زنان ۸ برابر بیش از مردان به بیماریهای تیروئیدی مبتلا می شوند/ علائم کم‌کاری و پرکاری تیروئید

خبرگزاری پانا:مدیر برنامه ملی تیروئید گفت:‌ زنان ۸ برابر بیش از مردان به بیماری غده تیروئید مبتلا می‌شوند و استرس شدید، عوامل اجتماعی مانند طلاق و رژیم غذایی نامناسب در ابتلا به این بیماری مؤثر هستند.

کد مطلب: ۲۲۵۵۱۸
لینک کوتاه کپی شد

فارس نوشت:

شهین یاراحمدی در مورد بیماری‌های مربوط به تیروئید گفت:‌تیروئید غده کوچکی است که در جلوی گردن و روی نای قرار دارد و از مهمترین غدد درون‌ریز است که در سوخت و ساز بدن، تکامل سیستم مغزی و رشد بدن نقش دارد.

وی افزود: به همین دلیل اختلال در ترشح این هورمون می‌تواند مشکلات زیادی به همراه داشته باشد و عوامل مختلفی مانند استرس شدید، رژیم غذایی نامناسب، کمبود ید، ضربه شدید به گردن و استفاده زیاد از ید در داروها در بروز مشکلات تیروئیدی نقش دارند.

یاراحمدی گفت: زنان 8 برابر بیشتر از مردان به مشکلات تیروئیدی دچار می‌شوند. این بیماری بعد از 50 سالگی شیوع بالاتری دارد به طوری که 20 درصد زنان پس از 65 سالگی به این بیماری مبتلا می‌شوند.

مدیر برنامه ملی تیروئید گفت: ‌سابقه فامیلی، ابتلا به دیابت نوع 1، بیماری‌های روماتیسمی، بیماری‌های تخمدان، سیگار کشیدن، بارداری و یائسگی، و در معرض اشعه قرار گرفتن باعث بروز بیماری تیروئید می‌شود.

وی گفت:‌بیماری تیروئید به شکل گواتر کم‌ کاری و پرکاری تروئید، التهاب، گره‌های تیروئیدی و بدخیمی خود را نشان می‌دهد.

مدیر برنامه ملی تیروئید در مورد کم‌کاری تیروئید گفت: اگر به هر علتی هورومون تیروئید در بدن تولید نشود یا کم تولید شود فرد به کم‌کاری تیروئید مبتلا می‌شود. از علایم این بیماری می‌توان به دو رگه شدن صدا، کاهش شنوایی، بزرگ شدن جلوی گردن، افسردگی، اختلالات حافظه، افزایش کلسترول خون، کمبود انرژی، ضعف و بی‌حالی، خارش پوست، شکنندگی موها و ریزش آن، کم‌اشتهایی و اضافه وزن اشاره کرد.

یاراحمدی گفت: اما اگر هورمون تیروئید بیش از حد در بدن تولید شود فرد به پرکاری مبتلا شده که با گذشت زمان علائم آن بروز می‌کند. این علائم شامل لرزش در دست، تعریق زیاد، اضطراب، افزایش ضربان قلب، کاهش وزن، پف‌آلودگی و رنگ پریدگی اشاره کرد.

مدیر برنامه ملی تیروئید گفت: یکی از بیماری‌های تیروئید گواتر است که به معنی بزرگ شدن غده تیروئید است و به علائم آن درد، گرفتگی صدا، احساس خفگی،‌ اختلال در خوردن غذا و بزرگ شدن جلوی گردن می‌توان اشاره کرد.

وی به گره‌های تیروئیدی به عنوان دیگر بیماری این گروه اشاره کرد و گفت: توده‌ای از سلول‌ها در غده تیروئید ایجاد می‌شود و این بیماری بسیار شایع در نیمی از افراد بالای 50 سال دیده می‌شود.

یاراحمدی با اشاره به بیماری‌های بدخیم تیروئیدی گفت: بزرگ شدن جلوی گردن بدون علامت به همراه احساس درد از علائم این بیماری است در سرطان‌های تیروئید سابقه فامیلی و سن بیش از 40 سال بسیار مؤثر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار