سال توسعه حوزه ریلی و خبرهای خوب تامین منابع مالی

خبرگزاری پانا: مدیرعامل راه آهن ؛ موافقت مجلس با پیشنهاد 1500 میلیارد تومانی دولت مبنی بر افزایش اعتبار حوزه ریلی، اختصاص درصدی از بودجه عمرانی به شبکه ریلی و همچنین اختصاص 10 هزار میلیارد تومان منابع به راه‌آهن از محل درآمد حاصل از آزادسازی نرخ حامل‌های انرژی به توسعه تولید و حمل و نقل در سال جاری را از خبرهای خوب حوزه ریلی اعلام کرد.

کد مطلب: ۲۱۷۱۳۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ محسن پورسیدآقایی با اشاره به اینکه دولت ها در بخش مسافری یارانه بیشتری می دهند، گفت: راه آهن در کشورهای دیگر قطارهای
حومه‌ای را دنبال می کند اما از آنجایی که در ایران قطارهای حومه ای نداریم، با فعال کردن بخش مترو درون شهری، وظیفه خط های طولانی بین شهری را به راه آهن سپردیم.
وی افزود: در صورتی که راه آهن یک شبکه جامع حمل مسافر داشته باشد عموما دولت ها کمک می کنند که مردم بیشتر با قطار سفر کنند وبا توجه به اینکه حمل و نقل ریلی منطق اقتصادی دارد ، دولت ها بطور غیر مستقیم هم می توانند به این بخش یارانه بدهند؛ مانند اینکه عوارض خط را مانند جاده دریافت نکنند.
رئیس هیئت مدیره راه آهن با تاکید بر اینکه اقتصاد راه آهن را باید با دو رویکرد اقتصاد ملی و اقتصاد بنگاهی نگاه کرد ، تصریح کرد: حمل و نقل ریلی در اقتصاد ملی منافع حاصل از صرفه جویی سوخت، کاهش تصادفات، اتلاف وقت و تولید کمتر گازهای گلخانه ای به دنبال دارد و در مقابل در اقتصاد بنگاهی تنها پول بلیت به عنوان درآمد محسوب می شود ،بنابر این دولت‌ها از طریق کمک به بخش مسافری با حذف عوارض خط و مالیات به رونق بخش مسافری کمک می کنند.
پورسید آقایی با بیان اینکه در تمام دنیا بخش باری به دلیل سودآور بودن ،خودکفا اداره می شود ، خاطرنشان کرد: برخلاف دنیا از آنجایی که سوخت گازوییل در ایران ارزان و کمتر از 10 درصد قیمت واقعی سوخت است ، بنابراین حمل و نقل جاده‌ای به نسبت ریل صرفه بیشتری دارد و همین مساله موجب شده تا نامناسب بودن نرخ انرژی بسیاری از الگوهای مصرف را به سمت اشتباه ببرد.
به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن هزینه احداث هر کیلومتر خط ‌آهن در کشور 5 میلیارد تومان است و با هدف‌گذاری ساخت سالانه 1200 کیلومتر خط آهن، باید 6 هزار میلیارد تومان در هر سال برای ساخت این خطوط اختصاص یابد.
وی با تاکید بر اینکه دولت باید توجه ویژه ای به اولویت‌سنجی در اجرای طرح ‌های عمرانی داشته باشد ، گفت : ساخت یک خط‌ آهن جدید ، پس از 7 سال بازگشت سرمایه کامل دارد ، بنابر این اگر کل هزینه اجرای طرح ‌های عمرانی که حدود 400 هزار میلیارد تومان است به سیستم ریلی اختصاص یابد، پس از 7 سال بازگشت سرمایه را به دنبال دارد و از آن زمان به بعد دولت می‌تواند با درآمدهای حاصل، طرح بعدی را اجرا کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه موافقت مجلس با پیشنهاد 1500 میلیارد تومانی دولت مبنی بر افزایش اعتبار حوزه ریلی از محل سود و عوارض گمرکی را یک اتفاق خوب دراین حوزه برشمرد و تصریح کرد: از سوی دیگر اختصاص درصدی از بودجه عمرانی به سیستم ریلی کشور، اختصاص 10 هزار میلیارد تومان منابع به راه‌آهن در قالب تبصره 21 قانون اجرای هدفمندی یارانه‌ها از محل درآمد حاصل از آزادسازی نرخ حامل‌های انرژی به توسعه تولید و حمل و نقل در سال جاری، دو خبر مناسب و مطلوب برای شبکه ریلی است.
وی تصریح کرد : به دلیل ‌انصراف عده محدودی از مردم از دریافت یارانه‌ها ، 3400 میلیارد تومان از این رقم محقق شده است و سال جاری تلاش شد از محل درآمدهای حاصل از آزادسازی نرخ سوخت، تعرفه سیستم ریلی ثابت نگه داشته شود.
به گفته پورسیدآقایی ثبات تعرفه‌ها به افزایش استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی در بخش مسافر کمک می کند و موجب می شود صاحبان کالا نیز برای جابه‌جایی کالاهای خود از این سیستم بیشتر استفاده کنند که به طور حتم موجب کاهش حضور کامیون‌ها در جاده و کاهش سوانح رانندگی می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار