فقط مناطق هسته‌ای کشور ممنوع پرواز می‌مانند

خبرگزاری پانا:مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: در حال حاضر 261 منطقه ممنوعه پروازی در ایران وجود دارد که با تصویب شورای عالی امنیت ملی و نامه‌نگاری این نهاد با ستاد نیروهای مسلح بنا شده به پنج منطقه کاهش یابد.

کد مطلب: ۲۴۹۵۹۴
لینک کوتاه کپی شد

ایسنا نوشت:

محمدعلی ایلخانی درباره کاهش مناطق ممنوعه پروازی در آسمان ایران اظهار کرد: طبق این برنامه تنها مناطق هسته‌ای کشور همچنان ممنوع پرواز خواهند ماند اما پرواز در دیگر مناطق برای شرکت‌های خارجی در ارتفاع 30 هزار پا و برای شرکت‌های داخلی در فضای 28 هزار پا امکان پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: کاهش مناطق ممنوعه پروازی از یک سو به گسترش ترافیک هوایی کشور منجر خواهد شد و از سوی دیگر در امنیت و ایمنی پروازها نقش مستقیم خواهد داشت.

آنتونوف‌های 74 قرار بود مسافری شوند

ایلخانی گفت: سه فروند هواپیمای آنتونوف 74 در کشور وجود دارند که متعلق به نیروی هوایی سپاه هستند و رجیستر مسافربری خود را از طریق شرکت هواپیمایی پویا ایر گرفته بودند اما با دستور وزیر راه و شهرسازی پرواز مسافربری نخواهند داشت.

وی افزود: ‌54 فرودگاه فعال در کشور وجود دارند و چهار فرودگاه نیز در حال ساخت است.

48 فرودگاه کشور زیان‌ده هستند

به گفته مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور از 54 فرودگاه موجود در کشور تنها شش فرودگاه با درآمدهای خود فعالیت می‌کنند و بقیه فرودگاه‌ها زیان‌ده هستند.

ایلخانی اظهار کرد: طلب ما از شرکت‌های هواپیمایی بابت خدمات فرودگاهی ارائه شده در فرودگاه‌ها 630 میلیارد تومان است که هفته آینده جلسه‌ای با مدیران این شرکت‌ها برای وصول مطالبات برگزار خواهد شد.

وی از توافق اولیه با شرکت‌های هواپیمایی برای کاهش بدهی‌های این شرکت‌ها به شرکت فرودگاه‌ها خبر داد.

نرخ ارز برای پرداخت خدمات فرودگاهی 1226 تومان محاسبه می‌شود

ایلخانی در پاسخ به ایسنا تصریح کرد: در سال 1383 تا سال 1391 علیرغم تغییر چندین باره نرخ بلیت هواپیما، عوارض فرودگاهی که شرکت‌های هواپیمایی به ما می‌پرداختند تغییر نکرده اما از سال گذشته و با تصویب هیات دولت بنا شد این نرخ تغییر کند.

وی اضافه کرد: دلیل اصلی اختلاف نظر شرکت فرودگاه‌ها با شرکت‌های هواپیمایی تفاوت در نرخ محاسبه ارز است؛ شرکت‌های هواپیمایی عوارض فرودگاهی خود را با دلار می‌پردازند که این نرخ تا سال گذشته 1226 تومان بود اما پس از تصویب هیات دولت به 2500 تومان رسید.

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان این‌که مذاکرات خوبی با شرکت‌ها برای کاهش اختلاف نظرها در این زمینه انجام گرفته است، اظهار کرد: بنا شده در صورت توافق نهایی نرخ تعرفه خدمات به همان شکل قبل باقی بماند اما نرخ ارز بار دیگر به 1226 تومان برسد تا به این ترتیب بخشی از بدهی‌های 630 میلیارد تومانی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌های کشور کاهش یابد.

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به ساخت چهار فرودگاه جدید در ایران توضیح داد: چهار فرودگاه سقز، بروجرد، گناباد و گنبدحیدریه در حال آماده سازی هستند و در مراحل مختلف اجرایی که در صورت احداث و وارد خطوط هوایی شدن آن‌ها تعداد فرودگاه‌ها به 58 خواهد رسید.

رشد 100 درصدی پروازهای عبوری از آسمان ایران

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بالا رفتن آمار پروازها و تعداد مسافران اشاره کرد و گفت:‌ در سال گذشته تعداد مسافران کشور رشدی 14 درصدی داشته و تعداد پروازها نیز هشت درصد افزایش یافته است در چهار ماهه نخست امسال نیز تاکنون رشدی هشت درصدی در این زمینه ثبت شده است.

ایلخانی به تغییر و تحول سیاسی در اوکراین و عراق اشاره کرد و توضیح داد: در طول چند هفته گذشته با توجه به افزایش تنش‌های سیاسی در این دو کشور بخش زیادی از شرکت‌های خارجی درخواست عبور از ایران را مطرح کرده‌اند. این مساله تا حدی بود که ما در هفته گذشته رشدی 100 درصدی را در پروازهای عبوری از حریم هوایی کشور ثبت کردیم که حتی از پیش بینی‌های ما نیز بیشتر بود.

راه‌اندازی مسیر هوایی جدید از غرب خلیج فارس تا ورودی ترکیه

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور ادامه داد: به منظور بالا بردن امنیت هوایی کشور و البته حفظ پایداری این مسیرها یک مسیر هوایی جدید از هفته گذشته در ایران آغاز به کار کرده که از غرب خلیج فارس تا ورودی به ترکیه ادامه دارد و امیدواریم با تجهیز این مسیرها ایمنی و پایداری فضا تامین شود.

ایلخانی خاطرنشان کرد: سازمان ایکائو، ایران را به عنوان امن ترین فضای هوایی در منطقه تشخیص داده که این مساله جزو با تلاش و فعالیت تمامی نیروهای مسلح که در ارتش، سپاه و مسئولان و کارشناسان سازمان‌های هواپیمایی عملیاتی نبود.

وی درباره درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها نیز اظهار کرد: با توجه به ضررده بودن بسیاری از فرودگاه‌های کشور قدری فضای مالی برای ما سخت شده با توجه به این که در پنج سال آینده باید 250 میلیون دلار صرف تجهیز سیستم‌های راداری و امنیتی خود کنیم قطعا بالا بردن درآمدها جزو برنامه‌های ما خواهد بود.

120 میلیون دلار در آمد پروازهای عبوری پارسال

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور اضافه کرد: در سال گذشته حدود 120 میلیون دلار از محل عبور پرواز کسب کرده‌ایم که امیدواریم با شرایط پیش آمده این رقم در سال جاری افزایش پیدا کند.

ایلخانی درباره آخرین وضعیت مدیریت پروازهای حج تمتع امسال نیز اظهار کرد: 26 فرودگاه ایران امکان انتقال حجاج را دارند که در سال جاری 19 فرودگاه در این حوزه فعالیت خواهند کرد با اضافه شدن فرودگاه امام به این خط امیدواریم مدیریت پروازها در پنج استان منتهی به این فرودگاه نیز تسهیل شود.

تحویل رایگان بار حجاج از فرودگاه امام تا درب منازل

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور اضافه کرد: از دیگر برنامه‌های امسال ما بحث تحویل بار حجاج از فرودگاه امام به شکل رایگان به درب منازل آن‌هاست که مذاکرات خوبی با برخی از شرکت‌ها از جمله شرکت عربستان سعودی و ماهان داشته‌ایم که البته هنوز مذاکرات ما با ایران ایر نتیجه بخش نشده است.

وی در پایان با اشاره به بهبود شرایط شرکت فرودگاه‌های کشور در مذاکرات با شرکت‌های خارجی پس از توافق ژنو خاطرنشان کرد: برای تجهیز راداری مذاکرات خوبی با یکی از بزرگترین شرکت‌های خارجی در این حوزه داشته ایم که این مساله جز در سایه توافقات ژنو امکان پذیر نبود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار