نماینده سابق ایران در هیات عامل اوپک در گفت وگوبا پانا مطرح کرد:

تحولات شدید قیمت نفت به دنبال گسترش ناآرامی ها در عراق/ ناآرامی ها تا بصره فاصله دارد

خبرگزاری پانا : نماینده سابق ایران در هیات عامل اوپک با بیان اینکه در صورت گسترش دامنه نا آرامی ها به جنوب و شمال عراق بازار نفت تحولات قیمتی شدیدی را تجربه خواهد کرد ،گفت : هنوز مناطق نفتی عراق در ناآرامی ها درگیر نشده است و بخش عمده صادرات نفت عراق از بصره صادر می شود که درگیری های اخیر تا بصره فاصله بسیار دارد .

کد مطلب: ۲۲۵۸۸۱
لینک کوتاه کپی شد

محمد علی خطیبی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا درباره تاثیراتی که ناآرامی های عراق می تواند در بازار نفت به دنبال داشته باشد ، تصریح کرد: طبیعی است که اگر ناآرامی های عراق به مناطق نفت خیز عراق کشیده شود می تواند در صادرات نفت این کشور تاثیر منفی به دنبال داشته باشد اما درگیری ها در حال حاضر در مناطق تولید و پخش نفت نیست .


وی ادامه داد: به میزانی که درگیری ها باعث کاهش نفت عراق شود بر قیمت نفت تاثیرگذار است و موجب اخلال در صادرات نفت می شود اما میزان تاثیرگذاری آن به کاهش تولید یا اخلال در صادرات بستگی دارد و می تواند بازار نفت را متاثر کند .


خطیبی با بیان اینکه نفت عراق از دو منطقه کردنشین شمال و بصره در جنوب عراق صادرمی شود عنوان کرد: هنوز مناطق نفتی عراق در ناآرامی ها درگیر نشده است و بخش عمده صادرات نفت عراق از بصره صادر می شود که درگیری های اخیر تا بصره فاصله بسیار دارد .

نماینده سابق ایران در هیات عامل اوپک بیان کرد: اگر دامنه ناآرامی ها به مناطق نفت خیز کشیده شود به میزانی که برصادرات نفت این کشور تاثیر داشته باشد می تواند بر قیمت های نفت در بازار جهانی تاثیر گذار باشد و اگر منجر به قطع کامل صادرات نفت شود می تواند تاثیرات دنباله دار تری در بازار نفت به دنبال داشته باشد .


وی عنوان کرد: البته این احتمال بعید به نظر می رسد چون دولت عراق با تمام قوا وارد شده و براساس همان تجربه ای که چندماه قبل اتفاق افتاده بود به نظر می رسد که در وقایع اخیر نیز دولت به ویژه از راه هوایی قادر به کنترل اوضاع شود .


نماینده سابق ایران در هیات عامل اوپک تصریح کرد: عراق یکی از صادرکنندگان مهم در بازار نفت است و بیش از 2 میلیون بشکه نفت صادر می کندو هر میزان که صادرات در معرض تهدید قرار بگیرد بر بازار نفت اثر می گذارد .


وی با اشاره به اینکه در شرایطی که صادرات برخی از کشورها قطع می شود کشورهایی که مازاد تولید دارند از این شرایط استفاده می کنند ،اظهار کرد: در مورد لیبی صادرات نفت به طور کامل قطع شد و کشورهایی که ظرفیت مازاد داشتند از این شرایط استفاده کردند و جایگزین شدند .


خطیبی اظهار کرد: کیفیت نفت تولیدی کشورها متفاوت است و تا زمانی که جایگزینی نفت عراق با سایر کشورها صورت نگرفته باشد می تواند تاثیرات قیمتی متفاوتی در بازار به دنبال داشته باشد .


نماینده سابق ایران در هیات عامل اوپک تصریح کرد: برخی از مشتریان صنعتی بازار نفت دارای ذخایر استراتژیک هستند که درصورت قطع صادرات نفت عراق می توانند از ذخایر استراتژیک خود در یک دوره زمانی استفاده کنند اما به طور قطع اثرات روانی تحولات سیاسی در بازار نفت وجود خواهد داشت .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار