یکسالگی دولت؛

از تدبیر اعتدال تا تنش زدایی سیاسی

خبرگزاری پانا: یکسال پس از آغاز به کار دولت حسن روحانی سیاست داخلی ایران دستخوش تحولات بسیاری شده است، تنش میان روسای قوای مقننه و مجریه به کمترین میزان در10 سال گذشته رسیده و نگاه نسبتاً یکسان دولت به جریان های سیاسی باعث تقویت موضع اصلاح طلبان در عرصه داخلی نظام شده است، اصولگرایان نیز راضی تر از قبل به نظر می رسند.

کد مطلب: ۲۴۴۵۵۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سیاسی پانا، امروز پس از گذشت یکسال از روی کار آمدن دولت اعتدال اصلاح طلبان راحت تر از پیش در مسائل سیاسی کشور اظهار نظر می کنند، اوضاع رسانه ها تا اندازه زیادی بهتر شده و اصولگرایان نیز در مجموع سهم بیشتری در دولت دارند.
حسن روحانی وزارت کشور را به رحمانی فضلی سپرد، مردی که پیش از این در صدا و سیما قائم مقام علی لاریجانی بود و پس از آن نیز ریاست دیوان محاسبات کشور را بر عهده داشته است. عبدالرضا رحمانی فضلی و معاونانش در وزارت کشور را می توان نزدیک ترین افراد دولت یازدهم به اصولگرایان دانست. از سوی دیگر حسن روحانی برای وزارت علوم علیرغم مخالفت طیف پایداری در مجلس نهم سه چهره نزدیک به اصلاح طلبان را در نظر گرفت. پس از آنکه جعفرین (میلی منفرد و توفیقی) با مخالفت شدید اصولگرایان مجلس مواجه شدند رئیس جمهور رضا فرجی دانا را در منسب وزارت نشاند، وزیری که پس از گذشت چندماه او نیز با خطر استیضاح توسط پارلمان مواجه شده وتنها به مدد رایزنی های فراوان هیات رئیسه مجلس بوده که استیضاحش در دستور کار مجلس قرار نگرفته است.
پس از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد در سال 1384 اصولگرایان تصور کردند رقیب دیرین خود را برای همیشه از میان برداشته اند اما اقدامات بعدی احمدی نژاد نشان داد که او و اطرافیانش اگر چه در ابتدا با کمک اصولگرایان به پاکسازی مدیران هاشمی و خاتمی در بدنه دستگاه های دولتی پرداختند اما در دولت دهم همین راهکار را علیه اصولگرایان در پیش گرفتند.
در مجموع می توان گفت دولت حسن روحانی میانه روترین دولتی بود که امکان داشت فردای انتخابات 92 قدرت را بدست گیرد. محمدرضا باهنر در اینباره گفته است: علت اصلی نتیجه انتخابات یازدهم را در این می‌بینم که افکار عمومی کشور پس از 16 سال درگیری و یا حتی تفکر و تعامل با دو جریان تندرو اصولگرایی و اصلاح‌طلبی به اعتدال و میانه‌روی پناه بردند و از بین کاندیداهای حاضر هیچ شخصی جز روحانی که خود مدعی اعتدال بود و من نیز مدعی هستم که با شناختی که از وی دارم در سابقه‌اش جز اعتدال ندیده‌ام به عنوان رئیس‌جمهور معتدل‌گرا از بین کاندیداها انتخاب شد.
نشست های جداگانه رئیس جمهور با احزاب و شخصیت های اصولگرا و اصلاح طلب نشان داد دولت اعتدال در عرصه سیاست داخلی حقیقتاً به دنبال تنش زدایی و نزدیکی افکار و آراء جریان های سیاسی است. مجموع این نشست ها که در 16 سال گذشته بی سابقه بوده است نشاندهنده رویکردی است که اعتدال را برای جهتگیری های سیاسی اش در نظر گرفته تلاش می کند وارد حاشیه هایی که جریان ها برای یکدیگر ایجاد می کنند نشود. از این رو نه جریان های تندرو اصلاحات و نه طیف های افراطی اصولگرا هیچیک از روند سیاست داخلی دولت روحانی دل خوشی نداشته و تلاش می کنند دولت را به نزدیکی به جریان مقابل متهم کنند در حالی که میانه روهای هر دو جناح همواره با تایید حرکت رو به جلوی دولت صف خود را از تندروها و افراطیون جدا کرده و در کنار دولت تلاش می کنند کشور هر چه سریعتر از رکود، تورم و بیکاری خارج بشود.
از دیگر مسائلی که روحانی در یکسال گذشته با آن مواجه بوده تلاش تندروها برای به چالش کشیدن اصل شعار اعتدال بوده است، برخی از سیاسیون تلاش کردند با الزام روحانی به تعریف اعتدال و سپس موشکافی سخنان رئیس جمهور یا اطرافیان وی دولت را وارد حاشیه ای جدید کنند که البته این رویکرد نیز با تدبیر رهبر معظم انقلاب ناکام ماند.
حضرت آیت الله خامنه ای درباره شعار اعتدال دولت فرمودند:" شعار دولت، اعتدال است؛ اعتدال، شعار بسیار خوبی است، ما هم تأیید میکنیم اعتدال را؛ افراط محکوم است و بد است. سفارشی که من میکنم این است که مراقب باشید جریانهای مؤمن را با شعار اعتدال کنار نزنند؛ بعضی‌ها این کارها را دارند میکنند، من میبینم در صحنه‌ی سیاسی کشور؛ با شعار اعتدال، با شعار پرهیز از افراط، سعی میکنند جریان مؤمن را که در خطرها آن جریان است که زودتر از همه سینه سپر میکند، آن جریان است که دولتها را در مشکلات واقعی به معنای حقیقی کلمه حمایت میکند، کنار بزنند؛ مراقب باشید. اسلام، مظهر اعتدال است. این "اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم" اعتدال است؛ "قتِلوا الَّذینَ یَلونَکُم مِنَ الکُفّار" اعتدال است؛ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر اعتدال است - اعتدال اینها است دیگر"



ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار