کاهش قیمت مسکن در تهران

خبرگزاری پانا:قیمت مسکن در تهران همچنان رو به کاهش است

کد مطلب: ۲۴۴۹۵۳
لینک کوتاه کپی شد

دنیای اقتصاد نوشت:

در منحنی تورم ماهانه قیمت مسكن مربوط به 4 ماه اول امسال، سطح قیمت ابتدا در فروردین 7درصد افت كرد اما در اردیبهشت تقریبا به همین میزان افزایش یافت. سپس در خردادماه نیز حدود 5درصد دیگر دچار تورم شد اما در تیرماه نرخ رشد ماهانه مجددا روند كاهشی به خود گرفت و در تراز منفی 1/1درصد ایستاد. تغییرات تیرماه قیمت مسكن نه‌تنها در مقایسه با ماه قبل، شتاب منفی دارد كه در منحنی نوسانات نقطه‌به‌نقطه نیز حالت صعود ممتد از بین رفته است. در ماه اول تابستان امسال، نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه قیمت مسكن- میزان تغییر قیمت در هر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل- به 4درصد رسید و در واقع قیمت مسكن در تهران طی تیر93 با رقمی معادل3/4 درصد نسبت به تیر92 افزایش پیدا كرد. این در حالی است كه تورم نقطه‌به‌نقطه در بازار مسكن تهران بهار سال گذشته به بالای 70درصد رسید و پارسال همین موقع، قیمت‌ها 58درصد نسبت به تیر91 جهش كرد اما به تدریج و در طول سال، با شروع تخلیه حباب قیمت، نرخ رشد افت كرد طوری كه در اسفند92، قیمت‌ها حداكثر 7درصد نسبت به اسفند91 افزایش پیدا كرد. در اوایل امسال، باز هم سطح این نوع تورم در بازار مسكن كمتر شد و به 7/1درصد رسید و هم‌اكنون در سطح 4درصد در نوسان است.
با این حال، 18 تیرماه «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی با اعلام متوسط قیمت متری 4میلیون و350هزار تومان برای خرداد93، از نزدیك‌ شدن شتاب ماهانه قیمت‌ها به مرز‌ سكون خبر داد. رشد ماهانه قیمت آپارتمان در خرداد 5درصد شده بود اما در تیرماه این نرخ به منفی یك درصد تبدیل شد.
هم‌اكنون با گذشت یك ماه از تابستان، آمارها از تداوم ریزش قیمت و عبور نرخ تورم ماهانه مسكن از نقطه‌ صفر حكایت دارد. تحولات جدید قیمت‌ها در بازار مسكن شرایط را یك گام دیگر به قدرت خرید طرف تقاضا نزدیك كرد. طی یك‌سال اخیر آنچه در بازار مسكن به «افت قیمت‌ها» تعبیر می‌شد، كاهشی بود كه در تورم نقطه‌به‌نقطه مسكن- میزان رشد قیمت- اتفاق می‌افتاد به طوری كه از تابستان سال گذشته، اگر چه قیمت همچنان ماه به ماه و در مقایسه با ماه‌های مشابه سال قبل، افزایش پیدا می‌كرد اما نرخ رشد كم می‌شد. به عبارت دیگر، گام اول تخلیه حباب مسكن كه تا ابتدای تابستان امسال ادامه پیدا كرد، در گرفتن «شتاب» از رشد قیمت خلاصه شد. اما با شروع تابستان و صفر شدن شتاب، گام دوم نیز آغاز شده و هم‌اكنون این قیمت‌ها هستند كه در مقایسه با قبل، مسیر كاهشی را آغاز كرده‌اند. در حال‌حاضر هم نرخ رشد قیمت مسكن منفی است و هم قیمت مسكن رو به کم شدن است. در تیر امسال متری 50هزار تومان از ارزش معاملاتی واحدهای مسكونی كاسته شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار