گزارش پانا از نشست خبری شفیع آقامحمدیان/

ایران هیچ گونه کمک مالی به جشنواره تونس نکرده است/ استقبال از فیلم های ایرانی بی نظیر بود

خبرگزاری پانا: مدیر عامل مرکز سینمای تجربی و مستند با اشاره به حضور ایران در جشنواره تونس گفت: استقبال از فیلم های ایرانی بی نظیر بود و ایران هیچ گونه کمک مالی به جشنواره تونس نکرده است.

کد مطلب: ۲۵۷۳۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، نشست خبری شفیع آقامحمدیان صبح امروز در سالن کنفرانس این مرکز برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست به تشریح فعالیت های مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پرداخت و گفت: مرکز از دو سال گذشته، برای حضور پررنگ تر در کشورهای اسلامی فعالیت کرد و چندی پیش نیز تفاهمنامه ای با وزیر فرهنگ کشور تونس منعقد شد، که نتیجه این توافق منجر به حضور فیلم های ایرانی در بخش غیررقابتی جشنواره ای بود که فقط اختصاص به فیلم های عربی و آفریقایی دارد، شد.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر توافقات مرکز با وزارت فرهنگ کشور تونس، پیشنهاد تولید دو اثر سینمای مشترک و برنامه هایی برای اکران فیلم های ایرانی در این کشور بود. برپایی کارگاه های آموزشی و هفته های فیلم از دیگر توافقات انجام شده بین ایران و تونس بوده است.

وی همچنین به حضور بسیار عالی فیلم های ایرانی در جشنواره تونس اشاره کردو افزود: از میان 20 فیلم پیشنهادی، مسوولان جشنواره 10 اثر شامل شش فیلم سینمایی بلند و چهار مستند و یا فیلم کوتاه را برای شرکت در این رقابت سینمایی انتخاب کردند که فیلم هایی چون جدایی نادر ازسیمین، یه حبه قند، راه آبی ابریشم، مرگ کسب و کار من است و مصائب چارلی از جمله آنها بود.

آقامحمدیان خاطرنشان کرد: همچنین فیلم هایی چون مریم مقدس و یوسف پیامبر(ع) به علت پخش سریال این آثار در تونس یا کشورهای دیگر امکان حضور پیدا نکردند و دیگر فیلم ها چون سی و سه روز و فیلم های مستند درباره فلسطین به خاطر نگاه سیاسی آنها در این رویداد هنری شرکت داده نشد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند وتجربی تصریح کرد: حضور ایران در جشنواره فیلم تونس می تواند کمک شایانی به سینمای ایران کند و حضور فیلم های ایرانی در این جشنواره را فرصتی برای معرفی انقلاب و فرهنگ مردم ایران است و خوشبختانه استقبال از این فیلم ها به شکلی بود که باعث مباهات سینمای ایران شد.

آقامحمدیان، ادامه داد: به باور بسیاری از حاضران در این جشنواره، سینمای ایران در منطقه جایگاه سینمای هالیوود را دارد و علت آن هم ساختار و فیلمنامه قوی، سوژه های جدید و نگاه اخلاقی این آثار است. ضمن آنکه حضور بازیگران زن ایرانی با پوشش، از دیگر تفاوت های سینمای ایران و غرب محسوب می شود.

وی در ادامه به دیگر برنامه های مرکز گسترش اشاره کردو گفت: حضور 15 فیلم سینمایی به جشنواره فیلم فجر امسال ارسال شده که امیدواریم تا زمان جشنواره تولید آنها به پایان برسد. از دیگر برنامه های مرکز که در آینده نزدیک انجام خواهد شد، مروری بر آثار برگزیده سینما حقیقت است.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای تجربی ادامه داد: فیلم های برگزیده جشنواره حقیقت در سینما حقیقت مرکز گسترش به نمایش در می آید و نشست نقد و بررسی آنها نیز پس از پایان اکران فیلم ها صورت می گیرد.

وی در ادامه درباره برخی حاشیه ها و اخبار رسانه ها درباره جشنواره تونس گفت: هیچ کمک مالی به این جشنواره نکرده ایم و هیچکدام از مسوولان مرکز در بازار فیلم ایتفای هلند حضور نداشته اند زیرا که کشور اسلامی تونس بیش از سایر برنامه ها برای ما اهمیت داشت.

شفیع آقا محمدیان در پایان سخنان درباره سفرش به جشنواره ایدفا و حضور فیلمساز در بازار گفت: ما برای فیلم پوستر آماده کردیم و هزینه سفر فیلمساز را هم دادیم اما ایشان از ما پول سفر خواست که ما نتوانستیم این پول را بدهیم. البته با نام تهیه‌کننده در بازار ثبت شده بودالبته مانند بازارهای دیگر غرفه ندارد و حضور به صورت لیست استخود افزود:

بر اساس این گزارش در بخش دیگری از این نشست ، حسین خورشیدی معاون فرهنگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره «صد سینما» گفت: «صد سند» برنامه‌ای است که در مرکز طراحی شد و جلسات متعددی برای این کار داشتیم و در فاصله سه یا چهار ماه گذشته هفت قرارداد بستیم و کارها در حال انجام است.

وی ادامه داد: «صد سند» در قالب یک دوره زمانی کوتاه قرار نیست صد پروژه تولید کند . با ارایه این طرح قصد داشتیم به تولیدات مرکز عمق بدهیم و به سمت تولید فیلم‌های ارزشی و ماندگار حرکت کنیم. و آثاری که نیاز به پژوهش و تحقیق دارد را بیشتر در نظر بگیریم. از طرح‌ها و فیلمنامه‌هایی که بتوانند نگاه عمیقی داشته باشند و فضای مناسبی در عرصه فرهنگ داشته باشند را می‌پذیریم.

به گفته خورشیدی اکثر افرادی که در رسانه‌ها با آن ها مصاحبه شده است خودشان قرارداد تولید دارند و نمی‌توان در یک زمان دو قرارداد تولید با یک نفر داشته باشیم.

وی درادامه درباره فیلم های فاخر صد سند نیز اظهار کرد:یکی از فیلم‌ها به کارگردانی صافی موضوع خزندگان ایرانی را مد نظر قرارداده است . فیلمی به کارگردانی معین کریم‌الدینی به نژاد اصیل اسب ترکمن خواهد پرداخت. فرهاد ورهرام درباره مهاجرت‌های تاریخی فیلمی را با نام «سیاهان جنوب» می‌سازد . «ملخی که غول شد» به کارگردانی محمد تقی فهیمی روزنامه کیهان از بد تولد را مد نظر قرارداده است، «آخرین آواز قو» قیام مشروطه را به کارگردانی احمد جان میرزایی در قالب مستند پرتره به تصویر می‌کشد. «شناسنامه» به کارگردانی محمدرضا هاشمیان تاریخچه شناسنامه را به تصویر می‌کشد و «گربه دوست داشتنی» تاریخچه نقشه ایران و تغییرات مختلف در نقشه ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد. «تاریخ ترجمه در ایران» توسط ناهید رضایی به تصویر می‌کشد. سه کار در میانمار تولید داریم همچنین در رابطه با بهمنی فیلمبردار عراق که شیمیایی شد گروهی مشغول کار هستند همچنین عابدین مهدوی پروژه‌ای را در عراق و سوئیس پیگیری می‌کند. که همه این‌ها جزء آثار صد سند خواهد بود.

خورشیدی در ادامه به برگزاری همایش «دور از سایه» در ابوموسی خبر داد و گفت: در همایش «دور از سایه» ما می‌خواهیم به مفهوم سینمای تجربی برسیم. از همه عوامل سینما، تدوینگران، سینماگران، منتقدین و... دعوت کردیم تا گونه‌های مختلف در کمیته‌های مختلف قرار گیرد و در هفته پژوهش صد نفر از صاحبنظران را در جزیره ابوموسی گرد هم جمع می‌کند تا بتوانیم به هم اندیشی درباره مفهوم تجربی و پروسه تولید برسیم و پارامتری برای کارهای تجربی تعیین کنیم. ممکن است بسیاری از آثار از نظر سازنده اثر تجربی باشد اما به نظر بسیاری از افراد تجربی به شمار نیاید در این نشست نظرات مختلف را می‌شنویم و تخصصی و علمی به مفهوم تجربی می‌رسیم. سلایق و نگاه‌ها و تجربیات کمک می‌کنیم. همایش را در هفته پژوهش برگزار خواهیم کرد و مقدمات کار را فراهم می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار