رئیس جمهور در همایش خروج از رکود اعلام کرد؛

هدفگذاری تورم یک رقمی تا پایان سال 95/ دولت بدهکار بدحساب به سیستم بانکی

خبرگزاری پانا: رئیس جمهور با بیان اینکه دولت بدهکار بدحساب است و پرداخت این بدهی به سیستم بانکی موجب تراز مثبت مالی بانکها می شود ، خاطرنشان کرد: کاهش نرخ تورم یک رقمی تا پایان سال 95 هدفگذاری شده است.

کد مطلب: ۲۴۷۳۹۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا، حسن روحانی در همایش تبیین سیاست های اقتصادی دولت برای خروج از رکود که صبح امروز در محل سالن اجلاس سران آغاز به کار کرده است، خاطرنشان کرد: درمسئله آب در کشور ملموس شده است که ایران در کمربند خشک قراردارد و امید آنچنانی به ترسالی در سالهای پیشرو نیست و کشور با معزل مهمی به نام آب مواجه است.


تخصیص اعتبار 2 میلیارددلاری سالانه برای آب


وی ادامه داد: درطول یازده ماه گذشته نسبت به مسئله تامین، صرفه جویی و مهار آب تصمیم گیری هایی صورت گرفت و مقرر شد ازسال 93 سالانه حداقل 2 میلیارد دلار برای مسئله آب اعتبار تامین و هزینه شود.


رئیس جمهور خاطرنشان کرد: خشک کردن جنگلها در زاگرس و موضوعات زیست محیطی نیز از موضوعاتی است که برنامه های عملیاتی برای حل آن پیش بینی شده است.


رئیس جمهور خاطرنشان کرد: درموضوع سلامت که مردم با معزل بزرگی مواجه هستند و گاهی باید همه پس انداز زندگی شان برای یک عمل جراحی صرف شود چاره اندیشی هایی صورت گرفته و کسانی که دربیمارستان های دولتی بستری شوند از مخارج 7.5 درصد را بیمار در شهرها و 5 درصد را در روستا ها پرداخت می کند.


روحانی اظهار کرد: ما مصمم هستیم که این راه را ادامه داده و اعتبارات آن را امسال و سال آینده تامین کنیم.


رئیس جمهور با بیان اینکه در میان دهها مشکلی که پیشرو ما بود در سیاست خارجی رویه ای در پیش گرفته شد که منجر به حل مشکلات شود چون بسیاری از صاحبنظران موضوعات سیاسی را در زندگی مردم تاثیرگذار می بینند.


رئیس جمهور خاطرنشان کرد: هفته ای نبوده که جلسه یا جلساتی راجع به این دو موضوع مهم وجود نداشته باشد و دراقتصاد نیز جلسات مستمری به منظور رفع مشکلات برگزارشده و اداره جلسه نیز بر عهده من بوده است.


روحانی خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور با یک رکود تورمی بی سابقه مواجه است و بررسی آمار و ارقام اقتصادی از سال 1338 که سال انتشار آمار رسمی بانک مرکزی است نشان می دهد به استثنای سالهای اولیه انقلاب در یک زمانی شرایط سال 91 و 92 در کشور وجود نداشته است.


وی ادامه داد: رکود متوالی دو سال پشت سرهم رشد اقتصادی منفی 1.1 دهم در سال 92 توام با تورم بیش از 30 درصد در کشور کمتر سابقه داشته است و معضلات اقتصادی آثارش در بسیاری از موارد به تدریج بروز و ظهور پیدا کرده است.

ورود بی حساب دلار های نفتی به بازار


روحانی با بیان اینکه در اقتصاد آثار مشکلات و تصمیم گیری های نادرست در سال های بعد مشخص می شود، خاطرنشان کرد: دلارهای نفتی بسیاری از سال 90 وجود داشت که بی حساب به بازار وارد شد اما این بهار زودگذر بود نه تابستان که بلافاصله پاییزو زمستانی را در پس خود داشت.


وی با بیان اینکه نتیجه دلارهای نفتی و سیل واردات کاهش تولید در کشور بوده است، اظهار کرد: 2 هزار واحد تولیدی تعطیل و 500 هزار نفر ظرف چندسال در بخش صنعت بیکار و تمامی واحدهای صنعتی به واردات بی رویه وابسته شده اند.


روحانی با بیان اینکه از سوی دیگر، کشورهایی در منطقه بودند که بخش تولیدی ما قدرت رقابت با آنها را نداشته است، تصریح کرد: در چنین شرایطی تحریم نیز به مشکلات افزوده شد و قیمت دلار به چندبرابر افزایش یافت و رکودی که در سال 91 و ادامه آن درسال 92 دیده شد محصول تصمیم گیری های نادرست اقتصادی بود.


رئیس جمهور با بیان اینکه این مشکلات صرفا ناشی از تحریم نبوده است، تصریح کرد: حتی اگر تحریم نیز وجود نداشت آثار سیاست های غلط اقتصادی در اقتصاد بروز و ظهور پیدا می کرد و بسیاری از مشکلاتی که وارث آن هستیم ارث تحمیلی بر ما است.


رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در بحث تورم نیز این چنین است و اگر دستهایی بی مورد در کیسه بانک مرکزی باشد نتیجه ای جز افزایش پایه پولی ندارد ،عنوان کرد: اگر بی مهابا از منابع بانک مرکزی در اقتصاد هزینه شده و به رئیس کل بانک مرکزی دستور دهید از افزایش پایه پولی برای حل مشکلات، ریال استفاده کند آن روز روز قشنگی است اما فردایش فردای سیاهی خواهد بود.


روحانی تصریح کرد: 40 هزار میلیارد تومان از همین کیسه که من حس می کنم کمتر دستی به این کیسه رفته و نسوخته باشد در مسکن مهر هزینه شد و رشد بیش از 80 درصدی پایه پولی و تورم 30 تا 40 درصدی را موجب شد.

دولت یازدهم وارث بدترین ارثها


رئیس جمهور با بیان اینکه دولت یازدهم دولت مظلومی است که ارث های بدی به او رسیده و از آن بدتر مردم ایران که بار سنگینی را به دوش خود و خانواده خود تحمل کرده اند گفت: دنیای سیاست نه عصای موسی و معجزه دارد و نه درهای آن برای همیشه بسته است بنابراین باید با هم فکری و تدبیر موانع را از پیش پا برداشت.


روحانی با بیان اینکه حل و فصل برخی مشکلات قانون می طلبد و نیازمند تغییر برخی قوانین هستیم، اظهار کرد: دولت در ماه های گذشته این مباحث را دنبال و پس از آنکه توانستیم با قدم های استوار بر تورم مهار زده و سیر صعودی آن را کاهش دهیم اقدامات دیگری برای بهبود واحدهای تولیدی دردستور کار قرار گرفت.


رئیس جمهور عنوان کرد: در طول یکسال گذشته تورم ماهانه به طور متوسط 1.14 درصد بوده است که نشان می دهد از تورم ماهانه 5درصد ، 4 درصد و 5.6 درصد به تورم متوسط ماهانه 1.14 درصد رسیده ایم.


تورم تا پایان 93 به کمتر از 25 درصد می رسد


روحانی با یادآوری اینکه به مردم قول دادیم که تورم 12 ماهه را در پایان سال 92 به 35 درصد برسانیم که البته از این رقم کمتر شد و پس از آن وعده دادیم که تورم 93 به 25 درصد می رسد که طبق پیش بینی های ما تا پایان سال 93 رقم تورم به مراتب کمتر از 25 درصد خواهد بود.


وی با تاکید بر اینکه دولت مصمم به مهار تورم مستمر است، خاطرنشان کرد: امیداست که درسال 95 کشور شاهد تورم یک رقمی باشد.


رئیس جمهور با اشاره به اینکه نگاه خروج از تورم نگاه غضب آلودگی به مهار تورم دارد ،تصریح کرد: در سیاست انقباظی بی مهابا حرکت کردیم تا بتوانیم از شرایط کنونی گذر کنیم اگرچه عده ای به دولت نامه نوشتند و هشدار دادند که رکود خطرناکتر از تورم است اما در جامعه ای که تورم نقطه به نقطه 45 درصد بود نه امیدی به آینده اقتصاد وجود نداشت سرمایه گذار با کدام پیش بینی در نظر داشت که تولید کند و کالای خود را بفروشد بنابراین ناچار شدیم ضمن آنکه موضوع رکود بسیار مهم است مهار تورم را در اولویت قرار دهیم.


رئیس جمهور با بیان اینکه مهار تورم در کنار سیاست های خروج از رکود ادامه دارد، بیان کرد: سیاست ما انقباظی نیست و نقدینگی نشان می دهد سیاست ما چندان انقباظی نبوده البته نسبت به پایه پولی توجه داشته ایم.


روحانی خاطرنشان کرد: همیشه به دولت پیشنهاد می کنم تا نظرات خود را مطرح کند و پس از آن راه های آنترناتیزم پیشنهاد می شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه تحریک تقاضا در شرایطی است که زمینه های آن فراهم شود و در حال حاضر باید صادرات غیرنفتی تسهی

ل شود تا تحریک تقاضا منجر به تورم بیشتر و کاهش قدرت خریدمردم نشود؛ در غیر اینصورت این دور دور باطلی است که دوباره ما را به تورم می رساند.

دولت به بانکها بدهکار است


روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دولت به بانکها بدهکار است ،اظهارکرد: بانکها نیز به بانک مرکزی بدهکارند بنابراین باید موضوعات به گونه ای حل وفصل شود تا بانکها بتوانند بدهی خود راپرداخت و طراز مثبت داشته باشند به همین دلیل در لایحه اخیر که ارتقا نظام مالی و تقویت توان بنگاه های رقابت پذیر نام گرفته این موضوع پیش بینی شده است.


روحانی با بیان اینکه دولت بدهکار بدحساب است، اظهار کرد: بانکها اموال مازادی دارند که باید به فروش برسانند و با فروش آن نقدینگی خود را افزایش داده و تسهیلات پرداخت کنندو از سوی دیگر بانکها بنگاه دار شده اند و در بنگاه داری فعالیت می کنند در حالی که باید مکانیزمی را پیش بینی کنندتا بتوانند ضمن حفظ توان خود درزمینه تسهیلات نیز خدمات مناسبی ارائه دهند.


رئیس جمهور با بیان اینکه بازار سرمایه برای تامین مالی تا کنون توانمندی خود را به بروز و ظهور نرسانده است، خاطرنشان کرد: بانک ها قادر نیستند تامین مالی تمامی بخشها را به انجام رسانند و در حالی که بازار سرمایه توانمندی معینی دارد در مصوبات ما برای خروج از رکود به تقویت بورس توجه شده است.


روحانی با یادآوری تصمیم های نادرست گذشته خاطرنشان کرد: دولت گاهی مشکل آفرین بوده و کارآفرینان و بنگاه ها هر روز صبح که از خواب بیدار می شدند دستور العمل جدیدی از سوی وزارتخانه و وزرا اعمال می شده است.


روحانی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه اقتصاد باید در دست بخش خصوصی باشد، اظهار کرد: بخش خصوصی اقتصاد را بهتر می فهمد و می داند که باید در چه محلی سرمایه گذاری کند و امروز تلاش فعالان اقتصادی یعنی راحتی امروز و فردای فرزندان و آبادانی ایران عزیز بنابراین تلاش می کنیم تا موانع و مشکلات را از پیش پای تولید برداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار