در پی جدول زمان بندی سطح استاندارد خودروها؛

کلیه وسایل نقلیه طبق مقررات جدید شماره‌گذاری می‌شوند/ رشد 190 درصدی شماره گذاری خودرو

خبرگزاری پانا: معاون فنی مهندسی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: در جدول سطح آلایندگی ها در مصوبه اخیر متاسفانه در بحث رعایت استانداردها برگشت به عقب را شاهد هستیم.

کد مطلب: ۲۱۴۸۰۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، سرهنگ احمد رستمی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا 15 اردیبهشت ماه، حدود 50 هزار خودرو در کشور شمارگذاری شد که از این تعداد 47 هزار دستگاه مربوط به خودروهای تولید داخل است.

وی از رشد 190 درصدی شماره گذاری خودرو طی این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبرداد.

این مقام انتظامی درباره دستور العمل جدید شماره گذاری خودروها، گفت: با توجه به مصوبه اخیر دولت در اردیبهشت ماه سال جاری درخصوص آلایندگی خودروهای بنزینی، گازوئیلی و موتورسیكلت ها، جدول زمانی درباره سطح استاندارد آلایندگی های زیست محیطی پیش بینی شد تغییراتی را نسبت به مصوبات قبل در این مصوبه شاهد هستیم؛ از این پس شماره گذاری کلیه وسایل نقلیه شامل خودرو و موتورسیكلت برابر مقررات و مفاد مصوبه اخیر انجام می شود.

سرهنگ رستمی با بیان اینکه در جدول سطح آلایندگی ها در مصوبه اخیر متاسفانه در بحث رعایت استانداردها برگشت به عقب را شاهد هستیم، افزود: با توجه به آلایندگی و آلودگی هایی كه در شهرهای بزرگ بویژه تهران در سال گذشته مشاهده شد، در مصوبه های قبل دولت برای همه خودروها استاندارد یورو 4 از ابتدای سال 94 پیش بینی شده بود اما در مصوبه اخیر الزامی كردن استاندارد یورو 4 از ابتدای شهریور ماه برای خودروهای بنزینی و یورو 3 برای خودروهای سنگین و نیمه سنگین از ابتدای سال 94 لحاظ شده است؛ این موضوع باعث نقد پلیس راهور از سازمان محیط زیست است چرا كه اغلب خودروسازها از اواخر سال گذشته در حال تطبیق خود با مصوبه های گذشته بودند.

معاون فنی مهندسی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره مجوز شماره گذاری خودروها در كشور، ادامه داد:وسایل نقلیه در صورت داشتن تاییدیه های ایمنی کیفیت و آلایندگی های زیست محیطی، شماره گذاری می شوند.

رستمی خاطرنشان کرد: صدور استاندارد ایمنی كیفیت برعهده سازمان ملی استاندارد ایران است، همچنین استاندارد آلایندگی نیز توسط سازمان حفاظت از محیط زیست صادر می شود.

وی درباره پلاك گذر موقت و قوانین صدور و تردد آن در كشور، گفت: پلاك گذر موقت برای ایرانیان مقیم خارج از كشور و یا توریست های خارجی که خواهان استفاده از خودروی شخصی خود در کشور هستند، صادر می شود.

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: پلاك گذر موقت تنها به شرط صدور پروانه موقت از طریق گمرك ترخیص كننده و برای خودروهایی كه بیش از ده روز خواهان تردد در سطح كشورر هستند در مبادی ورودی صادر می شود.

به گفته رستمی، حداكثر دوره زمانی صدور پلاك گذر موقت در هر مرحله سه ماه است و نهایتا در طول سال این دوره زمانی یك بار دیگر تمدید می شود؛ در مجموع خودروهای دارای پلاک گذر موقت می تواند شش ماه در كشور تردد كند.

معاون فنی مهندسی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در خاتمه گفت: همچنین شهروندانی که در مناطق آزاد زندگی می کنند، در طول سال، یک ماه مجاز به تردد با خودروهای پلاک گذر موقت در سطح کشور هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار