رییس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان تاکید کرد:

استفاده از ظرفیت های علمی دانشگاهی در اجرای هر چه بهتر طرح بی آرتی

خبرگزاری پانا: رییس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان بر استفاده از ظرفیت های علمی دانشگاهی جهت اجرای هر چه بهتر طرح خطوط بی آرتی تاکید کرد.

کد مطلب: ۲۳۶۲۱۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، نرگس نوراله زاده در جلسه شورای پژوهشی مرکز مطالعات و پژوهش های شورا با بیان این مطلب اظهار کرد: لازم است نقاط قوت و ضعف سیستم خطوط بی آرتی شهر همدان با مطالعات مناسب و دقیق استخراج شود.

نواله زاده با بیان اینکه باید نتیجه نهایی مطالعات طرح پایه در اختیار شورا و کارشناسان دانشگاهی قرار گیرد، افزود: سعی و تلاش شورای چهارم این است که اجرای خطوط سیستم بی آرتی با حداقل اشتباهات (اما و اگرها) اجرا شود.

وی اضافه کرد : ضروری است شهرداری در کنار مشاور طرح از ظرفیت کارشناسان حوزه های اقتصادی، شهرسازی، معماری، ترافیک، اجتماعی و فرهنگی استفاده کند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه گفت: با توجه به وضعیت خاص سیستم بی آرتی نیاز است برای اجرای آن در همدان مطالعات جامع تری صورت پذیرد.

کامران گردان با بیان اینکه در حال حاضر کریدور یک این طرح مشخص شده است، افزود: هنوز نتیجه نهایی طرح توسط مشاور ارائه نشده بر این اساس کارشناسان و صاحب نظران می توانند نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه به شورا ارائه دهند.

گردان اظهار کرد: براساس مطالعات طرح جامع همدان مشخص شده که این شهر در افق های آتی نیازمند سیستم های حمل و نقل انبوه بر است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان نیز ضمن تشریح برنامه اجرای طرح خطوط بی آرتی در این شهر اظهار کرد: در حال حاضر36 خط اتوبوسرانی در سطح شهر وجود دارد که از این تعداد 30 خط به میدان مرکزی (امام خمینی) منتهی می شود.

عباس صوفی با بیان اینکه با اجرای بی آرتی، خطوط حمل و نقل عمومی شهر همدان کاملاً تغییر می کند، افزود: در حال حاضر به دنبال نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تعیین مسیرهای جدید هستیم.

وی اضافه کرد: اجرای بی آرتی در همدان به دلیل نوع طراحی شهری از نظر عرض کم معابر و تعداد تقاطع ها و میادین زیاد به طور کامل جوابگو نیست.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان برآورد هزینه طرح بی آرتی را 200 میلیارد تومان اعلام کرد و یادآور شد: انتخاب خطوط اجرایی این طرح براساس جاذبه سفر و مسافرین انجام می شود.

صوفی با اشاره به اینکه سهم سفر حمل و نقل عمومی شهروندان در همدان 14 درصد است، گفت: نبود نظم، معلوم نبودن زمان ایستگاههای مبداء و مقصد، نبود امکانات و حداقل رفاهی در اتوبوسها از عوامل استقبال کم مردم از اتوبوسها است.

صوفی اظهار کرد: بی آرتی یکی از تصمیمات مهم شورای چهارم است چرا که اجرای آن انقلابی را در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ترافیک ایجاد می کند.

در ادامه این جلسه کامران فرزاد سیر کارشناس اجتماعی و عضو شورای پژوهشی مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای اسلامی شهر همدان گفت: مباحث فرهنگ ترافیکی یکی از مسایل مهم شهر همدان است که به خوبی نهادینه نشده است.

فرزادسیر با بیان اینکه اجرای بی آرتی در همدان در مرحله نخست بازتابهای اجتماعی و فرهنگی را به دنبال خواهد داشت، افزود: لازم است نقاط قوت و ضعف این طرح احصاء شده و با در نظر گرفتن فرهنگ همدان تصمیم گیری نهایی صورت پذیرد.

عراقچیان کارشناس معماری هم در این جلسه ضمن بیان نظراتی درخصوص نقاط قوت و ضعف اجرای بی آرتی در همدان اظهار کرد: نهادینه کردن فرهنگ ترافیک در جامعه امری ضروری است و در اجرای طرح خطوط حمل و نقل عمومی انبوه بر باید الگوی رفتاری شهروندان نیز مدنظر قرار گیرد.

وی اضافه کرد: قبل از اجرای طرح در همدان باید مشکل پارک خودروها نیز حل شود.

فرزاد تیموری کارشناس معماری نیز گفت: با توجه به افزایش روز افزون تولید خودرو در کشور استفاده از حمل و نقل عمومی بسیار کم است.

تیموری اظهار کرد: اولویت اجرای طرح های ترافیکی شهر همدان طرح پیاده راه سازی خیابانهای شهر است.

گودرزی سروش عضو دیگر شورای پژوهشی مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای اسلامی شهر همدان گفت: متولیان امر باید در اجرای بی آرتی تردد در میدان مرکزی شهر را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه معابر شهر همدان نیاز به روانسازی ترافیک دارند، افزود: قبل از اجرای طرح باید یک پیشینه سازی نرم افزاری صورت پذیرد تا نقاط ضعف و قوت آن دیده شود.

گفتنی است مقرر شد مطالعات و ارزیابی های صورت پذیرفته در اجرای بی آر تی جهت بررسی دقیق کارشناسی در اختیار اعضای شورای پژوهشی مرکز مطالعات و پژوهش های شورا قرار گیرد و همچنین جهت اطلاع عموم مردم از طرح، در درگاه الکترونیکی شهرداری قرار گیرد و از شهروندان نیز نظرسنجی بعمل آید و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری برنامه های خود را جهت فرهنگ سازی مناسب تغییر رفتار اجتماعی شهروندان (در صورت اجرای بی آر تی) و همچنین تأمین پارکینگ های لازم در طول مسیر، جهت ایراد نظر کارشناسان به مرکز ارائه کند.

همچنین مقرر شد، مرکز به منظور لحاظ کردن همه ابعاد طرح و مشاوره مناسب در حوزه های اجتماعی، شهرسازی، اقتصادی، زیست محیطی و ... کارشناسان بومی و واجد شرایط را به معاونت مربوطه معرفی کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار