رییس سازمان محیط زیست خبر داد:

تلاش برای احیای ˝شیر˝ و ˝ببر˝ ایرانی

خبرگزاری پانا: رییس سازمان حفاظت محیط زیست از تلاش این سازمان برای احیای تنها گونه شیر ایرانی که هم اکنون در هند تعدادی از آنها وجود دارد، خبر داد و گفت: طبق توافق با همتای هندی خود قرار است تعدادی شیر ایرانی از هند خریداری شود.

کد مطلب: ۲۳۱۰۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، محمد جواد محمدی زاده روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، افزود: بیش از یکصد سال است که نسل شیر ایرانی در کشور منقرض شده است.

وی ادامه داد: برای احیای این گونه ایرانی که هم اکنون فقط تعدادی از آنها در هند وجود دارد، کارشناسان سازمان محیط زیست کشور در حال مذاکره با طرف های هندی برای خرید چند گونه شیر ایرانی هستند.

رییس سازمان محیط زیست خاطر نشان کرد: ترجیح می دهیم که گونه های ایرانی را از هندوستان بخریم ولی آنها اعلام کردند که در مقابل دادن شیر ایرانی خواستار خرید تعدادی آهو از ایران هستند.

محمدی زاده در ادامه به تلاش این سازمان برای احیای دوباره ببر نوع ایرانی اشاره کرد و گفت: در "میانکاله" زیستگاه ببر ایرانی در حال آماده سازی است تا تعدادی ببر ایرانی از روسیه خریداری کنیم.

وی با یادآوری این که کارشناسان روسی باید با حضور در کشور آخرین تغییرات انجام شده در این زیستگاه برای زندگی ببر ایرانی را در این زیستگاه بررسی کنند افزود: بعد از بررسی از سوی این کارشناسان و تایید آنها ببرهای انتخاب شده وارد کشور می شوند.

به گفته محمدی زاده قرار است در مقابل واگذاری چند ببر ایرانی از طرف روسیه تعدادی پلنگ به آنها بدهیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: طبق توافق قرار است در مقابل دو و یا چهار قلاده ببر به همین تعداد به آنها پلنگ بدهیم.

محمدی زاده در ادامه درباره مجروح شدن یکی از محیط بانان سازمان محیط زیست در اثر حمله یک قلاده پلنگ، گفت: فرد مجروح شده یکی از نیروهای ورزیده و آموزش دیده سازمان حفاظت محیط زیست است که در حمله پلنگ در منطقه آبسرد دماوند مجروح شد.

به گفته وی محیط بان مجروح شده برای دفاع از خود و مردم منطقه مجبور به تیراندازی به سمت این پلنگ شد که موجب کشته شدن آن شده است.

محمدی زاده با بیان این که بررسی دلایل شلیک نکردن با تفنگ بیهوشی در حال بررسی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست تهران دارای دو تفنگ بیهوشی است که با توجه به داشتن فرصت کافی برای رساندن این تفنگ به منطقه، در این خصوص اقدامی نشده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه مسوولان محیط زیست منطقه اعلام کرده اند که دلیل حضور پلنگ در این منطقه را نمی دادند چرا که زیستگاه آن کیلومترها دورتر از منطقه حفاظت شده قرار دارد، افزود: با توجه به بررسی های ما احتمال آن که این پلنگ از نوع باغ وحشی بوده و از قفسی خارج شده زیاد است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار