ازدواج سرپرست با فرزندخوانده از نگاه یک نماینده روحانی مجلس

خبرگزاری پانا:نماینده مردم میاندوآب گفت: قانون ازدواج سرپرست با فرزندخوانده اگرچه از منظر بخشی از افکار عمومی و همچنین عاطفه انسانی، مورد تایید نباشد، ولی حالا که با همکاری، همفکری و مشارکت نخبگان حقوقی و فنی به تصویب رسیده است، برای همه لازم‌الاجراست.

کد مطلب: ۲۰۰۵۵۰
لینک کوتاه کپی شد

ایسنا نوشت:

حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله بیگی گفت: در شرع مقدس به جز ازدواج با محارم و کفار، ازدواج با هر زن دیگری جایز دانسته شده است و هر مردی می‌تواند با زن مورد علاقه‌اش پیوند زناشویی برقرار کند، نفس مصوبه مجلس شورای اسلامی برای ازدواج سرپرست با فرزندخوانده نیز در همین راستا انجام شد.

وی افزود: قوه مقننه ازدواج سرپرست با فرزندخوانده را که تا قبل از تصویب این قانون هم انجام می‌شد، قانونمند و ضابطه‌مند کرد، پس همه مردم حتی منتقدان این قانون باید از مصوبه مجلس شورای اسلامی تبعیت کنند.

بیگی تاکید کرد: قانون کلمه‌ای است که تمامی فرهنگ‌ها، مکاتب، مذاهب و مسلک‌ها برای آن احترام قائلند. این قانون اگرچه از منظر بخشی از افکار عمومی و همچنین عاطفه انسانی، مورد تایید نباشد ولی حالا که با همکاری، همفکری و مشارکت نخبگان حقوقی و فنی در مرکز پ‍ژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و کمیته‌های فرعی و اصلی کمیسیون‌های تخصصی مجلس به تصویب رسیده است، برای همه لازم‌الاجراست.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا قانون ازدواج سرپرست با فرزندخوانده تایید اغراض غیرالهی سرپرستان بد نیت نیست، گفت: سرپرستانی که تصمیم به قبول حضانت و سرپرستی کودکی می‌گیرند اگر از ابتدا با نیت بهره‌مندی از منافعی که در آینده برایشان دارد، دست به این کار بزنند یقینا از منظر عرف و اخلاق اجتماعی دست به کار ناپسندی زده‌اند. این نگرش اساسا نگاهی منفعت‌طلبانه است که برخی را به فکر قبول حضانت یک کودک بی‌سرپرست می‌اندازد.

نماینده مردم میاندوآب افزود: این نگرش روح زیبایی، اخلاص، تعهد و عاطفه را از بین می‌برد به بیان دیگر فارغ از همه مسائل باید به نحوی فرهنگ‌سازی کرد که داوطلبان نگهداری از کودکان فاقد سرپرست، قربت‌الله و به دور از چنین انتظاری، سرپرستی کودکی را قبول کنند، یقینا چنین رویکردی مورد تایید عقل و شرع هم هست.

وی افزود: به اعتقاد بنده فرزندخواندگی باید بر اساس احکام مربوط به احکام ازدواج و قانون مصوب مجلس شورای اسلامی انجام شود ولو اینکه نیت و غرض برخی نیت و غرض غیرعاطفی و خالی از اخلاص باشد به بیان دیگر هر چند که از منظر عرف اجتماعی، ازدواج با فرزندخوانده قابل قبول نیست ولی از نظر شرع و قانون این کار هیچ ایراد و ضرری ندارد. این موضوع شبیه احکامی است که اگر چه از منظر حقوق بشری شاید ضد حقوق انسانی تلقی شود ولی آیا مثلا می‌توان حکم شرع را درباره قاتل، جانی، لواط کار، زناکار، دزد و امثال آن را به این دلیل که برخی آن را بر نمی‌تابند، اجرا نکرد؟ آیا اجرا نکردن احکام اجتماعی اسلام تالی فاسد ندارد؟

این نماینده روحانی مجلس با تشریح محاسن قانون ازدواج سرپرست با فرزندخوانده، گفت: قانون فرزندخواندگی یک حسن است. این قانون لاابالی‌گری، هرج و مرج و آسیب‌های اجتماعی را به حداقل می‌رساند. درست است که ممکن است کار با اخلاص و از روی احساس و عاطفه انجام نشود ولی حداقل‌های قانون با این مصوبه تعیین شد تا دفع افسد به فاسد شود؛ به بیان دیگر قانون فرزندخواندگی از مفاسد فردی و حقوقی بیشتری جلوگیری می‌کند. چه بسا اگر این قانون به تصویب مجلس نمی‌رسید تضییع حقوق افراد در داخل این خانواده‌ها بیشتر می‌شد. سازمان بهزیستی کشور و جمعی از جامعه حقوقی و تقنینی کشور به این جمع‌بندی رسیدند که با اصلاح قانون فرزندخواندگی جلوی افزایش سایر آسیب‌های اخلاقی، حقوقی و اجتماعی را بگیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار