کارشناس مسایل اقتصادی درگفت وگو با پانا:

بخشی از تقاضای مسکن واقعی نیست /تسهیلات خرید بخش عمده ای از بهای ملک را شامل شود

خبرگزاری پانا : کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه تسهیلات خرید اگر به منظور تحریک تقاضای واقعی باشد باید بیش از 50 درصد بهای مسکن را تامین کند ،تصریح کرد: سفته بازی و دلالی در بازار مسکن به سرمایه ای بیش از 500 میلیون تومان نیاز دارد و طبیعی است در بازار مسکن نیز بخشی از تقاضا واقعی نیست.

کد مطلب: ۲۵۰۱۵۸
لینک کوتاه کپی شد

امیرحسین شریعتی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا درباره طرح اخیر وزارت راه و شهرسازی مبنی براعطای تسهیلات خرید مسکن به میزان 50 تا 60 درصدی بهای ملک تصریح کرد: تسهیلات مسکن تنها در صورتی می تواند در افزایش قدرت خرید موثرباشد که بتواند 50 درصد بهای مسکن را تامین کند و درحالی یک واحد مسکونی 70 متری در تهران با میانگین قیمتی 4.5 میلیون تومان حدود300 میلیون تومان است سقف تسهیلات حداکثر45 میلیون تومان بوده و نقش چندانی در افزایش قدرت خرید ندارد.


شریعتی در پاسخ به این پرسش که چند درصد از معاملات بازار نیازهای غیرواقعی مصرف و گردش نقدینگی است ، گفت: در تمامی بازارهای سرمایه ای سفته بازی به امید صرفه قیمتی وجوددارد اما مسکن از جمله بازارهایی است که نیازمند سرمایه بالاتری است و همانند بازار ارز و سکه یابورس که می توان با سرمایه های خرد نیز در آن وارد شد نیست.


وی ادامه داد: کسانی که می خواهند وارد این بازارشوند حداقل باید 500 میلیون تومان سرمایه داشته باشند تا بتوانند نسبت به خرید یک یا دو واحد اقدام کنند اما در بازار ارز و سکه یا بورس محدودیتی برای ورود به سرمایه گذاری وجودندارد.


کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: در شرایط رکود تورمی عمده بازارها وارد سفته بازی و دلالی می شوند و مصرف گرایی به دلیل امکان افزایش قیمت در ماه های بعد تقاضا را افزایش می دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار