مدیر باغبانی سازمان جهاد كشاورزی فارس عنوان کرد:

فارس بزرگ‌ترین تولیدكننده انجیر خشك در كشور

خبرگزاری پانا: شریفی با بیان این مطلب كه فارس دارای رتبه اول تولید انجیر در كشور است گفت : اقدامات حمایتی و حفاظتی از ثروت پنهان فارس باید گسترده ترشود

کد مطلب: ۲۴۸۳۵۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مهندس اسد شریفی از پیش بینی تولید انجیر خشك از باغات انجیر دیم استان فارس به میزان 33 هزار و 275 تن در سال 93 خبر داد و گفت : كشورهایی چون تركیه، مصر، اسپانیا و پرتقال نیز سطح زیركشت و تولید محصول قابل توجهی دارند، اما محصول انجیر خشك ایران به ویژه استهبان از نظر كیفی منحصر به فرد بوده و در سطح جهانی بی نظیر است.
این مقام مسئول خاطرنشان كرد :استان فارس دارای 47 هزار هكتار انجیرستان دیم می باشد كه 23 هزار و 500 هكتار آن در استهبان ، 8 هزار هكتار در نی ریز، 4800 هكتار در داراب، 3800 هكتار در جهرم، 3200 هكتار در كازرون، 1500 هكتار در فیروزآباد، یك هزار هكتار در كوار و مابقی در سایر شهرستان ها قرار دارند.
شریفی با اشاره به اینكه درسال گذشته صادرات انجیر واحدهای تحت پوشش سازمان جهادكشاورزی فارس 4538 تن به ارزش 17 میلیون دلار بوده است گفت :در برخی سالها صادرات انجیر خشك فارس به 8 تا 10 هزار تن می رسد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد كشاورزی استان فارس اظهار داشت: باثبتباغ‌های انجیراستهبان به عنوان یك میراث ملی درسازمان خواربارجهانی، توجه بیشتری به آن معطوف شده و چتر اقدامات حمایتی و حفاظتی از آن گسترده‌تر می‌شود
به گفته شریفی ، در شهرستان استهبان در سال 92 میزان تولید انجیر 12 هزار تن بود كه پیش بینی می شود با توجه به ادامه روند خشكسالی این رقم امسال به 14بیش از 12 هزار تن برسد.

وی با بیان این مطلب كه شهرستان قرآنی استهبان نخستین تولیدكننده انجیر خشك در ایران است گفت : در استهبان بیش از دو میلیون و 300 هزار اصله درخت انجیر وجود دارد كه بیشتر مردم این شهرستان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در فعالیت هایی چون حفظ و نگهداری باغات انجیر دیم و فعالیت های جانبی مشغول می باشند .

شریفی تصریح نمود :تاكنون برای 400 هكتار از این انجیرستان ها توسط شركت هلندی كنترل یونین گواهی ارگانیك صادر گردیده و پی گیری در جهت اخذ گواهی برای بقیه نیز ادامه دارد.

وی گفت :در حال حاضر 9 واحد فرآوری انجیر تحت پوشش سازمان جهادكشاورزی فارس در حال فعالیت می باشند كه این واحدها سالیانه حداقل ظرفیت 22850 تن انجیر را داشته و توانسته اند برای 194 نفر به صورت دائم و برای 470 نفر اشتغال فصلی ایجاد نمایند.

این مقام مسئول اظهار داشت :عمده واحدهای فرآوری انجیر به بسته بندی این محصول به صورت انجیر خشك و انجیر مرطوب حكایت می نماید كه عمده محصولات تولیدی به كشورهای ویتنام، چین، آلمان، امارات، رومانی، هنگ كنگ و كره جنوبی صادر می شود.

شریفی "توسعۀ و احداث سردخانه های زیر صفر در واحدهای بسته بندی انجیر را امری ضروری در جهت حفظ این محصول ارزشمند عنوان كرد و اظهار داشت: با توجه به ممنوعیت استفاده از «میتل بروماید» به عنوان ضدعفونی كننده انجیر و نگهداری این محصول به صورت ارگانیك توسعه و احداث سردخانه های زیرصفر به منظور از بین بردن لارو شب پره هندی در دستور كار این سازمان قرار گرفته است.

این مقام مسئول، به ارزش افزوده در فرآوری محصول انجیر اشاره كرد و افزود : درحال حاضر سازمان جهادكشاورزی استان فارس از توسعه واحدهایی كه قصد فرآوری انجیر در كنار بسته بندی داشته باشند، حمایت ویژه خواهد كرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار