به یاد شهید تیز پرواز رمضان

خبرگزاری پانا: شهید دوران یکی از خلبانان شهید هشت سال دفاع مقدس است که با از خود گذشتگی وارد صحنه ی نبرد حق علیه باطل شد.

کد مطلب: ۲۴۱۴۶۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، شهید سرلشکر خلبان عباس دوران در سال 1329 در شهرستان شیراز متولد شد، تحصیلات خود را در همان شهر به پایان رسانید و در سال 1351با استخدام در نیروی هوائی و انتخاب راه عروج به آسمان ها را برگزید. دوره های آموزشی پرواز را با هواپیماهای آموزشی و اف 4 در آمریکا و ایران به پایان رسانید و به عنوان یکی از خلبانان پر توان نیروی هوائی ایران به جمع خلبانان میهن پیوست .

شهید عباس دوران دانش پرواز با هواپیمای اف 4 را به نحوی آموخته بود که این هواپیما همچون یک اسلحه سبک در قبضه قدرتش قرار می گرفت و با او همنوائی می کرد .

سرلشکر خلبان عباس دوران در کارنامه ی خدمتی خود افسر خلبان شکاری کابین عقب اف 4 با درجه ستوان دومی، منتقل به پایگاه یکم شکاری جهت آموزش کابین جلوئی با درجه ستوان یکمی، افسر خلبان شکاری تاکتیکی گروه دوم شکاری گردان 33 با درجه ستوان یکمی، معلم خلبان شکاری تاکتیکی گروه دوم گردان 31 شکاری با درجه سروانی، منتقل به پایگاه ششم شکاری تاکتیکی با عنوان معلم خلبان گردان 62 شکاری با درجه سروانی، منتقل به پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان با عنوان معلم خلبان شکاری تاکتیکی با درجه سرگردی و معلم خلبان شکاری تاکتیکی گردان 31 شکاری تاکتیکی با درجه سرهنگ دومی را به ثبت رسانده است .

وی با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و شروع توطئه های دشمنان نظام بر آن شد تا از آرمان های این انقلاب دفاع کند و طولی نکشید که رژیم بعثی عراق با همیاری دنیای استکبار فکر تجاوز به خاک پاک ایران اسلامی را عملی کرد .

عباس دوران که خود را برای چنین روزی آماده کرده بود با عزم راسخ وارد میدان نبرد شد و خود را از تصدی مشاغل فرماندهی معاف کرد تا با خیال آسوده تریبه صحنه ی نبرد حق علیه باطل برود .

رژیم بعثی عراق به منظور برگزاری کنفرانس سران کشورهای غیر متعهد، بغداد را از نظر پدافند هوائی دژ تسخیر ناپذیر معرفی و نزدیک شدن هر هواپیمائی به بغداد را غیر ممکن اعلام کرده بود، در چنین شرایطی شهید عباس دوران انجام یک عملیات نظامی را در قلب بغداد پذیرفت و با انجام آن عملیات امنیت بغداد را زیر سئوال برده و تشکیل کنفرانس غیر متعهد ها را برهم زد .

آفتاب روز سی ام تیر ماه 61 در پرده حجاب بود که عباس دوران با پرواز از پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان علاوه بر گذشتن از مرزهای کشور مرز ایثار را نیز پشت سر گذاشت و شهر بغداد که هنوز روشنائی آفتاب را به خود ندیده بود را با صدای غرش هواپیمای خود آشفته کرد و لحظاتی بعد کاخ های فرعونی توطئه گران را بر سرشان فروریخت، هواپیمای شهید دوران پس از بمباران اهداف از پیش تعیین شده مورد اصابت پدافند هوائی رژیم بعثی قرار گرفت و این دلیرمرد نیروی هوایی شکی نداشت که هواپیما نمی تواند به ایران بازگردد و لذا به دستور وی خلبان کابین عقب هواپیما را ترک کرده و سرلشکر دوران هواپیما را به سوی ساختمان اجلاس سران کشورهای غیر متعهد هدایت و با انتخاب آگاهانه شهادت، ندای حق را لبیک گفت تا در کنار سایر شهدای والامقام هشت سال دفاع مقدس آسمانی شود .

/مهدی مرادی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار