عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا :

تخلفات شهرداری در اجرای ضوابط ساخت وسازها/بازنگری در روند صدور پروانه ساخت و ساز در باغات

خبرگزاری پانا:رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از تخلفات شهرداری در اجرای ضوابط ساخت وسازهاخبر داد وگفت: باید در روند صدور پروانه ساخت و ساز در باغات تهران بازنگری شود.

کد مطلب: ۲۲۶۵۵۴
لینک کوتاه کپی شد

محمدسالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفتگو با پانا گفت:واقعیت این است که اراضی موجود در کلانشهر تهران ارزش قابل توجهی دارند. از طرفی بیشتر باغات شهر به لحاظ موقعیت جغرافیایی و روند بارندگی ها، در شمال تهران و شمیران شکل گرفته است.

وی ادامه داد: محدوده شمال شهر تهران هم نسبت به مناطق دیگر تهران از ارزش بالاتری از نظر قیمت زمین برخوردار است. این موضوع یکی از محرک های تخلف برای سودجویان فعال در حوزه ساخت وساز است. به همین دلیل است که با دور زدن قوانین و استفاده از فضای رانتی که هنوز هم در بدنه شهرداری وجود دارد، نسبت به اخذ مجوز در باغات اقدام می کنند. این امکان در دوره های گذشته بیش از زمان حال بود. مثلا در دوره شورای شهر دوم، چون تا سطح اشغال 15 درصد به مالکان باغات اجازه ساخت وساز می دادند و عملا توجیه اقتصادی برای آنها نداشت، نسبت به قلع و قمع درختان به نحوه های مختلف مثل ریختن نفت در پای درختان اقدام می کردند.

سالاری افزود:این موضوع باعث شد تا شورای شهر در دوره های گذشته ضوابط ساخت وساز در باغات را مورد بازبینی قرار دهد و موضوع اعطای مجوز عمودی را پیشنهاد داد. یعنی به جای اینکه ساخت و ساز در سطح افق گسترش داشته باشد، اجازه ساخت وساز در ارتفاع بیشتری را صادر کنند. به همین دلیل سطح اشغال را 30 درصد تعریف کردند و به مالک اجازه ساخت تعداد طبقات بیشتری را دادند تا از این راه هم درختان کمتری قطع شود و هم ارزش افزوده قابل توجهی برای مالک داشته باشد.

وی گفت: اگرچه شورا با نیت خیر این تصمیم را گرفت اما از دیدگاه بنده به دو دلیل چنین اتفاقی نیفتاد. اول اینکه این تصمیم حتی از بین رفتن باغات را تشدید کرد، چون اگرچه سطح اشغال حداکثر 30 درصد مجاز شناخته شده بود اما در مناطق عملا سطح اشغال تا 40 و 50 درصد نیز اجازه ساخت داده می شد.

سالاری افزود: دوم اینکه این مصوبه، یک مصوبه جامع و کامل نبود. چون در فرآیند طراحی نقشه ها و پلان های این پروژه ها و مجتمع ها (که بعضا هم مجتمع های بزرگی هستند) به لحاظ اینکه باغات مساحت های قابل توجهی دارند، رمپ و لوپ ها و محوطه سازی ها و ساخت استخر و ... بررسی نشد که عملا از 30 درصد سطح اشغال فراتر می رفت. مهم تر اینکه در طبقات زیرزمین شهرداری مجوز خاکبرداری تا سطح اشغال 70 درصد را صادر می کرد. این موضوع یکی از اشکالات فنی است که تمامی جوانب قضیه در آن مصوبه رعایت نشده بود و عملا می بینیم که آن باغات کامل از بین رفته اند.

وی بیان کرد: قطعا باید در این زمینه یک بازبینی شود، هر چند که دیگر آن فرصت از دست رفته و متاسفانه باغات زیادی هم برای شهر باقی نمانده است.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار