با احتساب افراد جدید و تحت درمان 500 هزار نفر هستند.

کد مطلب: ۲۵۸۸۹۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، رئیس انجمن کلینیکال انکولوژی هشدار داد: بر اساس بررسی هایی که در برخی از کشورهای اروپایی صورت گرفته است مشخص شد که امواج موبایل بر افزایش تومورهای مغزی در اطفال تأثیر داشته است.

دکتر محمدرضا قوام نصیری در آستانه برگزاری نهمین کنگره سالانه کلینیکال انکولوژی با اشاره به اینکه سرطان سومین عامل مرگ ایرانیان است، گفت: اگر تصادفات را در نظر نگیریم دومین عامل مرگ و میر در کشور سرطان است؛ بنابراین توجه به این بیماری باید یکی از دغدغه های مهم مسئولان باشد.

وی ادامه داد:امروزه در کشورهای پیشرفته 40 درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان قابل پیشگیری است به همین جهت دولتمردان باید فکر اساسی در مورد پیشگیری، تشخیص زودرس و درمان های صحیح این بیماری داشته باشند.

قوام نصیری با تأکید بر اینکه پتانسیل انسانی خوبی در کشور به منظور پیشگیری از سرطان یا تشخیص به موقع آن وجود دارد، گفت :در طرح تحول سلامت باید سرطان جایگاه خاصی داشته باشد. خوشبختانه امروز داروهای بیماران مبتلا به سرطان به روز شده و داروهای خارجی نیز بیشتر وارد کشور می شود، به طوریکه بیماران حتی از نظر پرداخت فرانشیز نیز با مشکلی مواجه نیستند و بیمه هزینه این بیماران را تقبل کرده است.

وی در خصوص شیوع سرطان در کشور گفت: طبق آمار سال 88 موارد جدید ابتلا به سرطان در کشور 80 هزار مورد و موارد مرگ و میر 35 هزار نفر بوده است؛ به طور کلی بیماران مبتلا به سرطان در کشور با احتساب افراد جدید و تحت درمان 500 هزار نفر هستند.

به گفته رئیس انجمن کلینکال انکولوژی ایران تا سال 2020، 20 میلیون نفر در جهان به سرطان مبتلا خواهند شد.

قوام نصیری در بخش دیگری از سخنان خود به بیشترین سرطان ها در کشور اشاره کرد و گفت: سرطان پوست، معده، مثانه، پروستات و روده بزرگ جزء سرطان های شایع در آقایان و سرطان پستان، پوست، روده بزرگ، معده و تیروئید از سرطان های شایع در خانم ها است.

به گفته وی، شیوع سرطان دستگاه گوارش در ایران رو به افزایش است، که این مشکل به دلیل مصرف مواد غذایی ناسالم و عادات نامطلوب غذایی است.

وی با بیان اینکه میزان ابتلا به سرطان خون به خصوص در اطفال شایع است، گفت:شاید یکی از دلایل سرطان خون در اطفال به دلیل بنزین غیر استانداردی است که سالیان سال در کشور وجود دارد. در واقع سرب باعث تحریک مغز استخوان می شود، که در نهایت سرطان خون را در پی دارد. همچنین نقش مواد غذایی را نیز نباید فراموش کرد.

ابتلا به سرطان با مصرف قرص های جلوگیری از بارداری

رئیس انجمن کلینیکال انکولوژی در این خصوص گفت: مافیای اقتصادی اجازه نمی دهند که مطالب علمی به راحتی در اختیار افراد قرار گیرد و تاکنون رسانه های گروهی سرطان زا بودن قرص های جلوگیری از بارداری را مطرح نکرده اند.

به گفته وی قرص های جلوگیری از بارداری در ابتلا به سرطان تأثیر گذارند.

همچنین دکتر احمد عامری دبیر انجمن انکولوژی ایران با اشاره به اینکه میزان رشد سرطان در ایران نسبت به سایر کشور ها بیشتر شده است، گفت:در آینده سرطان معضل اصلی جامعه بشریت خواهند شد.

عامری ادامه داد:سرطان های دستگاه ادراری ،سرطان گوارش و سرطان پستان از موضوعات مهمی هستند که در این کنگره به آن پرداخته خواهد شد.

دبیر انجمن انکولوژی ایران با تأکید بر اینکه در این کنگره روش های جدید شیمی درمانی و سایر روش های جدید سرطان مطرح خواهد شد، گفت :درمان سرطان نیازمند کار تیمی است، به همان اندازه که یک جراح باید در زمینه سرطان اطلاعات داشته باشد سایر رشته ها که با این بیماری در ارتباط هستند باید در زمینه آن اطلاعات کافی کسب کنند.

دبیر انجمن انکولوژی ایران گفت: سرطان تنها بیماری است که به درمان کم تخصصی نیاز دارد و قطعاً تک درمانی موفقیت چندانی را در پی نخواهد داشت. به دلیل تکنولوژی های جدید و داروهای جدیدی که هر روز در زمینه سرطان تولید می شود مسلماً بار مالی درمان سرطان را افزایش می دهد.

وی گفت:بر همین اساس ما در انجمن کلینیکال انکولوژی سعی می کنیم با پوشش وسیع همه جانبه از نظر درمان های مختلف و آگاهی دادن به تیم درمان کار را به درستی پیش ببریم.

به گفته وی بیش از 90 درصد بیماران مبتلا به سرطان به غیر از جراحی به درمان های دیگر نیاز دارند و این در حالی است که تمام درمان ها توسط همکاران کلینکال انکولوژی ارائه می شود، در واقع این انجمن سعی دارد با صرفه ترین، مؤثر ترین و مناسب ترین درمان را برای بیماران فراهم کند.

عامری اظهار کرد :در سال 92، هشت هزار میلیارد تومان صرف هزینه دارو شده که سهم داروهای بیماران مبتلا به سرطان 1200 میلیارد تومان بوده است که البته این رقم بدون احتساب داروهای تک نسخه ای است.

ورود دستگاه های پیشرفته درمان سرطان به کشور در آینده ای نزدیک

در ادامه دکتر بهرام مفید دبیر نهمین کنگره کلینیکال انکولوژی ایران با اشاره به اینکه در آینده ای نزدیک دستگاه های پیشرفته را وارد خواهیم کرد، گفت: معاون درمان وزارت بهداشت قول داده اند تا این دستگاه ها را برای مراکز رادیوتراپی تهیه کنند که از نظر درمان تحول بزرگی محسوب می شود.

وی افزود :درمان سرطان نیازمند همکاری تیمی است که این موضوع در بیماری های دیگر کمتر دیده می شود. متاسفانه گا ها تیم درمانی درمان جراحی را با سایر درمان ها به دو قسمت تقسیم می کنند که این موضوع باعث متضرر شدن بیمار می شود.

مفید در خصوص تکنولوژی های درمان سرطان گفت: دستگاه های تولید کننده اشعه x یکی از روش های درمان سرطان است. همچنین دستگاه های شتاب دهنده نیز برای درمان بیماران وجود دارد که به دلیل تحریم این تکنولوژی در کشور عقب افتاده است.

مفید افزود :داروهای تولیدی مربوط به بیماران مبتلا به سرطان از تکنولوژی بالایی برخوردار هستند و مطالعات بالینی بسیاری بر روی آن ها انجام می شود که مسلما بسیار گران هستند.

به گفته وی برخی از این دارو ها اثر بخشی محدودی دارند ولی به دلیل بعد اقتصادی ممکن است بر انتخاب بیمار تاثیر بگذارد. لذا ما قصد داریم در این کنگره میزان اثر بخشی دارو ها را مطرح کنیم تا بیمار و پزشکان در انتخاب دچار مشکل نشوند.

مفید گفت: کمترین هزینه درمان مبتلایان به سرطان بیش از ۲۵ میلیون تومان است.

دبیر نهمین کنگره کلینیکال انکولوژی پرداخت هزینه ۱۰ درصدی بیماران مبتلا به سرطان در برنامه طرح تحول سلامت را یکی از نکات مثبت در درمان بیماران دانست و گفت: با اجرا شدن این برنامه بخش های بیمارستانی در حال بازسازی است و شرایط کاملا متفاوت شده است.

نهمین کنگره سالانه کلینیکال انکولوژی در روزهای ۱۶ تا ۱۸ مهرماه در محل کتابخانه ملی برگزار می شود.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت اینترنتی www.clinicaloncology93.isco.ir مراجعه و یا با شماره تلفن 66567619 تماس حاصل فرمایند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار