پشت پرده اعدام صدام در مستند «آمریکا بر سر دو راهی»

خبرگزاری پانا: مستند «آمریکا بر سر دو راهی» با نگاهی به پشت پرده محاکمه و اعدام صدام، جمعه 27 تیرماه، ساعت 21 از شبکه مستند پخش می‌شود.

کد مطلب: ۲۳۹۲۵۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا،‌ صدام را فقط به خاطر چند موضوع کوچک، در قیاس با جنایت‌های بسیار بزرگ تر او، از جمله اعدام ۱۴۸ تن از مردم دُجیل، به محاکمه کشاندند و بسیاری از جنایات او از جمله بمباران شیمیایی مردم حلبچه، آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران، حمله به کویت و ... در دادگاه اصولاً مطرح نشد.


آمریکا صدام را در حد یک جنایتکار عادی به محاکمه کشاند و هرگز او را به عنوان یک جانی و جنایتکار بین المللی به صحن دادگاه نیاورد. بهانه آمریکایی‌ها که صدام را در اختیار داشتند و دادگاهِ او را تحت عنوان یک دادگاه عراقی برگزار کردند این بود که مسائل مطرح شده برای صدور حکم اعدام صدام کافی است. درحالی که مردم عراق و سایر کسانی که تحت جنایات صدام قرار گرفته بودند بیش از آنکه بخواهند صدام حذف فیزیکی شود، می‌خواستند بدانند که چگونه شد که صدام بر سر کار آمد؟ اینکه گفته می‌شود که صدام از طریق سازمان جاسوسی آمریکا CIA بر سر کار آمده است به چه دلیل بوده و چرا آمریکایی‌ها او را در بین سایر جنایتکاران، برای حکومت در عراق انتخاب کرده‌اند؟ او به آمریکایی‌ها چه قول‌هایی داده بود تا مورد اعتماد آنها قرار گرفت؟ چرا او به ایران حمله کرد؟ توافق آمریکا و شوروی برای حمله به ایران چگونه انجام شده است؟ او را چگونه تشویق به حمله به ایران کردند و چه قول‌هایی در حمایت از وی به او دادند و عملاً چه کمک‌هایی در جریان جنگ تحمیلی در اختیار رژیم صدام گذاشتند؟ چه دولتهایی صدام را به سلاح‌های شیمیایی مجهز کردند؟ و....

«آمریکا بر سر دو راهی» محصول کشور امریکا سعی دارد به حقایق پشت پرده این اعدام بپردازد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار