در ماه مبارک رمضان چگونه ورزش کنیم؟

خبرگزاری پانا: ورزشکاران سعی کنند در ماه مبارک رمضان تمرینات ورزشی خود را سبک تر انجام دهند، زیرا انجام حرکات ورزشی سنگین موجب از دست دادن نمک، آب زیاد و ضعف شدید در ورزشکاران می شود.

کد مطلب: ۲۳۸۴۴۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا،استفاده به موقع و به اندازه آب از دیگر نکاتی است که باید در طول این ماه به آن توجه کرد. کم آبی بدن می تواند در برخی از موارد به خصوص هنگام ورزش کردن مشکل ساز شود، اما با تغییر زمان در برنامه های ورزشی می توان با این مشکل مقابله کرد. ورزشکاران می توانند برنامه ورزشی صبح خود را به عصر و بعد از افطار منتقل کنند و به این ترتیب، احتمال وقوع مشکلات را به حداقل برسانند.به افرادی که امکان تغییر برنامه ورزشی خود را ندارند نیز توصیه می شود که در هنگام سحر و افطار مقدار بسیار زیادی آب بنوشند تا علاوه بر این که این نیاز بدن را برطرف کرده باشند، مقداری آب در بدن ذخیره شود تا در موقع نیاز بدن از آن بهره جوید و به این ترتیب احتمال وقوع خطرات ناشی از کم آبی به حداقل برسد.

نوع غذا

ورزشکاران در این ماه سعی کنند از مصرف غذاهای سرخ کرده خودداری و برای طبخ غذا از روش های دیگری مثل آب پز کردن و یا بخار پز کردن استفاده کنند. برای جلوگیری از عطش هنگام سحر از خوردن غذاهای خشک نظیر کوکوی سبزی، کوکوی سیب زمینی، کتلت و گوشت های سرخ شده مثل کباب، جوجه کباب، مرغ و ماهی خودداری کنید.مصرف غذاهایی که با ادویه زیاد طبخ می شود، باعث عطش زیاد و ترش کردن معده می شود. مصرف شربت عسل (یک قاشق کوچک عسل به اضافه یک لیمو ترش تازه) در سحر به ورزشکاران کمک می کند که در طول روز دیرتر تشنه شوند.

برنامه ریزی

فراموش نکنید نظم کاری و تمرین کردن در ماه رمضان تغییر می کند پس ورزشکاران باید برنامه ریزی مناسبی داشته باشند. در این ماه باید تغییراتی را در سیستم های تمرینی ایجاد کرد. در مجموع توصیه می شود که در ماه رمضان تمرینات ورزشی از سحر تا افطار سبک تر باشد چون بدن نمک و آب زیادی در جریان ورزش از دست می دهد.

چند نکته و نتیجه گیری

- روزه موجب تقویت آرامش و كاهش استرس ورزشكاران می‌شود. روزه مانع ورزش كردن نیست.

- اگر ورزشكاران روزه بگیرند دیگر دچار مشكلات گوارشی و قند خون نخواهند شد.

- ورزشكاران در ماه رمضان باید از غذای كم حجم اما پركالری مناسب استفاده كنند.

- نوشابه جزء بدترین مواد غذایی است. مصرف نوشابه بخصوص در ماه رمضان باعث پوكی استخوان و كمبود كلسیم در بدن می‌شود و بهتر است از نوشیدنی‌های طبیعی مانند آب هویج و آب سیب استفاده شود.

- خرما، عسل، گوشت تازه و كم‌چرب و سبزی از مفیدترین مواد خوراكی مورد نیاز روزه داران و ورزشكاران است.

- ورزشكارانی كه معتقدند روزه‌گرفتن ساختار بدنی آنها را تغییر می‌دهد، می‌توانند با یك برنامه غذایی غنی، انرژی مورد نیاز را حفظ نمایند.

- ماه رمضان یك ورزش روحی تلقی می‌شود.

- ما نمی‌توانیم برای هر ورزشكاری یك نسخه غذایی تجویز كنیم بلكه رژیم غذایی هر فردی متناسب با ویژگیهای بدنی او توصیه می‌شود.

- بعد از افطار اندام های بدن مشغول ایفای وظایف خود در تغذیه ی سلول ها هستند و فشار ورزشی فعالیت آنها را مختل می کند. برگزاری مسابقات ورزشی بلافاصله بعد از افطار از نظر علمی قابل پذیرش نیست.

- ورزش كردن بلافاصله بعد از افطار موجب خستگی، وارد آمدن فشار بر سیستم‌عصبی، مفصلی، گوارشی و بویژه عضلانی است كه در نهایت ممكن است موجب بیماریها و آسیب‌های ورزشی شود.

- ورزش های شدید در ماه رمضان باعث کمبود آهن و کلسیم می شود که بایستی توسط ورزشکار با رژیم مناسب غذایی جبران شود.

- روزه استقامت فكری و صبر ورزشكاران را تقویت می‌كند.

- تمرینات در ماه مبارك رمضان مقداری نسبت به گذشته سبك تر می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار