در گفت‌وگو با پانا اعلام شد؛

جزئیات جدید از پرونده تخلف دانشجویان بورسیه دکتری/ بورس دکتری با معدل پایین و استفاده از رانت

خبرگزاری پانا: عضو فراکسیون دانشگاهیان مجلس درخصوص سرنوشت پرونده 3 هزار دانشجوی بورسیه دکتری با اشاره به جزئیات جدید در این پرونده گفت: متاسفانه تعداد 3730 نفر در دولت های نهم و دهم با معدل ‌های پایین و با استفاده از رانت بورس دکتری شده اند.

کد مطلب: ۲۴۱۸۷۵
لینک کوتاه کپی شد

حامد قادرمرزی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با بیان اینکه پرونده تخلف دانشجویان دکتری بورسیه در کمیسیون آموزش مجلس مفتوح است، اظهار داشت: ما به طور جدی در حال بررسی و پیگیر این موضوع هستیم.

عضو فراکسیون دانشگاهیان مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: 3730 نفر در دولت نهم و دهم در پرونده بورسیه دانشجویان دکتری به صورت غیرقانونی و ظالمانه بورسیه شدند به این معنی که حق داوطلبان کشور را ضایع کردند.
وی افزودک در سال 87 بندی در بورسیه دانشجویان مد نظر قرار گرفت که طبق آن موضوع برنامه های فرهنگی در پذیرش دانشجویان دکتری گنجانده شد. قبل از آن پذیرش دانشجویان نخبه در شرایط خاص در بورس دکتری انجام می گرفت که از سال 87 بندی موضوعات فرهنگی نیز اضافه شد که به استناد همین بند یک موج عظیمی تشکیل شد که هر کسی کمترین کار فرهنگی را انجام داده بدون آزمون می تواند بورس دکتری بگیرد که بر این اساس بسیاری از دانشجویان بورس خارج خود را تبدیل به داخل کردند.
این نماینده مجلس تصریح کرد: این روند غیرقانونی انجام شد و چنین امکاناتی به صورت ویژه در اختیار افرادی قرار داده شد که اکثریت آن افراد واجد شرایط نبودند و افرادی بودند که با کمترین معدل در دوره لیسانس فارغ التحصیل شدند و بسیاری از افراد با معدل کمتر از 14 در دوره فوق لیسانس فارغ التحصیل شدند و افراد زیادی نیز بودند که مجموع معدل دو دوره تحصیلشان کمتر از 14 بوده است ضمن اینکه بسیاری از این افراد در رشته های تحصیل می کنند که کمترین همخوانی و تجانسی را با دوره قبلی تحصیلشان ندارد.
وی در ادامه با بیان اینکه کمیسیون آموزش و فراکسیون دانشگاهیان مجلس نسبت به پرونده دانشجویان بورسیه دکتری بسیار حساس است، تصریح کرد: سعی بر این است که ساحت پاک دانشگاه ها از تقلب، ظلم و فساد علمی پاک شود و با متخلفان در این پرونده برخورد قاطع شود و به هیچ وجه نمی توانیم تحمل کنیم که پاک ترین نهاد عالی در کشور که محل علم آموزی است توسط عده ای معلوم الحال به فساد علمی که پیامد آن تا سال ها کشور را دچار پسرفت می کند، خدشه دار شود.
قادرمرزی درباره ورود قوه قضائیه به پرونده تخلف بورسیه دکتری نیز گفت: باید تمام نهادهای قضایی و نظارتی که در این موضوع حساس هستند ورود کنند ضمن اینکه هم اکنون در حال بررسی هستیم و وزارت علوم نیز قطعا به ما کمک می کند تا هر چه سریعتر شفاف سازی شود تا فساد علمی عده ای اندک باعث نشود که دید جامعه نسبت به فارغ التحصیلان دانشگاه ها تغییر کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار