پانا از بازتاب بسته حمایتی دولت برای خروج از رکود گزارش می دهد :

گذر اقتصاد ایران از شرایط کنونی با تدوین بسته حمایتی از تولید

خبرگزاری پانا : بسته حمایتی دولت برای خروج از رکود با اظهارات و نظرات متفاوتی از سوی فعالان و کارشناسان اقتصادی مواجه شده اما همه تاکید دارند این بسته راهکار نهایی مشکلات اساسی اقتصاد ایران نیست و توجه به صنایع کوچک و متوسط و تقویت سرمایه گذاری می تواند به تدریج شرایط اقتصاد را از وضعیت کنونی گذر دهد .

کد مطلب: ۲۳۹۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا ، کلیاتی از بسته حمایتی دولت از رکود در هفته جاری منتشرشد اما راهکارهای خروج از رکود تورمی از منظر اقتصاددانان و کارشناسان متفاوت است و به همین دلیل، انتقاداتی نیز ممکن است به راهکارهای اجرایی دولت وارد باشد.


به گفته کارشناسان اقتصادی تولیدات صنعتی کشور در حال حاضر پاسخگوی انتظارات نیست و در طی 8 سال اخیر، علاوه بر اتفاقات و تصمیم گیری های غلط اقتصادی که منجر به تثبیت نرخ دلار و تکیه بر واردات بیشتر شده است، با تحریم و فشارهای بین المللی شدید نیز دست به گریبان بوده ایم که موجب تضعیف بیشتر اقتصاد ایران شده است .


مشکل اشتغال، اقتصاد ایران را به نحو ناراحت کننده ای عذاب می دهد و اگر دقت لازم صورت نگیرد، آینده اقتصادی کشور تحت تاثیر تصمیمات امروز قرار خواهد گرفت، بنابراین علیرغم اختلاف نظرها و مشرب های مختلف اقتصادی که وجود دارد، باید تلاش کرد که از شرایط رکودی فعلی خارج شده و با تحمل کمترین تورم، رونق را به اقتصاد باز گردانیم.


علی رئیس زاده رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق تهران در این خصوص به خبرنگار اقتصادی پانا گفت : دولت اکنون موفق به مهار نرخ تورم شده اما زمانی که این تورم به حد معقول رسید نباید به خروج از رکود بی تفاوت بود چرا که رکود منجر به ایجاد ظرفیت خالی واحدهای تولیدی، تعطیلی آنها، افزایش قیمت تمام شده و کاهش رقابت و در نتیجه صادرات است.


وی با بیان اینکه در شهر کهای صنعتی حدود 50 درصد واحدها فعال هستند ، ادامه داد: بی توجهی به این بحث ضمن اینکه در داخل نیز بیکاری را دامن می زند رشد صادرات غیر نفتی را متوقف می کند.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق تهران عنوان کرد: اگر چه بسته دولت برای خروج مناسب است اما نمی تواند راهکار نهایی خروج از رکود تورمی باشد و بنابراین نباید انتظار داشت که این نسخه تورم نیز ایجاد نکند .



وی با بیان اینکه کنترل تورم و خروج از رکود در تضاد هستند ،تصریح کرد: به کارگیری همزمان خروج تورم و رکودمی تواند با هم تلاقی ایجاد کند و در اینجا است که سیاستگذار باید تصمیم بگیرد که بر روی کدام یک از راهکارها تمرکز بیشتری داشته باشد.


مجیدرضا حریری رییس کمیسیون واردات اتاق ایران نیز سرمایه گذاری در صنایع زیربنایی از جمله نفت وگاز را که می تواند با ارزآوری مناسب زمینه ساز رشد سایر بخش های اقتصادی در کشور شود را راهکار خروج از رکود اقتصادی در کشور دانست .


وی با بیا اینکه هنوز راه‌حل های اجرایی بسته حمایتی دولت منتشر نشده است گفت: کشور در شرایط رکود عمیق تورمی به سر می برد و آنچه که دولت انجام داده است، کنترل رشد تورم است که در این رابطه موفق عمل شده ، اما به طور قطع هر نوع سیاست انبساطی و منجر به رونق در شرایط فعلی تاثیر تورمی بر اقتصاد خواهد داشت.



رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: دولت توجه جدی به خروج غیر تورمی از رکود دارد که همین امر می تواند ضمن بهبود معیشت زمینه ساز رشد و رونق اقتصادی در کشور باشد .


وی افزود: اگر کشور در شرایط تحریم نبود به راحتی با جذب سرمایه گذاری خارجی، رونق بدون پول پرفشار به اقتصاد ایران انجام شدنی بود اما با توجه به شرایط تحریم، باید به بخش هایی از صنعت کشور مراجعه شود که علاوه بر زمینه سازی برای خروج از رکود، اشتغالزایی مناسبی نیز در پی داشته باشد.



حریری ادامه داد: راهکار اصلی خروج از رکود، توجه به صنایع کوچک و متوسط باشد و به طور قطع، تهیه کنندگان بسته خروج از رکود راهکارهایی را برای اجرای مفاد آن در ذهن دارند که البته هنوز منتشر نشده است، اما بهترین راهکارها را پیشنهاد دهندگان بسته می توانند ارایه دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار