حاجی بابایی در نخستین اجلاس جهانی آموزش برای همه درپاریس اعلام کرد؛/تک

حضور ایران در میان 6 کشور موفق رفع تبعیض جنسیتی در آموزش

خبرگزاری پانا: وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران بر اساس گزارش سالانه یونسكو از جمله 6 كشوری است كه توانسته تبعیض جنسیتی در آموزش را از بین ببرد، یادآور شد: توسعه و گسترش آموزش های فنی و حرفه ای از جایگاه ویژه ای در جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

کد مطلب: ۲۳۵۸۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، حمیدرضا حاجی بابایی كه در رأس هیأتی متشكل از معاون و مدیران بخش های مختلف آموزش و پرورش و تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، برای شركت در اجلاس سه روزه ˈآموزش برای همهˈ یونسكو كه با حضور وزرای 50 كشور جهان كه در زمینه آموزش و پرورش به اقدامات مؤثری دست زده اند، به پاریس سفر كرده است،ضمن بررسی اهداف 6 گانه یونسكو در بحث آموزش كودكان، آموزش رایگان و آموزش مهارتهای زندگی به پیشنهادات كشورهای پیشرفته در بحث آموزش همگانی، گفت: جمهوری اسلامی ایران اقدامات متعددی را برای تحقق اهداف ششگانه آموزش برای همه به مورد اجرا گذاشته و این اقدامات، نتایج بسیار خوبی را تاكنون در پی داشته كه بویژه برخی از این نتایج بسیار قابل توجه است.

ایران، در میان 6 کشور موفق برابری جنسیتی در آموزش

وی با اشاره به گزارش سال 2012 میلادی یونسكو در زمینه های آموزش عمومی در سطح كشورها، اظهار کرد: در این گونه گزارش ها توجه بیشتر به وضع واقعی كشورها و پیشرفت های حاصله توسط آنها و نیز استفاده از آمار و گزارش های ارائه شده توسط مراكز و ارگان های رسمی این كشورها در زمینه های مورد بررسی، می تواند به ارتقای محتوا و افزایش میزان سندیت آن كمك كند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه كرد: موضوع برابری جنسیتی و ارتقا سطح دانش و سواد دختران و زنان در ایران به درستی در گزارش سال 2012 یونسكو مورد اشاره قرار گرفته است به نحوی كه برای مثال در موضوع برابری جنسیتی و ارتقای سطح دانش و سواد دختران و زنان درجمهوری اسلامی ایران در گزارش سال 2012 یونسكو ، پایش آموزش برای همه مورد اشاره قرار گرفته است كه ایران در میان شش كشور موفق در این زمینه قرار دارد.

حاجی بابایی افزود: برابری جنسیتی و ارتقای سطح دانش و سواد دختران و زنان درجمهوری اسلامی ایران با بسیج امكانات و سرمایه گذاری چشمگیر صورت پذیرفته به نحوی كه ثبت نام در مدارس برای كودكان در سن مدرسه به حدود100 در صد رسیده است.

توجه بیشتر یونسكو به تعهدات خود در قبال آموزش كودكان غزه

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود در اجلاس آموزش برای همه، ضمن درخواست از یونسكو برای توجه بیشتر به تعهدات خود در قبال آموزش كودكان مظلوم غزه، گفت: متولیان آموزشی جهان بخصوص یونسكو به رسالت تاریخی خود در قبال موضوع آموزش در غزه توجه جدی داشته باشند.

حاجی بابایی با گرامیداشت یاد دانش آموزان، دانشجویان و معلمان فلسطینی درغزه ، اظهار کرد: لازم می دانم ازآنها به دلیل اینكه در شرایط جنگی و در زیر آماج گلوله ها همچنان به تلاش مقدس خود برای تحقق اهداف آموزش همگانی ادامه می دهند، قدردانی كنم.

وی با اشاره به موفقیت های آموزشی جمهوری اسلامی ایران در چند سال اخیر افزود: از میان 195 عضو دائمی یونسكو 50 كشوری كه توانسته است به پیشرفتهایی در زمینه آموزش همگانی دست یابند به این نشست دعوت شده اند وجمهوری اسلامی ایران یكی از این كشورهاست كه در بخش های مختلف ،رتبه های برتری را كسب كرده است.

حاجی بابایی اضافه كرد: جمهوری اسلامی ایران، نظر به جایگاه ویژه آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی، در سه محور اصلی ایجاد چارچوب های قانونی، تعریف و اجرای برنامه های مربوطه در چارچوب تحقق هدف سوم آموزش برای همه و همچنین تعریف اولویت ها و راهبردهایی برای دستیابی به این هدف تا سال 2015 اقدامات بسیار قابل قبولی را انجام داده است.

جایگاه ویژه توسعه آموزش های فنی وحرفه ای در ایران

وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه توسعه و گسترش آموزش های فنی و حرفه ای از جایگاه ویژه ای در جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و تا كنون هم اقدامات موثری برای تحقق این هدف در كشور صورت گرفته است، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران، نظر به جایگاه ویژه آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی، در سه محور اصلی ایجاد چارچوب های قانونی، تعریف و اجرای برنامه های مربوطه در چارچوب تحقق هدف سوم آموزش برای همه و همچنین تعریف اولویت ها و راهبردهایی برای دستیابی به این هدف تا سال 2015 اقدامات بسیار قابل قبولی را انجام داده است.

حاجی بابایی با اشاره به اقدامات موثر ایران در جهت ترویج و گسترش آموزشهای فنی حرفه ای و كاردانش ، تصریح کرد: توسعه كمی و كیفی رشته های فنی و حرفه ای، تجهیز كارگاه‌های آموزشی مدارس فنی و حرفه ای و كار و دانش و افزایش تعداد دانش آموزان این نوع آموزش ها از جمله این اقدامات است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دسترسی عادلانه به برنامه های آموزشی مناسب و مهارت های زندگی روزمره و همچنین آموزش های فنی و حرفه ای در كشور، اضافه كرد: برقراری ارتباط مؤثر با بخش صنعت و بازار كار، استقرار نظام جدید آموزشی ، توسعه همكاریهای وزارت آموزش و پرورش با سایر دستگاه ها ی ارائه دهنده خدمات آموزش فنی و حرفه ای و ایجاد انعطاف در طراحی مواد درسی با نیازهای بازار كار از جمله مهمترین اقداماتی است كه برای دسترسی عادلانه آموزشی در جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

وی با اشاره به آمارهای منتشره در گزارش سال جاری یونسكو و افزایش جمعیت بیكار در جهان كه بخشی از آن حاصل بحران های اقتصادی در كشورهاست، بر ضرورت آموزش نیروهای ماهر و كارآمد از طریق آموزش فنی و حرفه ای تأكید كرد و افزود: با توجه به میان رشته ای و میان بخشی بودن برخی مقولات مربوط به آموزش برای همه، بویژه مقوله جوانان و مهارت ها كه موضوع اصلی گزارش سال 2012 یونسكو است، مشاركت بخش های مختلف سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی یونسكو ، به ویژه بخش علوم اجتماعی و انسانی این سازمان كه به طور مستقیم با موضوع جوانان و نقش آنان در جوامع سر و كار دارد، در ارتباط با برخی ابعاد گزارش می تواند به غنای بیشتر آن كمك كند.

وی با اشاره به برنامه اجرایی جمهوری اسلامی در زمینه آموزش برای همه، از توسعه آموزش غیر رسمی فنی و حرفه ای توسط بخش غیر دولتی، توسعه راه اندازی هنرستان های وابسته به بخش های كشاورزی، هنر، صنعت و خدمات، توسعه هنرستان های كشاورزی مستقر در مزارع آموزشی از جمله اقدامات صورت گرفته یاد كرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار