صالح‌ آبادی :

صورت های مالی بازار سرمایه ، بین المللی می شود

خبرگزاری پانا: رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه لازمه تشکیل بازار سرمایه بین المللی استفاده از یک زبان گزارشگری مالی واحد است، تاکید کرد : استفاده از زبان گزارشگری XBRL در ایران آغاز شده است و مصمم هستیم به مرور پیاده سازی کنیم.

کد مطلب: ۲۱۰۰۴۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از شانا ، علی صالح آبادی گفت: هم اکنون استفاده از XBRL در شرکت های تولیدی آغاز و اطلاعات آنها بر این اساس روی کدال منتشر می شود.
صالح آبادی با اشاره به اینکه در سال 1395، تمامی شرکت ها گزارش ها و صورت های مالی خود را مطابق استانداردهای بین المللی منتشر خواهند کرد ، اظهار داشت: این زمان با هماهنگی سایر مجموعه ها تعیین شده و سازمان حسابرسی نیز اعلام کرده اسیت تا پایان سال 93، استانداردها ترجمه شود.
وی تصریح کرد : نقش نهادهای آموزش دهنده، نقش تعیین کننده ای است و برای دستیابی به اهداف تعیین شده، آموزش ضروری است.
صالح آبادی ادامه داد: سال 94 نیز شرکت ها سیستم های لازم را تدارک می بینند و از ابتدای سال 95، صورت های مالی بر اساس استانداردهای بین المللی منتشر می شود.
سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه فضای بین المللی در حال بهبود است، ادامه داد: شرکت های ایرانی تعامل بیشتری با دنیا خواهند داشت و افق های روشنی در این حوزه دیده می شود.
وی با بیان اینکه ضرورت استفاده از استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی بر کسی پوشیده نیست، گفت : هرچه جلوتر می رویم ضرورت این امر بیشتر احساس می شود. در عین حال، با بهبود فضای بین‌المللی، تعامل اقتصاد ایران به ویژه در بازار سرمایه با دیگر کشورها در دنیا افزایش می‌یابد و باید خود را برای تعامل مناسب تر آماده کنیم.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: در سیاست های اقتصادی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده نیز بر این نکته تاکید شده است که در عین توجه به نیروی انسانی و توانمندی های داخلی کشور، به ظرفیت های خارجی هم توجه شود.
صالح آبادی گفت : در فضای جدید باید به سمت جذب سرمایه گذاران خارجی حرکت کنیم و این در حالی است که سرمایه گذاران خارجی به دنبال صورت های مالی هستند که در سایر بورس های بین المللی نیز وجود دارد. بنابراین اگر همه کشورها با یک زبان مشترک صورت های مالی و اطلاعات را ارایه دهند،امکان مقایسه برای سرمایه گذار بین المللی که
سبد دارایی متنوع از همه بورس ها دارد، فراهم می شود.
وی با اشاره به اینکه به سازمان های بورس در کشورهای مختلف توصیه شده است از استانداردهای مشترک استفاده کنند ، گفت : سازمان های بورس امضاکننده قرارداد MOU عضو سایر بورس های امضا کننده می شوند و ایران نیز در تلاش است با ایجاد زیرساخت‌های لازم و اجرای موارد مربوطه عضو این سازمان بین‌المللی شود.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه لازمه تشکیل بازار سرمایه بین المللی استفاده از یک زبان گزارشگری مالی واحد است، تصریح کرد: استفاده از زبان گزارشگری XBRL در ایران آغاز شده است.
صالح‌آبادی با اشاره به اینکه هم اکنون نقشه راه تدوین شده است، گفت: بعد از ابلاغ مصوبه تشکیل کمیته استانداردهای حسابرسی، به دنبال آن بودیم در کوتاه مدت، صورت های مالی شرکت هایی که سال مالی آنها اول فروردین 92 به بعد است، در قالب فایل های یاد شده منتشر شود.
وی یادآور شد: این موضوع به شرکت های بورسی و فرابورسی ابلاغ شده است و همه شرکت ها و نهادهای ثبت شده و شرکت های فرعی و وابسته آنها مجاز به ارایه صورت های مالی تلفیقی IFRS هستند و لزومی به ارایه صورت های مالی تلفیقی بر اساس استانداردهای ایران ندارند.
صالح‌آبادی گفت: به منظور اجرایی شدن اهداف یاد شده، کارگروهی با حضور سازمان بورس اوراق بهادار، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان حسابرسی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، انجمن های حرفه ای، بیمه مرکزی ایران، جامعه حسابداران رسمی و افراد نخبه تشکیل شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار