شیوع بیماری آسم در زنجان 15 درصد است

خبرگزاری پانا: یک فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان گفت: تحقیقات انجام شده نشان می دهد، شیوع بیماری آسم در این استان به ویژه دربین نوجوانان و نوجوانان 10تا 15 درصد است

کد مطلب: ۲۱۴۲۱۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس خبر پانا ، عاکفه احمدی افشار در گفتگو با خبرنگار پانا، افزود: بیماری آسم در هرسنی ممکن است روی دهد، اما این بیماری مزمن به دوران کودکی اختصاص دارد و با افزایش سن نشانه های آن کمتر می شود .

وی یادآورشد: آسم یک بیماری التهابی مزمن راههای تنفسی است که در افراد مستعد از نظر ارثی، تحت تاثیر عوامل خطر محیطی ایجاد یا تشدید می شود .

احمدی افشار، افزود: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO ) بیش از 300 میلیون نفر از مردم دنیا به بیماری آسم مبتلا هستند و جمعیت قابل توجهی از آنها را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهد .

وی اظهار کرد: میزان شیوع آسم کمتر از یک تا 40 درصد در مناطق مختلف دنیا گزارش شده و در ایران نیز میانگین شیوع علایم این نوع بیماری 48/7 درصد ( افراد زیر 18 سال 14/13درصد)اعلام شده که در کلانشهرها به مراتب افزایش می یابد .

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، گفت: متاسفانه میزان مرگ و میر ناشی از بیماری آسم در کشورهای در حال توسعه سیر صعودی دارد و با تشخیص و درمان به موقع، مناسب و همکاری بیماران و خانواده های آنان و با ارایه آموزش های لازم موارد مرگ و میر این نوع بیماری قابل پیشگیری است .

وی یادآورشد: سرفه، خس خس مکرر، تنگی نفس و احساس فشار در قفسه سینه که ممکن است در برخی بیماری های ریوی نیز مشاهده شود، از نشانه های بالینی بیماری آسم محسوب می شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار