پدیده نادر گلدهی گیاه بامبو در گیلان

خبرگزاری پانا:سرپرست مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی گیلان از پدیده نادر گلدهی گیاه بامبو در استان خبر داد.

کد مطلب: ۲۲۸۳۰۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا،محمد نقی پاداشت گفت: بامبو سریع الرشدترین گیاه درخت وار و همیشه سبز جهان است كه بعضی از گونه های آن روزانه تا 120 سانتی متر رشد دارد. بامبو مناسبترین جانشین درختان چوبی است كه می تواند در تولید پاركت، مبل و صندلی، كاغذ سازی (حدود 70 درصد كاغذ بیش از 1 میلیارد نفری كشور هند از بامبو تهیه می شود)، نئوپان، تخته چند لا استفاده شود.

وی با بیان اینكه الیاف بامبو دارای ویژگی های آنتی باكتریال بوده و از اینرو این گیاهان بهترین الیاف را برای تولید انواع البسه آماده می كند، ادامه داد: در ساخت انواع پرده و صنایع دستی به وفور استفاده می شود. ریشه‌های این گیاه مناسب ترین محافظت طبیعی (زنده) را برای جلوگیری از فرسایش خاك ایجاد می كند. از ویژگی این محافظ‌ها آن است كه سالانه بر تراكم و فشردگی خود اضافه می كنند و علاوه بر آن قابل ترمیم و بازسازی نیز هستند.

پاداشت خاطرنشان كرد: در حال حاضر در دنیا از بامبو به عنوان منجی محیط زیست یاد می شود و در مدیریت پایدار محیط زیست بی رقیب ترین گیاه معرفی شده است. در بین تمام گیاهان جهان بیشتر از 30 درصد اكسیژن تولید می كند. اكثر گونه های آن دارای جوانه خوراكی است كه سرشار از املاح معدنی و ویتامین های مختلف است.

وی تصریح كرد: بامبو بیش از یك قرن است كه به استان گیلان وارد شده و در حال حاضر جزو فلور این استان معرفی می شود. تاكنون 11 گونه مختلف آن در گیلان شناسایی شده است. یكی از ویژگی های گیاهان بامبو گلدهی نادر آنها است كه در بعضی از گونه ها تا 150 سال به درازا می كشد و همین ویژگی در ضرب المثل "وقت گل نی" دیده می‌شود. خوشبختانه برای اولین بار پس از 100 سال از ورود بامبو به استان گیلان گل دهی یكی از گونه های آن Semiarundinario sp. توسط مسعود امین املشی كارشناس بخش منابع طبیعی مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی گیلان و از محققین بامبو كشور در كلكسیون بامبو واقع در ایستگاه تحقیقات گل و گیاهان زینتی لاهیجان، در خرداد 1393 مشاهده شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار