در چهارمین روز از نشست مجمع جهانی بهداشت در ژنو مطرح شد:

تصویب استراتژی‌های جهانی برای مقابله با هپاتیت/پیاده‌سازی طرح جهانی مقابله با بیماری‌های غیرواگیردار

خبرگزاری پانا: مجمع جهانی بهداشت، مصوبه‌ای برای مقابله با هپاتیت ویروسی و طرحی برای بهبود جهت‌گیری تلاش‌ها برای مقابله با بیماری‌های غیرواگیردار تصویب کرد.

کد مطلب: ۲۲۰۳۳۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مجمع جهانی بهداشت در چهارمین روز از نشست خود، مصوبه‌ای برای بهبود جلوگیری، تشخیص و درمان هپاتیت ویروسی و طرحی برای بهبود جهت‌گیری تلاش‌ها برای مقابله با بیماری‌های غیرواگیردار مانند دیابت، سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و سکته تصویب کردند.

این گزارش حاکی است، هپاتیت ویروسی مسئول مرگ سالانه 1.4 میلیون نفر است و 500 میلیون نفر مبتلا به این بیماری هستند که دو ویروس ب و ث از 5 نوع ویروس اصلی شایع‌ترین عامل التهاب و سرطان کبد هستند. این مصوبه همچنین بر اهمیت گسترش برنامه واکسیناسیون هپاتیت آ و ب و تقویت بیشتر معیارهای کنترل عفونت در محیط‌های درمانی - از قبیل استراتژی‌هایی برای افزایش امنیت تزریقات - تاکید دارد.

در ادامه این گزارش، یکی دیگر از موارد این مصوبه، اهمیت بکارگیری معیار مناسب برای حمایت از گروه‌هایی از قبیل افرادی که دارو تزریق می‌کنند، است. همچنین بر ضرورت غربالگری در این خصوص تاکید داشته چون اکثر افراد مبتلا به هپاتیت‌های مزمن ب و ث از بیماری خود بی‌اطلاعند.

بر اساس این گزارش، نمایندگان از هیئت دبیران سازمان جهانی بهداشت خواستند تا به کمک خود به کشورها برای ایجاد استراتژی‌های قوی برای مقابله با هپاتیت ادامه داده و در مورد پیشرفت این برنامه‌ها گزارشات منظمی ارائه کنند و همچنین امکان‌پذیری ریشه‌کن کردن هپاتیت‌های ب و ث را بررسی کنند.

در ادامه نشست های مجمع جهانی بهداشت، نمایندگان عمده ترین شاخص های سنجش میزان پیشرفت در پیاده‌سازی طرح جهانی مقابله با بیماری‌های غیرواگیردار سازمان بهداشت جهانی تصویب کردند. آن‌ها همچنین شرایط مرجع و برنامه کاری برای مکانیزم هماهنگی جهانی را امضا کردند.

بر اساس این گزارش، مجمع پیشنهاد کرد که مدیر کل شرایط مرجع را در مورد بیماری‌های غیرواگیردار تسلیم شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل متحد (ECOSOC) کند.

شایان ذکر است، در ادامه این جلسات، نشست ویژه ای از سوی سازمان ملل برای بازبینی پیشرفت در زمینه بیماری‌های غیرواگیردار در روزهای دهم و یازدهم جولای سال 2014 در نیویورک برگزار خواهد شد. اعضا از هیئت دبیران مجمع جهانی بهداشت خواستند تا گزارشی از این نشست در مجمع سال آینده ارائه کند.

گفتنی است، همچنین مدیر کل سازمان جهانی بهداشت و رئیس مجمع بهداشت 4 جایزه به متولیان بهداشت عمومی اهدا کردند./207


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار