سرشماری میش مرغ در شهرستان بوکان

خبرگزاری پانا: رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: 21 قطعه از پرنده نادر و در خطر انقراض میش مرغ در در پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو حمامیان این شهرستان مشاهده و سرشماری شدند.

کد مطلب: ۲۰۵۴۷۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، محمد احمدی با اشاره به آغاز زاد و ولد این پرنده در آذربایجان غربی اظهار کرد: همزمان با فصل بهار و شروع فصل زاد و ولد در حیات وحش، این پرنده کمیاب و نادر نیز در پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو اقدام به لانه گزینی کرد .

وی گفت: این پرنده زیبا همه ساله با شروع فصل بهار در این پناهگاه لانه گزینی کرده و ضمن تعیین قلمرو برای خود اقدام به جفتگیری و سپس تخمگذاری می کند .
احمدی افزود: این پرنده زیبا که هم اکنون در سطح کشور تنها در این پناهگاه دیده شده و اقدام به زاد و ولد می کند در این لانه ها دو تا سه عدد تخم می گذارد و بعد از حدود 26 روز جوجه ها از تخم سر بیرون می آورند .
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه این پرنده در سالهای اخیر به شدت با کاهش جمعیت روبه رو بوده اداره حفاظت محیط زیست بوکان ضمن اطلاع رسانی لازم از مردم تقاضای همکاری و تردد نکردن افراد متفرقه در این زیستگاهها را کرده است .
احمدی یادآور شد: فراهم کردن شرایط محیطی و زیستی لازم از جمله امنیت مورد نیاز برای زیست این پرنده موجب شده تا این شهرستان هم اکنون به مهمترین محل زیست میش مرغ در کشور مبدل شود .
دشت سوتاو روستای حمامیان این شهرستان اخیرا از طرف اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی به عنوان پناهگاه میش مرغ و منطقه شکار ممنوع اعلام شده است .
میش مرغ یکی از بزرگترین پرندگان ایران است که با طول بدن یک متر و وزن بیش از 15 کیلوگرم از نظر شکل و جثه شباهت زیادی به بوقلمون دارد .
این پرنده در سالهای اخیر به دلیل محدود شدن زیستگاههای طبیعی، شکار بی رویه و اختلال در مناطق زیست و تخمگذاری آن در معرض خطر انقراض بوده و به همین دلیل هم اکنون در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی جهان قرار گرفته است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار