پرداخت وام 50 درصدی خرید خانه امکانپذیر نیست

خبرگزاری پانا:تمام تسهیلات بانک‌ها در زمینه مسکن مهر متمرکز است و امکان پرداخت تسهیلات به بخش‌های دیگر وجود ندارد.

کد مطلب: ۲۳۶۲۶۰
لینک کوتاه کپی شد

ایسنا نوشت:

بهرام غفاری مدیر اجرایی سابق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور ایران درباره‌ اختصاص وام 50 درصدی برای خرید خانه اظهار کرد: در حال حاضر شرایط اعتباری جوابگوی چنین طرح‌هایی نیست و مطرح‌ شدن این قبیل طرح‌ها به تنهایی کافی نیست و باید توسط شورای پول و اعتبار تصویب شود که بتوان به اجرایی‌ شدن آن امید داشت.

غفاری با بیان این‌که در حال حاضر همه تسهیلات بانک‌ها در زمینه‌ مسکن مهر متمرکز است، افزود: پول مازادی وجود ندارد که بتواند به اجرای چنین طرح‌هایی اختصاص پیدا کند.

مدیر اجرایی سابق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور درباره‌ افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی نیز گفت: افزایش نرخ تسهیلات، قیمت تمام شده ساختمان‌ها را افزایش می‌دهد به‌طوری که روند ساخت‌وساز نیز متاثر از این افزایش قیمت خواهد بود.

وی با اشاره به روند بازار مسکن تا پایان سال افزود: بازار در حال حاضر در رکود به سر می‌برد و پیش‌بینی می‌شود این روند تا پایان سال نیز ادامه داشته باشد.

بر اساس این گزارش، کارشناسان معتقدند تامین 50 درصدی ارزش یک واحد مسکونی به صورت وام می‌تواند به قدرت خرید مردم کمک ویژه کند اما آثار و پیامدهایی را در جامعه بوجو می آورد که باید مدنظر قرار داد.

برخی معتقدند مطرح شدن این طرح‌ها در جامعه حتی قبل از اجرای آن می‌تواند ایجاد تورم کند چراکه مطرح شدن این طرح‌ها بار روانی را در جامعه ایجاد می کند که باید به عنوان پیامدهای طرح حتما توجه شود.

همچنین ممکن است در عین حال انتظارات فروشندگان را هم افزایش دهد؛ به طوری که فروشندگان احساس کنند با بالا رفتن قدرت خرید، می‌توانند قیمت‌هایشان را افزایش دهند؛ همان طور که افزایش میزان وام مسکن مطرح شد ناشی از جو روانی این قضیه، قیمت‌ها نیز افزایش پیدا کرد.

البته این طرح فعلا از سوی وزارت راره و شهرسازی به بانک مرکزی ارسال شده و هنوز جزئیات آن مشخص نیست اما به گفته وزیر راه و شهرسازی "این تصور که طبقه متوسط بتواند بیش از 90 درصد از قیمت ملک را یکجا پرداخت کند قابل اجرا نیست و در تجربه‌ کشور‌های گذشته نیز هیچ وقت این مساله قابل اجرا نبوده است لذا می‌توان از طریق فعال‌ کردن نظام پس‌انداز خانوار به متقاضیان مسکن این اطمینان را داد که در صورت تامین 50 درصد از هزینه یک واحد مسکونی می‌توانند بدون مشکل نسبت به برنامه‌های آینده خود تصمیم‌گیری کنند".

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار