گفته های یک استاد دانشگاه درباره حال و روز تلویزیون؛

تبلیغات تلویزیونی به قیمت زیرپاگذاشتن خط قرمزها

خبرگزاری پانا: نویسنده کتاب ˝رازهای تبلیغات˝ پخش آگهی های ماهواره ای را از رسانه ملی دارای کارکردهای تخریبی به لحاظ زیبایی شناسی و محتوایی دانست .

کد مطلب: ۲۱۷۶۵۳
لینک کوتاه کپی شد

علی فروزفر مشاور و مدرس بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا به یکی از آسیب های جدی تلویزیون در پخش آگهی های تبلیغاتی ماهواره ای اشاره کرده و گفت:داشتن استقلال مالی یا نداشتن آن در رابطه با شبکه های مختلف داخلی و خارجی بر سیاست گذاری ها و خط مشی های آنان تاثیر مستقیمی می گذارد. از این رو اگر شبکه های مختلف تلویزیونی دارای استقلال مالی بوده و به لحاظ اقتصادی دغدغه‌ای نداشته باشند، طبیعتا به سمت و سوی تامین نیازهای مالی شان از طریق پخش آگهی های ماهواره ای نمی روند.

وی افزود:یکی از مهم ترین شیوه های درآمدزایی در تلویزیون همین تبلیغات است. متاسفانه در سال های اخیر وضعیت مالی نامناسب سازمان صداوسیما باعث باز شدن پای تبلیغات ماهواره ای به شبکه های مختلف آن شده است.همچنین افزایش تعداد شبکه های تلویزیونی مسئولان آن را به تامین محتوا وادار ساخته است تا همه سلیقه ها و نیازها طی این شبکه ها پوشش داده شوند. همین تاسیس شبکه های جدید ایجاد انتظار کرده است و برای پاسخگویی به انتظارات مخاطبان هم پخش تبلیغات ماهواره ای چاره کار پنداشته شده است.

این استاد دانشگاه ضمن ابراز مخالفت خود با پخش تبلیغات ماهواره ای در سیمای ایران اضافه کرد:من موافق نیستم تا سازمان صرفا برای تامین بودجه خود به پخش این گونه آگهی ها مبادرت ورزد.از سیاست هایش عدول کرده و در مواردی حتی از خط قرمزها هم عبور کند.بلکه بهتر این است تا بخش ثابت و تعریف شده ای به کسب درآمد از آگهی های تلویزیونی اختصاص یابد و بقیه بودجه از سوی دولت تامین شود. چراکه صداوسیما در ایران اساسا یک سازمان دولتی است.

فروزفر با اشاره به این که پخش تبلیغات ماهواره ای به لحاظ زیبایی شناسی هم کارکردهایی منفی به دنبال دارد، گفت:هنر و جذابیت در تبلیغات مفهومی پرچالش است. بنابراین لازم و ضروری است کسانی در این بخش فعالیت کنند که به راهکارهای جذابیت در تبلیغات تلویزیونی اشراف کاملی داشته باشند.بدانند از چه المان هایی در صوت و تصویر می توان بهره گرفت تا آگهی جذابی را روی آنتن فرستاد.البته این اصول در ایران و سایر کشورها تفاوت هایی جدی و معنادار دارند.محدودیت ها و خط قرمزهای کشورهای خارجی کمتر است.بنابراین آن ها بعضا از مقوله های جنسی برای جذاب کردن محتوای تبلیغاتشان استفاده می کنند اما این مساله خط قرمز ما در رسانه است.البته دلیل جذاب نبودن آگهی های تلویزیونی و تبلیغات در ایران قطعا به این موضوع برنمی‌گردد. بلکه ناشی از عدم آگهی درست از اصول و فنون علمی تبلیغات است.

مولف کتاب های "رازهای تبلیغات"، " اصول و فنون تبلیغات" و بیش از 20 عنوان کتاب در این حوزه با برشمردن راهکارهایی برای بهبود شرایط تبلیغات در تلویزیون ادامه داد:به نظر من لازم است بحث تبلیغات در تلویزیون را در گام اول از مقوله برنامه سازی برای آن جداکرد.در ادامه برای رشد کیفی تبلیغات در سیما باید به آموزش دیده بودن افراد درگیر در این حوزه اهمیت دهیم.پایگاه های آموزشی در بخش تبلیغات راه اندازی یا فعال شوند.متاسفانه هنوز مبانی قوی در بخش تبلیغات ایجاد نشده است و ساماندهی جدی آکادمیک در حوزه تبلیغات و بازاریابی نداریم.البته برخی مراکز علمی و کاربردی اقدام به پذیرش دانشجو در رشته هایی مرتبط کرده اند. اما این حوزه جای کار زیادی دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار