سمینار هپاتیت B و C در ساوه برگزار شد

خبرگزاری پانا: به همت بسیج جامعه پزشکی ساوه و همکاری مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه بقیه الله و مرکز هپاتیت ایران، سمینار دو روزه‌ای با موضوع تازه‌های هپاتیت B و C در سالن اجتماعات هلال احمر ساوه برگزار شد.

کد مطلب: ۲۵۴۶۶۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، عضو کمیته علمی بورد کشوری هپاتیت در این سمینار گفت: هپاتیت بیماری است که کبد را گرفتار می‌کند و ابتلا به آن از علل عفونی و غیرعفونی ناشی می‌شود.

عادل فلاح افزود: شایع‌ترین و خطرناک‌ترین علل عفونی این بیماری ویروس‌های هپاتیت و C هستند که در طولانی مدت باعث بروز بیماری سیروز، سرطان‌های کبدی و در نهایت پیوند کبد می‌شوند.

وی اظهار داشت: این دو بیماری از راه‌های مختلف انتشار می‌یابند که استفاده از تیغ‌های ریش‌تراشی آلوده، لیوان مشترک، تزریق مواد مخدر و تماس جنسی ناایمن از جمله آنهاست.

عضو کمیته علمی بورد کشوری هپاتیت بیان کرد: میزان انتقال از طریق فرآورده‌های خونی با توجه به نظارت بر محصولات خونی تقریبا ناچیز است اما، متاسفانه با توجه به مصرف قلیان به ویژه در جمعیت جوان شاهد انتقال بیماری از این طریق نیز هستیم.

فلاح ادامه داد: مصرف اشتراکی قلیان می‌تواند منجر به افزایش احتمال ابتلا به میکروب سل و ویروس‌هایی مانند تبخال و هپاتیت شود، از طرفی توتون تنباکوی مورد استفاده برای مصرف قلیان حاوی میکروب و قارچ است که این امر موجب ایجاد عفونت‌های حاد و مزمن در دستگاه تنفسی خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار